Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji

Imię i nazwisko autora:

Nina Tomaszewska

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Zastosowania transformatora

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy/rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia -wymagania ogólne
I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości.
II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.
Zakres podstawowy
Treści nauczania - wymagania szczegółowe

I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach;
VIII. Magnetyzm. Uczeń:
5) opisuje zasadę działania transformatora oraz podaje przykłady jego zastosowania.
Zakres rozszerzony
Treści nauczania - wymagania szczegółowe

I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach;
IX. Magnetyzm. Uczeń:
13) opisuje zasadę działania transformatora; przedstawia uproszczony model transformatora, w którym przekładnia napięciowa i przekładnia prądowa zależą tylko od liczb zwojów; opisuje zastosowania transformatorów.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. objaśnia, jak działa transformator,

  2. wymienia różnorodne zastosowania transformatora,

  3. objaśnia, dlaczego przesyłanie energii elektrycznej na duże odległości wymaga podwyższenia napięcia w linii przesyłowej, a z kolei działanie lutownicy wymaga obniżenia napięcia w obwodzie wtórnym transformatora,

  4. stosuje zdobytą wiedzę do obliczenia np. liczby zwojów uzwojenia wtórnego w ładowarce telefonu komórkowego przy danej liczbie zwojów uzwojenia pierwotnego.

Strategie nauczania:

blended‑learning

Metody nauczania:

wykład informacyjny wspomagany pokazem multimedialnym

Formy zajęć:

praca w zespole klasowym

Środki dydaktyczne:

Niniejszy e‑materiał + komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia.

Materiały pomocnicze:

nie

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Zaciekawiamy uczniów transformatorami, ich obecnością wokół nas. Niech podzielą się swoją wiedzą na temat ich zastosowań.

Faza realizacyjna:

Nauczyciel przypomina zasadę działania transformatora oraz wielkości go opisujące. Następnie nawiązuje do wiedzy uczniów na temat zastosowania transformatora i proponuje rozwinięcie tego tematu oraz podsumowanie jak w części tekstowej e‑materiału. Następnie nauczyciel wyświetla uczniom film - może przy tym stosować stopklatkę, dodawać swój komentarz i zadawać uczniom pytania.
Lekcja w pełni wykorzystuje materiał tekstowy i medialny e- materiału.

Faza podsumowująca:

W fazie podsumowującej nauczyciel wraz z uczniami powinien rozwiązać zadania 6 i 7 z bloku sprawdzającego. Są najistotniejsze. Pozostałe zadania proponuję zadać uczniom jako pracę domową. Powinni sobie doskonale poradzić.

Praca domowa:

Jak wyżej.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Film może być wykorzystany na lekcji tak, jak pokazano to w konspekcie. Jeśli lekcja o zastosowaniach transformatora będzie miała charakter praktycznych zajęć w dobrze wyposażonej pracowni fizycznej, to film może mieć charakter uzupełnienia do obejrzenia w domu.