Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.7.11.3
Imię i nazwisko autora: Karolina Aksamska
Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Mein Arzt ist super! / Mój lekarz jest super!
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VII, poziom językowy A2+
Cel ogólny lekcji:
Umiejętność wypowiadania się w mowie i w piśmie na temat pracy lekarzy i ich specjalności.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje w zakresie wielojęzyczności,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymieni lekarzy różnych specjalności;
wyjaśni, czym zajmują się poszczególni lekarze;
oceni, który lekarz ma najciekawszą pracę.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
wykorzystuje takie zadania językowe, które stanowią ilustrację przydatności języka obcego nowożytnego do realizacji własnych celów komunikacyjnych;
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;
wykorzystuje i rozwija kreatywność.
Strategie uczenia się:
dokonywanie świadomej analizy języka obcego, porównywanie struktur z językiem ojczystym;
rozumienie informacji (czytanie tekstu w celu znalezienia określonych szczegółów);
odgadywanie znaczeń z wykorzystaniem wskazówek i sugestii językowych.
Metody i formy nauczania:
podająca: praca z tekstem źródłowym, praca z tekstami audio, wyjaśnianie;
praktyczna: metoda aktywizująca, dyskusja;
programowana: z użyciem komputera.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca na forum.
Środki dydaktyczne:
komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (mapa interaktywna),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Nauczyciel prosi uczniów, aby przeczytali informację wprowadzającą. Następnie zadaje pytanie: Czy macie w swojej rodzinie lekarza? Jeżeli tak to jaką specjalizację wykonuje? Czy sami chcielibyście zostać lekarzem? Dlaczego tak, dlaczego nie? Nauczyciel dopytuje, czy uczniowie uważają, że praca lekarza jest ciężka. Po krótkiej dyskusji nauczyciel poleca uczniom, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu, i prosi o jego opisanie, zadając pytanie: Was seht ihr auf dem Bild? Nauczyciel wypisuje na tablicy wskazówki dotyczące wypowiedzi, np.: Auf dem Bild sehe ich …, Auf dem Bild gibt es …
b) Faza realizacyjna:
Uczniowie czytają wypowiedzi na forum. Nauczyciel czyta zdania z Übung 1 z części Przeczytaj i prosi uczniów o odpowiedź na forum, który bohater chodzi do którego lekarza. Uczniowie sprawdzają stopień rozumienia tekstu oraz utrwalają nowe słownictwo, określając prawdziwość informacji zawartych we wpisach na forum (Übung 2) i uzupełniając zdania słowami użytymi we wpisach na forum (Übung 3).
Uczniowie słuchają tekstów do części Mapa interaktywna, a następnie określają prawdziwość informacji zawartych w wysłuchanych tekstach (Übung 2) oraz uzupełniają zdania słowami użytymi w wysłuchanych tekstach (Übung 3).
Nauczyciel rysuje na tablicy tabelę z Übung 1 w części Mapa interaktywna i prosi uczniów o podchodzenie do tablicy i zaznaczanie prawidłowych odpowiedzi na podstawie polecenia w zadaniu.
Jako przygotowanie do kolejnego ćwiczenia uczniowie dopasowują ilustracje do nazw lekarzy różnych specjalności (Aufgabe 1), dobierają nazwy lekarzy różnych specjalności do tego, czym ci lekarze się zajmują (Aufgabe 2) oraz wpisują w pola krzyżówki słowa poznane w części Przeczytaj oraz Mapa interaktywna (Aufgabe 3).
c) Faza podsumowująca:
Uczniowie łączą się w pary. Nauczyciel zapisuje na małych karteczkach lekarzy wszystkich specjalności występujących w e‑materiale tak, aby każdy uczeń mógł dostać po jednej karteczce. Następnie wrzuca je do woreczka. Uczniowie losują po jednej karteczce i nie zdradzają koleżance/koledze, co wylosowali. Zadaniem uczniów będzie opisanie koleżance/koledze lekarza w taki sposób, aby mogła/mógł zgadnąć, o którego chodzi. Nauczyciel przysłuchuje się rozmowom uczniów i w razie potrzeby koryguje błędy gramatyczne oraz wymowę.
Uczniowie wyjaśniają koledze/koleżance, który lekarz posiada najciekawszą pracę oraz uzasadniaja swoje zdanie (Augabe 8).
Na koniec zajęć uczniowie dobierają rzeczwonik do właściwego rodzajnika określonego (Aufgabe 4) oraz łaczą zdania wyrażone w języku niemieckim z ich tłumaczeniem na język polski (Aufgabe 5).
Praca domowa
Uczniowie wyrażają w języku polskim treści podane po niemiecku w Aufgabe 7 wykorzystując słownictwo poznane w e‑materiale.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania mapy interaktywnej:
przed lekcją: uczniowie przygotowują szkic mapy swojej nabliższej okolicy zaznaczając na niej miejsca, w których pracują lekarze różnych specjalności; w razie problemów ze stworzeniem szkicu korzystają z Internetu; na szkicu umieszczają nazwy specjalności lekarza;
w trakcie lekcji: wykorzystanie przykładów z mapy interaktywnej do dyskusji o pracy lekarzy;
po lekcji: przygotowanie fiszek obrazkowych z nazwami specjalności lekarzy oraz nazwami chorób/czynnościami, które wykonują.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0