Dla nauczyciela
Autorka: Paulina Wierzbińska
Przedmiot: Informatyka
Temat: Kreatory stron internetowych
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Wymienisz przykłady narzędzi do szybkiego tworzenia stron WWW.
Przeanalizujesz najważniejsze funkcjonalności wybranych narzędzi.
Zapoznasz się z procesem budowania strony internetowej za pomocą kreatora.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;
odwrócona klasa.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie, korzystając z innych e‑materiałów, przypominają sobie najważniejsze informacje dot. projektowania witryn WWW.
Uczniowie zapoznają się z dowolnym poradnikiem pokazującym, jak za pomocą WordPressa oraz narzędzia Wix.com zbudować stronę WWW.
Faza wstępna:
Uczniowie oceniają łatwość i przyjazność WordPressa.
Faza realizacyjna:
Uczniowie zapoznają się z treścią e‑materiału. Nauczyciel w razie potrzeby wyjaśnia niezrozumiałe treści.
Uczniowie na podstawie wiedzy zdobytej przed lekcją (metoda odwróconej klasy) porównują dwa narzędzia – Wix.com oraz WordPress. Nauczyciel na tym etapie może zapytać, za pomocą którego z nich planują przygotować swoją stronę WWW.
Uczniowie przygotowują charakterystykę obu narzędzi.
Faza podsumowująca:
Uczniowie w parach dyskutują na temat funkcjonalności, jakie chcą zastosować w swoich witrynach.
Praca domowa:
Zastanów się nad tematyką strony, którą chcesz zaprojektować.
Wskazówki metodyczne:
Nauczyciel może zdecydować, czy uczniowie realizują projekt indywidualnie, czy w grupach.