Numer e‑materiału: Temat 35
Autor e‑materiału: Magdalena Pielach, Iwona Oleksa
Tytuł e‑materiału: Umiem grać na flecie
Poziom edukacyjny, klasa: szkoła podstawowa, klasa 3

Cel ogólny lekcji: Uczeń kształtuje umiejętność uczestnictwa w kulturze oraz wyrażania swych spostrzeżeń i przeżyć za pomocą plastycznych i muzycznych środków wyrazu, poprzez rozwijanie umiejętności gry na flecie i wyrażanie przeżyć związanych z muzyką za pomocą form plastycznych.

1
Cele wynikające z podstawy programowej
I. Edukacja polonistyczna
1 Osiągnięcia w zakresie słuchania. Uczeń:
2) wykonuje zadanie według usłyszanej instrukcji; zadaje pytania w sytuacji braku rozumienia lub braku pewności zrozumienia słuchanej wypowiedzi;
3) słucha z uwagą lektur i innych tekstów czytanych przez nauczyciela, uczniów i inne osoby;
2 Osiągnięcia w zakresie mówienia. Uczeń:
3) wypowiada się w formie uporządkowanej i rozwiniętej na tematy związane z przeżyciami, zadaniem, sytuacjami szkolnymi, lekturą czy wydarzeniem kulturalnym;
5 Osiągnięcia w zakresie kształcenia językowego. Uczeń:
1) wyróżnia w wypowiedziach zdania, w zdaniach wyrazy, w wyrazach samogłoski i spółgłoski;
V. Edukacja plastyczna
2 Osiągnięcia w zakresie działalności ekspresji twórczej. Uczeń:
1) rysuje kredką, kredą, ołówkiem, patykiem (płaskim i okrągłym), piórem, węglem, mazakiem;
2) maluje farbami, tuszami przy użyciu pędzli (płaskich, okrągłych), palców, stempli;
7) wykonuje prace i impresje plastyczne jako formy przekazania i przedstawienia uczuć, nastrojów i zachowań (np. prezent, zaproszenie);
8) ilustruje sceny i sytuacje (realne i fantastyczne) inspirowane wyobraźnią, baśnią, opowiadaniem i muzyką; korzysta z narzędzi multimedialnych;
VIII. Edukacja muzyczna
4 Gra na instrumentach muzycznych. Uczeń:
1) gra zadane przez nauczyciela i własne schematy rytmiczne;
3) realizuje schematy i tematy rytmiczne, eksperymentuje przy użyciu np. patyczków, pudełek, papieru, trawy, piszczałek, gwizdków, kogucików na wodę;
7) gra melodie piosenek i utworów instrumentalnych, do wyboru: na dzwonkach, ksylofonie, flecie podłużnym, flażolecie – fleciku polskim lub innych.
5 Osiągnięcia w zakresie znajomości form zapisu dźwięku. Uczeń:
3) korzysta z wybranego zapisu melodii w czasie gry na instrumencie: dzwonkach, ksylofonie, flecie podłużnym, flażolecie – fleciku polskim.
Cele szczegółowe

Uczeń:

  • Opowiada o wpływie dźwięków fletu na otoczenie.

  • Rysuje flet oraz dźwięki opisane w wierszu.

  • Przedstawia rytm utworu, wykonując rytmiczne ruchy kolorową chusteczką lub chustą animacyjną.

  • Układa wyrazy z rozsypanki literowej.

  • Rozpoznaje instrumenty przedstawione na obrazkach.

  • Maluje obrazek przedstawiający skojarzenia z wysłuchaną melodią.

  • Gra na flecie utwór w oparciu o prostą partyturę z wykorzystaniem materiału animacyjnego.

  • Rozpoznaje brzmienie fletu.

  • Nazywa grupę instrumentów, do której należy flet poprzeczny.

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • Kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

  • Kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

  • Kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.