Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autorki: Magdalena Filewicz
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Góry Świętokrzyskie, Sudety i Bieszczady
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa III
Podstawa programowa
XIII. Związki między elementami środowiska przyrodniczego na wybranych obszarach Polski: gór, wyżyn, nizin, pojezierzy i pobrzeży.
Uczeń:
3) przedstawia specyficzne cechy środowiska przyrodniczego Sudetów, Gór Świętokrzyskich i Bieszczad oraz identyfikuje przyczyny istniejących różnic.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
opisuje geomorfologię Sudetów, Gór Świętokrzyskich oraz Bieszczadów,
opisuje szatę roślinną wymienionych pasm górskich,
wymienia najważniejsze różnice pomiędzy Sudetami, Górami Świętokrzyskimi i Bieszczadami.
Strategie nauczania: asocjacyjna, emocjonalna
Metody nauczania: blended learning
Formy zajęć: praca indywidualna, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, rzutnik, atlas geograficzny, mapa Polski
Materiały pomocnicze
Kondracki J., Geografia regionalna Polski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013.
Richling A., Ostaszewska K. (red.), Geografia fizyczna Polski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Czynności wstępne (powitanie, sprawdzenie obecności, sprawdzenie pracy domowej).
Przedstawienie celów lekcji.
Wprowadzenie do tematu. Uczniowie wskazują na mapie Góry Świętokrzyskie, Sudety i Bieszczady, omawiają podstawowe różnice między tymi górami.
Faza realizacyjna
Uczniowie, korzystając z e‑materiału oraz własnej wiedzy, przedstawiają najważniejsze informacje o położeniu gór, ich budowie, morfologii i środowisku naturalnym, wymieniają specyficzne cechy środowiska przyrodniczego tych gór. Nauczyciel czuwa nad poprawnością wypowiedzi uczniów, w razie potrzeby uzupełnia.
Następnie nauczyciel wyświetla uczniom film edukacyjny. Krótka pogadanka w interakcji z uczniami podsumowująca najważniejsze treści. Po zapoznaniu się z filmem uczniowie wykonują polecenie zawarte w tej części e‑materiału. Nauczyciel czuwa nad poprawnością wykonania zadania.
Następnie nauczyciel prosi uczniów o wykonanie ćwiczeń zawartych w części „Sprawdź się”. Wskazani uczniowie bądź ochotnicy prezentują odpowiedzi, nauczyciel w razie potrzeby wspiera ich.
Faza podsumowująca
Podsumowanie i utrwalenie wiedzy poprzez zadawanie pytań przez nauczyciela i odpowiedzi uczniów.
Przypomnienie celów zajęć.
Nauczyciel ocenia pracę uczniów podczas zajęć, biorąc pod uwagę ich zaangażowanie i możliwości.
Praca domowa
Korzystając z dostępnych źródeł informacji, zaplanuj kilkudniową wycieczkę w Bieszczady, Sudety lub Góry Świętokrzyskie. Stwórz harmonogram, uwzględnij atrakcje turystyczne i planowane trasy.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Film edukacyjny może zostać wykorzystany podczas realizacji tematów dotyczących krajobrazów Polski ponad granicą lasu (zakres rozszerzony: XIV. 1, XIV. 2).