Autor: Stanisław Mrozowicz

Przedmiot: Historia

Temat: Bóg wojny cesarzem Francuzów

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
Zakres podstawowy
XXIX. Epoka napoleońska. Uczeń:
2) przedstawia sukcesy i porażki wewnętrznej polityki Napoleona;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wyjaśnia przyczyny i przebieg przewrotu 18 brumaire'a (9 listopada 1799 roku).

  • omawia dojście Napoleona do władzy cesarskiej.

  • wymienia wprowadzone przez Napoleona zmiany polityczno‑prawne, socjalne, ekonomiczne i obyczajowe.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;

  • analiza materiału źródłowego (porównawcza);

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Bóg wojny cesarzem Francuzów”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” i multimedium w sekcji „Prezentacja multimedialna + Sprawdź się” tak, aby podczas lekcji mogli w niej aktywnie uczestniczyć i wykonywać polecenia.

  2. Chętni/wybrani uczniowie przygotowują prezentację na podstawie informacji zawartych w sekcji „Przeczytaj” oraz wspomnianym multimedium.

Faza wstępna:

  1. Wyświetlenie przez nauczyciela na tablicy tematu zajęć i celu lekcji. Omówienie jej planowanego przebiegu.

  2. Raport z przygotowań. Zalogowany na platformie nauczyciel, przy użyciu raportu, kontroluje przygotowanie uczniów do lekcji: weryfikuje, którzy uczniowie zapoznali się z udostępnionym e‑materiałem. Uczniowie intuicyjnie tworzą mapę skojarzeń dotyczącą tematu zajęć.

Faza realizacyjna:

  1. Prezentacje uczniów. Część właściwa lekcji zaczyna się od prezentacji efektów pracy w domu wybranych uczniów. Pozostali uczniowie zadają pytania prezentującym oraz uzupełniają informacje.

  2. Praca z multimedium („Film edukacyjny”). Uczniowie dzielą się na 4‑osobowe grupy. Wybrana osoba czyta polecenie nr 2: „Wyjaśnij, dlaczego Napoleon, by osiągnąć swoje cele, zdecydował się na przeprowadzenie plebiscytów”. Po zapoznaniu się z pierwszym z filmów uczniowie opracowują odpowiedzi w zespołach. Po ustalonym wcześniej czasie przedstawiciel wskazanej (lub zgłaszającej się na ochotnika) grupy prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do nich. W podobny sposób uczniowie wykonują polecenie nr 3, wymieniając reformy Napoleona. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia odpowiedzi uczniów.

  3. Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Uczniowie dobierają się w pary i wykonują ćwiczenia 1, 2 i 3 z sekcji „Prezentacja multimedialna + Sprawdź się” wyświetlone kolejno przez nauczyciela na tablicy. Po wyświetleniu każdego ćwiczenia konsultują swoje rozwiązania z inną parą uczniów i ustalają jedną wersję odpowiedzi. Wybrane pary prezentują propozycje odpowiedzi, następuje wspólne ich omówienie na forum klasy.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy temat lekcji zawarty w sekcji „Wprowadzenie” i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu. Czego uczniowie się nauczyli?

  2. Na zakończenie prowadzący omawia przebieg zajęć, dokonuje oceny pracy uczniów oraz przedstawionych na początku zajęć prezentacji.

Praca domowa:

  1. Obejrzyj drugi z materiałów filmowych z sekcji „Film edukacyjny” i wykonaj dołączone do niego polecenia.

  2. (Dla uczniów chętnych) Wykonaj polecenia dołączone do prezentacji multimedialnej (sekcja „Prezentacja multimedialna + Sprawdź się”).

Materiały pomocnicze:

Teksty źródłowe do nauki historii w szkole, nr 26, Legiony Dąbrowskiego. Europa w dobie wojen napoleońskich, oprac. J. Willaume, Warszawa 1960.

A. Roberts, Napoleon Wielki, Magnum, 2014.

Wskazówki metodyczne:

Cały e‑materiał może być wykorzystany do realizacji zajęć metodą odwróconej klasy. Wtedy uczniowie zapoznają się z informacjami zawartymi w prezentacji multimedialnej oraz filmach, a następnie przygotowują swoje propozycje odpowiedzi. W szkole następuje czytanie i ocena koleżeńska opracowań uczniów.