Dla nauczyciela
Autor: Stanisław Mrozowicz
Przedmiot: Historia
Temat: Bóg wojny
cesarzem Francuzów
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśnia przyczyny i przebieg przewrotu 18 brumaire'a (9 listopada 1799 roku).
omawia dojście Napoleona do władzy cesarskiej.
wymienia wprowadzone przez Napoleona zmiany polityczno‑prawne, socjalne, ekonomiczne i obyczajowe.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Bóg wojny cesarzem Francuzów”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” i multimedium w sekcji „Prezentacja multimedialna + Sprawdź się” tak, aby podczas lekcji mogli w niej aktywnie uczestniczyć i wykonywać polecenia.
Chętni/wybrani uczniowie przygotowują prezentację na podstawie informacji zawartych w sekcji „Przeczytaj” oraz wspomnianym multimedium.
Faza wstępna:
Wyświetlenie przez nauczyciela na tablicy tematu zajęć i celu lekcji. Omówienie jej planowanego przebiegu.
Raport z przygotowań. Zalogowany na platformie nauczyciel, przy użyciu raportu, kontroluje przygotowanie uczniów do lekcji: weryfikuje, którzy uczniowie zapoznali się z udostępnionym e‑materiałem. Uczniowie intuicyjnie tworzą mapę skojarzeń dotyczącą tematu zajęć.
Faza realizacyjna:
Prezentacje uczniów. Część właściwa lekcji zaczyna się od prezentacji efektów pracy w domu wybranych uczniów. Pozostali uczniowie zadają pytania prezentującym oraz uzupełniają informacje.
Praca z multimedium („Film edukacyjny”). Uczniowie dzielą się na 4‑osobowe grupy. Wybrana osoba czyta polecenie nr 2: „Wyjaśnij, dlaczego Napoleon, by osiągnąć swoje cele, zdecydował się na przeprowadzenie plebiscytów”. Po zapoznaniu się z pierwszym z filmów uczniowie opracowują odpowiedzi w zespołach. Po ustalonym wcześniej czasie przedstawiciel wskazanej (lub zgłaszającej się na ochotnika) grupy prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do nich. W podobny sposób uczniowie wykonują polecenie nr 3, wymieniając reformy Napoleona. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia odpowiedzi uczniów.
Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Uczniowie dobierają się w pary i wykonują ćwiczenia 1, 2 i 3 z sekcji „Prezentacja multimedialna + Sprawdź się” wyświetlone kolejno przez nauczyciela na tablicy. Po wyświetleniu każdego ćwiczenia konsultują swoje rozwiązania z inną parą uczniów i ustalają jedną wersję odpowiedzi. Wybrane pary prezentują propozycje odpowiedzi, następuje wspólne ich omówienie na forum klasy.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy temat lekcji zawarty w sekcji „Wprowadzenie” i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu. Czego uczniowie się nauczyli?
Na zakończenie prowadzący omawia przebieg zajęć, dokonuje oceny pracy uczniów oraz przedstawionych na początku zajęć prezentacji.
Praca domowa:
Obejrzyj drugi z materiałów filmowych z sekcji „Film edukacyjny” i wykonaj dołączone do niego polecenia.
(Dla uczniów chętnych) Wykonaj polecenia dołączone do prezentacji multimedialnej (sekcja „Prezentacja multimedialna + Sprawdź się”).
Materiały pomocnicze:
Teksty źródłowe do nauki historii w szkole, nr 26, Legiony Dąbrowskiego. Europa w dobie wojen napoleońskich, oprac. J. Willaume, Warszawa 1960.
A. Roberts, Napoleon Wielki, Magnum, 2014.
Wskazówki metodyczne:
Cały e‑materiał może być wykorzystany do realizacji zajęć metodą odwróconej klasy. Wtedy uczniowie zapoznają się z informacjami zawartymi w prezentacji multimedialnej oraz filmach, a następnie przygotowują swoje propozycje odpowiedzi. W szkole następuje czytanie i ocena koleżeńska opracowań uczniów.