Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 3.1.3.1
Imię i nazwisko autora: Lena Wilkiewicz
Przedmiot: język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Kennst du diese Lehrertypen?/Czy znasz takich nauczycieli?
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa I, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2
Cel ogólny lekcji:
Umiejętność opisywania i wypowiadania się na temat życia szkoły, w tym typów nauczycieli.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
wymienia typy nauczycieli;
wymyśla i definiuje swój typ nauczyciela;
opisuje typy nauczycieli.
Cele motywacyjne
Uczeń:
dostrzega powiązania pomiędzy nauką języka niemieckiego a innymi przedmiotami szkolnymi;
ma możliwość decydowania o swojej gotowości do mówienia;
ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem;
otrzymuje informację zwrotną o postępach;
sam decyduje, jak rozwiązać problem i udzielić wyjaśnień;
sam decyduje, o czym będzie mówił podczas lekcji;
sam decyduje, o czym będzie pisał podczas lekcji;
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;
uczy się sztuki przemawiania i argumentowania;
wykorzystuje i rozwija kreatywność.
Strategie uczenia się:
ćwiczenie (wymowa, pisownia, tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie zdań ze sobą);
rozumienie informacji, np. czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
korzystanie z różnych dodatkowych źródeł do nauki języka, takich jak słowniki czy Internet;
dokonywanie świadomej analizy języka obcego, np. porównywanie struktur z językiem ojczystym lub innym językiem obcym na przykład angielskim, tłumaczenie słów, uogólnianie;
odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych;
odgadywanie znaczeń na pomocą używania wskazówek i sugestii językowych, np. jeżeli przed jakimś niemieckim wyrazem znajduje się rodzajnik nieokreślony „eine”, oznacza to, że ten wyraz z pewnością jest rzeczownikiem w rodzaju żeńskim; w tym samym celu mogą być także użyte wskazówki pozajęzykowe, np. ilustracje, diagramy, wykresy; struktura i układ tekstu;
pokonywanie ograniczeń w mówieniu i pisaniu poprzez np. użycie synonimów, antonimów, tworzenie parafrazy.
Metody/techniki nauczania:
podejście komunikacyjne;
podejście humanistyczne;
podająca: opis, praca ze tekstem źródłowym, wykład informacyjny w formie audio i/lub video, podcast;
aktywizująca: Partner Check, wspólne czytanie;
kognitywna: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana: z użyciem komputera.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca grupowa,
praca w parach,
plenum.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer/laptop z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (plik audio),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji
a) Faza wprowadzająca
Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu i pyta: Czy domyślacie się, co będzie tematem naszej dzisiejszej lekcji?
Nauczyciel inicjuje krótką dyskusję na temat typów nauczycieli, z którymi zetknęli się uczniowie.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy trzyosobowe. Każda grupa siada przy osobnym stoliku. Przeznaczony do opracowania tekst jest dzielony przez nauczyciela na trzy fragmenty. Każdy uczeń zapoznaje się z fragmentem 1 i losuje jedno z trzech zadań:
a) przygotuj pytania dla uczniów z grupy na temat przeczytanego fragmentu;
b) zadaj uczniom z grupy pytania o niezrozumiałe słowa/fragmenty tekstu;
c) streść uczniom przeczytany fragment.
Po wykonaniu zadania uczniowie prezentują w grupach wyniki swojej pracy. Sekwencja powtarzana jest także w odniesieniu do fragmentu 2 i 3 (nauczyciel powinien zadbać o to, aby w poszczególnych sekwencjach każdy uczeń rozwiązywał inne zadanie).
Uczniowie dobierają się w pary. Następnie naprzemiennie rozwiązują zadania do tekstu, wyjaśniając partnerowi swój tok rozumowania. W kolejnym kroku dwie pary porównują rozwiązania. Na koniec uczniowie dokonują refleksji nad pracą w parze. Przed przystąpieniem do pracy nauczyciel powinien zapoznać uczniów z zasadami rozwiązywania ćwiczeń w parach. Zasada naczelna: myślę, wyjaśniam i szukam ewentualnego błędu samodzielnie.
Uczniowie zostają podzieleni na dwie grupy, słuchają pliku audio, notują równocześnie pytania, dotyczące usłyszanego tekstu. Po wypisaniu pytań słuchają ponownie nagrania, by sprawdzić poprawność i zanotować właściwe odpowiedzi. Uczniowie każdej grupy uzgadniają między sobą wspólne pytania (około 6–7), które zadadzą innej grupie. Po uzgodnieniu wspólnych pytań, grupy zadają sobie naprzemiennie pytania, dotyczące usłyszanego tekstu. Uczniowie udzielają informacji zwrotnej odnośnie prawidłowych odpowiedzi. Po rundzie pytań, uczniowie rozwiązują w grupach Übung 1–3 w części Plik audio.
c) Faza podsumowująca
Uczniowie w grupach tworzą notatkę wizualną zawierającą różne typy nauczycieli, następnie na forum każda z grup opisuje typy nauczycieli, używając zdań dopełnieniowych ze spójnikiem dass.
Następnie uczniowie na karteczkach anonimowo zapisują swoje spostrzeżenia/doświadczenia związane z lekcją, np.: ... hat mir heute gefallen .../
… hat mir Spaß gemacht/… Ich wusste leider nicht, wie …/… hat mir Probleme bereitet.
Propozycja do realizacji w warunkach stacjonarnych:
Uczniowie grają w kalambury, pokazując charakterystyczne zachowanie dla danego typu nauczyciela, pozostali uczniowie muszą odgadywać, nazywając poszczególne czynności lub zachowania.
Praca domowa
Zadaniem ucznia jest przygotowanie krótkiego opisu wybranego pedagoga (ok. 60 znaków) oraz próba określenia i uzasadnienia, jakim typem nauczyciela jest.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio:
przed lekcją: powtórzenie znanego słownictwa; uczniowie przygotowują fiszki do tematu, wymieniają się nimi, powtarzając w ten sposób słownictwo;
w trakcie lekcji: odwołanie się do wiedzy posiadanej i połączenie jej z nową wiedzą (konekcjonizm); uczniowie przygotowują wywiad z koleżanką/kolegą na temat wymarzonego nauczyciela, jakie cechy powinien posiadać, dialogi prezentowane są na forum klasy;
po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa z danego zakresu, inspiracja do zaaranżowania analogicznej sytuacji komunikacyjnej, uczniowie przygotowują ankietę wśród kolegów i koleżanek na temat cech nauczycieli, na następnych zajęciach omawiają wyniki ankiety, z których wyłonią się cechy jakie powinien posiadać wymarzony nauczyciel.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0