Dla nauczyciela
Autor: Krzysztof Kowaluk
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Burzliwe lata Sejmu I kadencji
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
VII. Rywalizacja o władzę.
Uczeń:
6) charakteryzuje etapy rozwoju systemu partyjnego w Rzeczypospolitej Polskiej.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
charakteryzuje uwarunkowania powstania systemu wielopartyjnego w Polsce;
wymienia najważniejsze partie polityczne Sejmu I kadencji;
opisuje wybrane konflikty polityczne z lat 1991–1993.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
lekcja odwrócona.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
dyskusja.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Przed lekcją
1. Uczniowie zapoznają się z wybranymi przez nauczyciela fragmentami książki Antoniego Dudka Pierwsze lata III Rzeczypospolitej.
2. Troje uczniów przygotowuje krótkie prezentacje dotyczące charakterystyki partii politycznych, działających w Sejmie I kadencji:
Unia Demokratyczna i Kongres Liberalno‑Demokratyczny;
Zjednoczenie Chrześcijańsko‑Narodowe, Porozumienie Centrum i Konfederacja Polski Niepodległej;
Socjaldemokracja RP i Polskie Stronnictwo Ludowe.
Faza wstępna
1. Nauczyciel zapoznaje uczniów z uwarunkowaniami politycznymi wyborów do Sejmu I kadencji oraz jego funkcjonowania. Zwraca uwagę na samorozwiązanie sejmu kontraktowego, nowy system wyborczy, sytuację ekonomiczną kraju oraz ustawę o partiach politycznych.
2. Nauczyciel przedstawia przedmiot i cele zajęć.
Faza realizacyjna
1. Uczniowie przedstawiają trzy krótkie prezentacje poświęcone partiom politycznym. Nauczyciel uzupełnia niezbędne informacje, jeśli jest taka konieczność.
2. Nauczyciel inicjuje dyskusję w formie burzy mózgów, zadając pytanie: wokół jakich spraw toczyły się największe spory polityczne w Sejmie I kadencji? Uczniowie uzgadniają stanowisko, a wybrane kwestie zostają zapisane na tablicy. Może to być spór o politykę ekonomiczną, ustawę antyaborcyjną, lustrację, stosunki państwo‑Kościół lub inne zagadnienia wybrane przez uczestników dyskusji.
3. Uczniowie z pomocą nauczyciela starają się ustalić, jakie stanowiska w zapisanych na tablicy kwestiach zajmowały poszczególne partie polityczne.
Faza podsumowująca
1. Uczniowie oglądają film nr 1, a następnie wykonują polecenie do niego – ustalają skład koalicji rządowych w Sejmie I kadencji.
2. Uczniowie wykonują ćwiczenia do filmu nr 1.
Praca domowa:
Uczniowie oglądają film nr 2 i wykonują załączone do niego ćwiczenia.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Film może zostać wykorzystany przez uczniów indywidualnie lub podczas zajęć w charakterze podsumowania.