Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Krzysztof Kowaluk

Przedmiot: wiedza o społeczeństwie

Temat: Burzliwe lata Sejmu I kadencji

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

VII. Rywalizacja o władzę.

Uczeń:

6) charakteryzuje etapy rozwoju systemu partyjnego w Rzeczypospolitej Polskiej.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • charakteryzuje uwarunkowania powstania systemu wielopartyjnego w Polsce;

  • wymienia najważniejsze partie polityczne Sejmu I kadencji;

  • opisuje wybrane konflikty polityczne z lat 1991–1993.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • lekcja odwrócona.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • dyskusja.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Przed lekcją

1. Uczniowie zapoznają się z wybranymi przez nauczyciela fragmentami książki Antoniego Dudka Pierwsze lata III Rzeczypospolitej.

2. Troje uczniów przygotowuje krótkie prezentacje dotyczące charakterystyki partii politycznych, działających w Sejmie I kadencji:

  1. Unia Demokratyczna i Kongres Liberalno‑Demokratyczny;

  2. Zjednoczenie Chrześcijańsko‑Narodowe, Porozumienie Centrum i Konfederacja Polski Niepodległej;

  3. Socjaldemokracja RP i Polskie Stronnictwo Ludowe.

Faza wstępna

1. Nauczyciel zapoznaje uczniów z uwarunkowaniami politycznymi wyborów do Sejmu I kadencji oraz jego funkcjonowania. Zwraca uwagę na samorozwiązanie sejmu kontraktowego, nowy system wyborczy, sytuację ekonomiczną kraju oraz ustawę o partiach politycznych.

2. Nauczyciel przedstawia przedmiot i cele zajęć.

Faza realizacyjna

1. Uczniowie przedstawiają trzy krótkie prezentacje poświęcone partiom politycznym. Nauczyciel uzupełnia niezbędne informacje, jeśli jest taka konieczność.

2. Nauczyciel inicjuje dyskusję w formie burzy mózgów, zadając pytanie: wokół jakich spraw toczyły się największe spory polityczne w Sejmie I kadencji? Uczniowie uzgadniają stanowisko, a wybrane kwestie zostają zapisane na tablicy. Może to być spór o politykę ekonomiczną, ustawę antyaborcyjną, lustrację, stosunki państwo‑Kościół lub inne zagadnienia wybrane przez uczestników dyskusji.

3. Uczniowie z pomocą nauczyciela starają się ustalić, jakie stanowiska w zapisanych na tablicy kwestiach zajmowały poszczególne partie polityczne.

Faza podsumowująca

1. Uczniowie oglądają film nr 1, a następnie wykonują polecenie do niego – ustalają skład koalicji rządowych w Sejmie I kadencji.

2. Uczniowie wykonują ćwiczenia do filmu nr 1.

Praca domowa:

Uczniowie oglądają film nr 2 i wykonują załączone do niego ćwiczenia.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Film może zostać wykorzystany przez uczniów indywidualnie lub podczas zajęć w charakterze podsumowania.