SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autorki: Magdalena Fuhrmann

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Regionalne zróżnicowanie frekwencji wyborczej

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa III

Podstawa programowa

XV. Zróżnicowanie społeczno‑kulturowe Polski: regiony etnograficzne, poziom życia, zachowania prokreacyjne Polaków, zalety i wady życia na wsi i w mieście, cechy miast, zaangażowanie w działalność społeczną, preferencje wyborcze, partycypacja społeczna, ubóstwo, wykluczenie i solidarność społeczna.

Uczeń:

  1. analizuje przestrzenne zróżnicowanie preferencji wyborczych Polaków, wykorzystując technologie geoinformacyjne i dyskutuje nad przyczynami tego zróżnicowania.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • omawia zróżnicowanie frekwencji wyborczej w Polsce,

  • omawia zróżnicowanie frekwencji wyborczej w zależności od rodzaju wyborów,

  • wskazuje przyczyny zróżnicowania frekwencji wyborczej w Polsce.

Strategie nauczania: asocjacyjna

Metody i techniki nauczania: blended learning, IBSE, dyskusja

Formy pracy: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, zeszyt przedmiotowy

Materiały pomocnicze

Dane Państwowej Komisji Wyborczej dotyczące wyników wyborów i frekwencji wyborczej: pkw.gov.pl, [online], dostępny w internecie: https://pkw.gov.pl/ (dostęp 9.04.2021).

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel przedstawia cele lekcji.

Faza realizacyjna

  • Uczniowie zapoznają się z wprowadzeniem do materiału.

  • Uczniowie dobierają się w grupy i zapoznają z grafiką interaktywną. W zależności od wielkości klasy nauczyciel przydziela poszczególnym grupom dany rodzaj wyborów (decyduje nauczyciel). Uczniowie wykonują notatki w zeszycie.

  • Uczniowie na forum klasy przestawiają swoje wnioski, pozostali uczniowie wykonują notatki. Nauczyciel czuwa nad poprawnością wnioskowania. Nauczyciel wyświetla odpowiednią mapę podczas wypowiedzi uczniów.

  • Uczniowie wspólnie dyskutują nad przyczynami zróżnicowania frekwencji wyborczej w Polsce. Nauczyciel zapisuje poszczególne czynniki na tablicy.

  • Uczniowie zapoznają się z audiobookiem i sprawdzają poprawność swoich pomysłów zapisanych na tablicy. Wprowadzają ewentualne uzupełnienia i poprawki.

  • Uczniowie we wspólnej dyskusji zastanawiają się nad tym, czy możliwe jest podniesienie frekwencji wyborczej w Polsce i w jaki sposób można to osiągnąć.

Faza podsumowująca

  • Przypomnienie celów lekcji.

  • Podsumowanie wiedzy zaprezentowanej na lekcji.

  • Utrwalenie najważniejszych pojęć, szczególnie tych, które sprawiały uczniom najwięcej problemów podczas zajęć.

  • Ocena pracy uczniów podczas lekcji.

Praca domowa

  • Utrwalenie wiadomości przedstawionych na lekcji.

  • Wykonanie pracy pisemnej na temat frekwencji wyborczej w gminie zamieszkania ucznia. Praca powinna zawierać porównanie frekwencji z gminą sąsiednią, z frekwencją wojewódzką oraz ogólnopolską. Uczeń w swojej pracy powinien zawrzeć wnioski dotyczące zróżnicowania frekwencji. Nauczycie decyduje o przydziale konkretnego rodzaju wyborów i zakresie pracy. Uczniowie wykorzystują dane dostępne na portalu Państwowej Komisji Wyborczej.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Grafika interaktywna i audiobook mogą znaleźć swoje zastosowanie na lekcjach dotyczących sposobów sprawowania władzy w Polsce, jak również podczas lekcji o ugrupowaniach politycznych w Rzeczypospolitej. Multimedia sprawdzą się również podczas samodzielnej pracy ucznia w domu.