Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autorki: Magdalena Fuhrmann
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Regionalne zróżnicowanie frekwencji wyborczej
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa III
Podstawa programowa
XV. Zróżnicowanie społeczno‑kulturowe Polski: regiony etnograficzne, poziom życia, zachowania prokreacyjne Polaków, zalety i wady życia na wsi i w mieście, cechy miast, zaangażowanie w działalność społeczną, preferencje wyborcze, partycypacja społeczna, ubóstwo, wykluczenie i solidarność społeczna.
Uczeń:
analizuje przestrzenne zróżnicowanie preferencji wyborczych Polaków, wykorzystując technologie geoinformacyjne i dyskutuje nad przyczynami tego zróżnicowania.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne
Uczeń:
omawia zróżnicowanie frekwencji wyborczej w Polsce,
omawia zróżnicowanie frekwencji wyborczej w zależności od rodzaju wyborów,
wskazuje przyczyny zróżnicowania frekwencji wyborczej w Polsce.
Strategie nauczania: asocjacyjna
Metody i techniki nauczania: blended learning, IBSE, dyskusja
Formy pracy: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, zeszyt przedmiotowy
Materiały pomocnicze
Dane Państwowej Komisji Wyborczej dotyczące wyników wyborów i frekwencji wyborczej: pkw.gov.pl, [online], dostępny w internecie: https://pkw.gov.pl/ (dostęp 9.04.2021).
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Nauczyciel przedstawia cele lekcji.
Faza realizacyjna
Uczniowie zapoznają się z wprowadzeniem do materiału.
Uczniowie dobierają się w grupy i zapoznają z grafiką interaktywną. W zależności od wielkości klasy nauczyciel przydziela poszczególnym grupom dany rodzaj wyborów (decyduje nauczyciel). Uczniowie wykonują notatki w zeszycie.
Uczniowie na forum klasy przestawiają swoje wnioski, pozostali uczniowie wykonują notatki. Nauczyciel czuwa nad poprawnością wnioskowania. Nauczyciel wyświetla odpowiednią mapę podczas wypowiedzi uczniów.
Uczniowie wspólnie dyskutują nad przyczynami zróżnicowania frekwencji wyborczej w Polsce. Nauczyciel zapisuje poszczególne czynniki na tablicy.
Uczniowie zapoznają się z audiobookiem i sprawdzają poprawność swoich pomysłów zapisanych na tablicy. Wprowadzają ewentualne uzupełnienia i poprawki.
Uczniowie we wspólnej dyskusji zastanawiają się nad tym, czy możliwe jest podniesienie frekwencji wyborczej w Polsce i w jaki sposób można to osiągnąć.
Faza podsumowująca
Przypomnienie celów lekcji.
Podsumowanie wiedzy zaprezentowanej na lekcji.
Utrwalenie najważniejszych pojęć, szczególnie tych, które sprawiały uczniom najwięcej problemów podczas zajęć.
Ocena pracy uczniów podczas lekcji.
Praca domowa
Utrwalenie wiadomości przedstawionych na lekcji.
Wykonanie pracy pisemnej na temat frekwencji wyborczej w gminie zamieszkania ucznia. Praca powinna zawierać porównanie frekwencji z gminą sąsiednią, z frekwencją wojewódzką oraz ogólnopolską. Uczeń w swojej pracy powinien zawrzeć wnioski dotyczące zróżnicowania frekwencji. Nauczycie decyduje o przydziale konkretnego rodzaju wyborów i zakresie pracy. Uczniowie wykorzystują dane dostępne na portalu Państwowej Komisji Wyborczej.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Grafika interaktywna i audiobook mogą znaleźć swoje zastosowanie na lekcjach dotyczących sposobów sprawowania władzy w Polsce, jak również podczas lekcji o ugrupowaniach politycznych w Rzeczypospolitej. Multimedia sprawdzą się również podczas samodzielnej pracy ucznia w domu.