Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autorki: Anna Ruszczyk

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Wpływ prądów morskich na klimat

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa I

Podstawa programowa

III. Atmosfera: czynniki klimatotwórcze, rozkład temperatury powietrza, ciśnienia atmosferycznego i opadów, ogólna cyrkulacja atmosferyczna, mapa synoptyczna, strefy klimatyczne i typy klimatów.

Uczeń:

1) przedstawia czynniki klimatotwórcze decydujące o zróżnicowaniu klimatu na Ziemi.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • określa cechy termiczne prądów morskich,

  • wyjaśnia znaczenie klimatyczne prądów morskich.

Strategie nauczania: asocjacyjna, problemowa

Metody nauczania: dyskusja, pogadanka, plakat/ mapa mentalna, metody operatywne (praca z filmem edukacyjnym i tekstem e‑materiału)

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach

Środki dydaktyczne: tablica interaktywna, monitor dotykowy lub tablety, e‑materiał, podręcznik, atlas geograficzny, mapa fizyczna świata

Materiały pomocnicze

Bajkiewicz‑Grabowska E., Mikulski Z., Hydrologia ogólna, PWN, Warszawa 1979.

Dawydow L.K. , Dmitrijewa A.A., Konkina N.G., Hydrologia ogólna, PWN, Warszawa 1979.

Szymborski S., Szymborski K., Wszechocean, Wiedza Powszechna, Warszawa 1981.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel wprowadza uczniów w tematykę zajęć – prosi o przeczytanie wprowadzenia do e‑materiału i inicjuje krótką dyskusję o czynnikach wpływających na powstawanie prądów morskich.

  • Nauczyciel przedstawia temat i cele lekcji.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby indywidualnie zapoznali się z fragmentem Prądy ciepłe i zimne z części „Przeczytaj” e‑materiału. Po kilku minutach dyskusja na temat wpływu prądów morskich na klimat.

  • Pracując w parach, uczniowie zapoznają się z rozmieszczeniem prądów morskich ciepłych i zimnych na Ziemi (atlas geograficzny, klimatogramy, mapy rozmieszczenia średniej temperatury powietrza) – omawiają prawidłowości.

  • Następnie uczniowie wskazują główne prądy ciepłe i zimne na mapie fizycznej świata.

  • Nauczyciel dzieli uczniów na grupy – ich zadaniem jest przedstawienie na mapie myśli wpływu ciepłych i zimnych prądów morskich na klimat.

  • Przed rozpoczęciem pracy uczniów w grupach nauczyciel przedstawia film edukacyjny z e‑materiału (jego zadaniem jest utrwalenie i ewentualne uzupełnienie wiadomości o prądach morskich i ich wpływie na klimat).

  • Dyskutując w grupach i analizując informacje, uczniowie dokonują selekcji treści do przedstawienia na mapie myśli – mogą korzystać ze wszystkich dostępnych źródeł informacji.

  • Po upływie określonego przez nauczyciela czasu uczniowie przyczepiają swoje plakaty na tablicy, przedstawiciele grup prezentują je.

  • Nauczyciel wspiera uczniów w uporządkowaniu zagadnień, zrozumieniu związków i zależności, w razie potrzeby uzupełnia.

  • Uczniowie tworzą krótką notatkę podsumowującą omawiane treści.

Faza podsumowująca

  • Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.

  • Inni uczniowie również wypowiadają się na temat lekcji – mówią, co było łatwe, trudne, ciekawe.

  • Nauczyciel wprowadza uczniów do ćwiczeń w e‑materiale – w zależności od tempa pracy uczniowie indywidualnie wykonują kilka wskazanych przez nauczyciela ćwiczeń. Nauczyciel wspiera uczniów, wyjaśnia ewentualne trudności.

  • Nauczyciel ocenia pracę uczniów podczas zajęć, biorąc pod uwagę ich zaangażowanie i możliwości.

Praca domowa

  • Na przykładzie dowolnie wybranego prądu morskiego (ciepłego lub zimnego) uzasadnij jego wpływ na klimat panujący na danym obszarze.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Film edukacyjny można wykorzystać w toku lekcji utrwalającej wiadomości z działu „Hydrosfera” (zakres podstawowy: IV). Film można zastosować na lekcji dotyczącej klimatów strefowych i astrefowych (zakres rozszerzony: III. 4).