Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autorki: Anna Ruszczyk
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Wpływ prądów morskich na klimat
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa I
Podstawa programowa
III. Atmosfera: czynniki klimatotwórcze, rozkład temperatury powietrza, ciśnienia atmosferycznego i opadów, ogólna cyrkulacja atmosferyczna, mapa synoptyczna, strefy klimatyczne i typy klimatów.
Uczeń:
1) przedstawia czynniki klimatotwórcze decydujące o zróżnicowaniu klimatu na Ziemi.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
określa cechy termiczne prądów morskich,
wyjaśnia znaczenie klimatyczne prądów morskich.
Strategie nauczania: asocjacyjna, problemowa
Metody nauczania: dyskusja, pogadanka, plakat/ mapa mentalna, metody operatywne (praca z filmem edukacyjnym i tekstem e‑materiału)
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach
Środki dydaktyczne: tablica interaktywna, monitor dotykowy lub tablety, e‑materiał, podręcznik, atlas geograficzny, mapa fizyczna świata
Materiały pomocnicze
Bajkiewicz‑Grabowska E., Mikulski Z., Hydrologia ogólna, PWN, Warszawa 1979.
Dawydow L.K. , Dmitrijewa A.A., Konkina N.G., Hydrologia ogólna, PWN, Warszawa 1979.
Szymborski S., Szymborski K., Wszechocean, Wiedza Powszechna, Warszawa 1981.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Nauczyciel wprowadza uczniów w tematykę zajęć – prosi o przeczytanie wprowadzenia do e‑materiału i inicjuje krótką dyskusję o czynnikach wpływających na powstawanie prądów morskich.
Nauczyciel przedstawia temat i cele lekcji.
Faza realizacyjna
Nauczyciel prosi uczniów, aby indywidualnie zapoznali się z fragmentem Prądy ciepłe i zimne z części „Przeczytaj” e‑materiału. Po kilku minutach dyskusja na temat wpływu prądów morskich na klimat.
Pracując w parach, uczniowie zapoznają się z rozmieszczeniem prądów morskich ciepłych i zimnych na Ziemi (atlas geograficzny, klimatogramy, mapy rozmieszczenia średniej temperatury powietrza) – omawiają prawidłowości.
Następnie uczniowie wskazują główne prądy ciepłe i zimne na mapie fizycznej świata.
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy – ich zadaniem jest przedstawienie na mapie myśli wpływu ciepłych i zimnych prądów morskich na klimat.
Przed rozpoczęciem pracy uczniów w grupach nauczyciel przedstawia film edukacyjny z e‑materiału (jego zadaniem jest utrwalenie i ewentualne uzupełnienie wiadomości o prądach morskich i ich wpływie na klimat).
Dyskutując w grupach i analizując informacje, uczniowie dokonują selekcji treści do przedstawienia na mapie myśli – mogą korzystać ze wszystkich dostępnych źródeł informacji.
Po upływie określonego przez nauczyciela czasu uczniowie przyczepiają swoje plakaty na tablicy, przedstawiciele grup prezentują je.
Nauczyciel wspiera uczniów w uporządkowaniu zagadnień, zrozumieniu związków i zależności, w razie potrzeby uzupełnia.
Uczniowie tworzą krótką notatkę podsumowującą omawiane treści.
Faza podsumowująca
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Inni uczniowie również wypowiadają się na temat lekcji – mówią, co było łatwe, trudne, ciekawe.
Nauczyciel wprowadza uczniów do ćwiczeń w e‑materiale – w zależności od tempa pracy uczniowie indywidualnie wykonują kilka wskazanych przez nauczyciela ćwiczeń. Nauczyciel wspiera uczniów, wyjaśnia ewentualne trudności.
Nauczyciel ocenia pracę uczniów podczas zajęć, biorąc pod uwagę ich zaangażowanie i możliwości.
Praca domowa
Na przykładzie dowolnie wybranego prądu morskiego (ciepłego lub zimnego) uzasadnij jego wpływ na klimat panujący na danym obszarze.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Film edukacyjny można wykorzystać w toku lekcji utrwalającej wiadomości z działu „Hydrosfera” (zakres podstawowy: IV). Film można zastosować na lekcji dotyczącej klimatów strefowych i astrefowych (zakres rozszerzony: III. 4).