Numer e‑materiału: 1.3.7.4
Autor e‑materiału: Agnieszka Wedman
Tytuł e‑materiału: Auf dem Flohmarkt / Na pchlim targu
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa III, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: umiejętność nazywania produktów, które można kupić i sprzedać na pchlim targu oraz pytania i odpowiadania na pytanie o cenę wybranego produktu

1
Cele wynikające z podstawy programowej

1. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych dotyczących jego samego i jego najbliższego otoczenia, umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematu:
7) sklep.

2. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne, artykułowane wyraźnie i powoli, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) rozumie sens krótkich wypowiedzi, opowiadań, bajek i historyjek oraz prostych piosenek i wierszyków, szczególnie, gdy są wspierane np. obrazkami, rekwizytami, ruchem, mimiką, gestami, dodatkowymi dźwiękami;
3) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

3. Uczeń rozumie wyrazy oraz jedno- lub kilkuzdaniowe, bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. historyjki obrazkowe z tekstem, opowiadania):
1) rozumie ogólny sens tekstu, szczególnie gdy jest wspierany obrazem lub dźwiękiem;
2) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

4. W zakresie wypowiedzi ustnych uczeń:
1) powtarza wyrazy i proste zdania;
2) tworzy bardzo proste i krótkie wypowiedzi według wzoru, np. nazywa obiekty z otoczenia i opisuje je, nazywa czynności;
4) używa poznanych wyrazów i zwrotów podczas zabawy.

5. W zakresie wypowiedzi pisemnych uczeń:
1) przepisuje wyrazy i proste zdania;
2) pisze pojedyncze wyrazy i zwroty.

6. W zakresie reagowania uczeń:
1. reaguje werbalnie i niewerbalnie na polecenia;
2. zadaje pytania i udziela odpowiedzi w ramach wyuczonych zwrotów.

7. W zakresie przetwarzania tekstu uczeń nazywa w języku obcym nowożytnym np. osoby, zwierzęta, przedmioty, czynności – z najbliższego otoczenia oraz przedstawione w materiałach wizualnych i audiowizualnych.

8. Uczeń:
1) wie, że ludzie posługują się różnymi językami i aby się z nimi porozumieć, warto nauczyć się ich języka;
2) posiada podstawowe informacje o krajach, w których ludzie posługują się danym językiem obcym.

9. Uczeń potrafi określić, czego się nauczył, i wie, w jaki sposób może samodzielnie pracować nad językiem (np. przez oglądanie bajek w języku obcym nowożytnym, korzystanie ze słowników obrazkowych i gier edukacyjnych).

10. Uczeń współpracuje z rówieśnikami w trakcie nauki.

11. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. ze słowników obrazkowych, książeczek), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

Cele zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma

Uczeń:

  • wymienia nazwy produktów, które można kupić i sprzedać na pchlim targu;

  • formułuje pytanie o cenę produktu;

  • stosuje liczebniki, podając cenę danego produktu.

Cele motywacyjne

Uczeń jest zmotywowany do nauki języka obcego przez to, że:

  • zaspokaja potrzebę ciekawości;

  • wykorzystuje umiejętności z innych edukacji na języku obcym.

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Strategie uczenia się
  • powtarzanie materiału na głos;

  • łączenie kanałów sensorycznych (wzrok, słuch);

  • domyślanie się znaczeń na podstawie materiału ilustracyjnego.

Metody, techniki i formy pracy

– metody wykorzystane w toku lekcji:

  • podająca;

  • podejście komunikacyjne;

  • praktyczna;

  • programowana – z użyciem komputera;

– techniki pracy z uczniem:

  • praca z materiałem ikonograficznym;

  • praca z plikiem audio;

  • ćwiczenia interaktywne na komputerze;

– formy pracy:

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • plenum.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji
  • komputer lub laptop z podłączeniem do Internetu, rzutnik multimedialny;

  • tekst źródłowy;

  • multimedium (animacja);

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych;

  • karty pracy;

  • przedmioty potrzebne do zbudowania stoisk na „pchli targ”;

  • memory.

Alternatywne zastosowanie multimedium: animacja

Uczniowie samodzielnie odgrywają scenkę z animacji.

1

Przebieg lekcji

Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji

Forma pracy

Czas

Uwagi metodyczne

Faza wprowadzająca

Uczniowie, wchodząc do sali, widzą rozstawione stoiska, na których znajdują się przedmioty oznaczone podpisem i ceną: Mäppchen 2 €, Puppe 5 €, Kleid 5 €, Brettspiel 1 €, Roboter 20 €, Auto 2 €, Fußball 5 €, Schach 10 €.

plenum

15 min

Cztery podwójne stoiska, na których leżą zadania do wykonania w czasie lekcji (przygotowany e‑materiał - wybrane ćwiczenia jako wydruk).

Uczniowie przyglądają się przedmiotom i próbują czytać napisy.

Nauczyciel prosi o zajęcie miejsca przy wybranym przez ucznia stoisku. Uczniowie czytają znane im już wyrazy w języku niemieckim, a nauczyciel zapisuje je na tablicy.

Podział na grupy nauczyciel pozostawia uczniom.

Nauczyciel prezentuje dialog (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie ustalają, co robią Ben i Sophie w sobotę w szkole.

Uczniowie podpisują wydarzenie z dialogu, układając wyraz FLOHMARKT z rozsypanki literowej (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).

praca w grupach 

Uczniowie łączą w pary wyrazy i ilustracje (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2).

Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej ilustracje oraz odtwarza nagranie. Uczniowie słuchają i powtarzają (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3). Jednocześnie, przy każdym powtórzeniu, uczniowie szukają w kasie na swoim stoisku, banknotów i monet, o których jest mowa.

plenum

Nauczyciel przed zajęciami przygotowuje zabawkową kasę z zabawkowymi pieniędzmi (euro) lub plastikowe pudełko z wydrukowanymi banknotami dla każdego stoiska.

Uczniowie otrzymują karteczki z cenami zapisanymi słownie. Uczniowie układają ceny od najwyższych do najniższych (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4).

praca w grupach

Uczniowie wybierają po trzy rzeczy ze stoiska każdej grupy i przygotowują swoje etykiety z cenami w euro. Następnie głośno czytają te ceny (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 5).

Uczniowie wskazują na ilustracji pytanie o cenę sukienki i odczytują je na głos (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 6).

Faza realizacyjna

Uczniowie oglądają animację (e‑materiał: Multimedium).

plenum

20 min

Przed obejrzeniem animacji nauczyciel zbiera wszystkie podpisy przedmiotów na stanowiskach uczniów oraz dokłada te, które pojawiają się w animacji.

Uczniowie decydują, co sprzedali Ben i Sophie, oraz wybierają właściwe przedmioty ze stoiska (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1).

praca w grupach

Nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej poszczególne zadania do animacji. 

Nauczyciel ponownie odtwarza animację. Na jej podstawie uczniowie umieszczają ceny przy przedmiotach (e‑materiał: Multimedium, polecenie 2).

Uczniowie podpisują zabawki, które Ben i Sophie sprzedali na pchlim targu (e‑materiał: Multimedium, polecenie 3).

Uczniowie ponownie oglądają animację i uzupełniają zdania, które wcześniej otrzymali od nauczyciela (e‑materiał: Multimedium, polecenie 4).

Faza podsumowująca

Uczniowie łączą się w pary i grają w memory. Po odkryciu każdej karty nazywają przedmiot znajdujący się na niej (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).

praca w parach

10 min

Uczniowie wybierają trzy przedmioty ze stoisk Bena i Sophie i pytają o ich cenę (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).

Uczniowie układają puzzle i informują, ile kosztuje przedmiot widoczny na tym obrazku (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3).

Uczniowie przygotowują własne stoisko na pchli targ, umieszczając tam kilka przedmiotów oraz etykiety z cenami. Następnie mówią, ile kosztują ich przedmioty (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4). Po skończonej zabawie nauczyciel żegna się z uczniami Wir sind fertig. Auf Wiedersehen!

Faza wprowadzająca

Uczniowie, wchodząc do sali, widzą rozstawione stoiska, na których znajdują się przedmioty oznaczone podpisem i ceną: Mäppchen 2 €, Puppe 5 €, Kleid 5 €, Brettspiel 1 €, Roboter 20 €, Auto 2 €, Fußball 5 €, Schach 10 €.

plenum

15 min

Cztery podwójne stoiska, na których leżą zadania do wykonania w czasie lekcji (przygotowany e‑materiał - wybrane ćwiczenia jako wydruk).

Uczniowie przyglądają się przedmiotom i próbują czytać napisy.

Nauczyciel prosi o zajęcie miejsca przy wybranym przez ucznia stoisku. Uczniowie czytają znane im już wyrazy w języku niemieckim, a nauczyciel zapisuje je na tablicy.

Podział na grupy nauczyciel pozostawia uczniom.

Nauczyciel prezentuje dialog (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie ustalają, co robią Ben i Sophie w sobotę w szkole.

Uczniowie podpisują wydarzenie z dialogu, układając wyraz FLOHMARKT z rozsypanki literowej (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).

praca w grupach 

Uczniowie łączą w pary wyrazy i ilustracje (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2).

Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej ilustracje oraz odtwarza nagranie. Uczniowie słuchają i powtarzają (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3). Jednocześnie, przy każdym powtórzeniu, uczniowie szukają w kasie na swoim stoisku, banknotów i monet, o których jest mowa.

plenum

Nauczyciel przed zajęciami przygotowuje zabawkową kasę z zabawkowymi pieniędzmi (euro) lub plastikowe pudełko z wydrukowanymi banknotami dla każdego stoiska.

Uczniowie otrzymują karteczki z cenami zapisanymi słownie. Uczniowie układają ceny od najwyższych do najniższych (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4).

praca w grupach

Uczniowie wybierają po trzy rzeczy ze stoiska każdej grupy i przygotowują swoje etykiety z cenami w euro. Następnie głośno czytają te ceny (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 5).

Uczniowie wskazują na ilustracji pytanie o cenę sukienki i odczytują je na głos (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 6).

Faza realizacyjna

Uczniowie oglądają animację (e‑materiał: Multimedium).

plenum

20 min

Przed obejrzeniem animacji nauczyciel zbiera wszystkie podpisy przedmiotów na stanowiskach uczniów oraz dokłada te, które pojawiają się w animacji.

Uczniowie decydują, co sprzedali Ben i Sophie, oraz wybierają właściwe przedmioty ze stoiska (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1).

praca w grupach

Nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej poszczególne zadania do animacji. 

Nauczyciel ponownie odtwarza animację. Na jej podstawie uczniowie umieszczają ceny przy przedmiotach (e‑materiał: Multimedium, polecenie 2).

Uczniowie podpisują zabawki, które Ben i Sophie sprzedali na pchlim targu (e‑materiał: Multimedium, polecenie 3).

Uczniowie ponownie oglądają animację i uzupełniają zdania, które wcześniej otrzymali od nauczyciela (e‑materiał: Multimedium, polecenie 4).

Faza podsumowująca

Uczniowie łączą się w pary i grają w memory. Po odkryciu każdej karty nazywają przedmiot znajdujący się na niej (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).

praca w parach

10 min

Uczniowie wybierają trzy przedmioty ze stoisk Bena i Sophie i pytają o ich cenę (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).

Uczniowie układają puzzle i informują, ile kosztuje przedmiot widoczny na tym obrazku (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3).

Uczniowie przygotowują własne stoisko na pchli targ, umieszczając tam kilka przedmiotów oraz etykiety z cenami. Następnie mówią, ile kosztują ich przedmioty (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4). Po skończonej zabawie nauczyciel żegna się z uczniami Wir sind fertig. Auf Wiedersehen!

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec