Numer e‑materiału: 1.3.11.3
Autor e‑materiału: Danuta Lisowska
Tytuł e‑materiału: Ich putze die Zähne morgens und abends / Myję zęby rano i wieczorem
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa III, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność nazywania przyborów do mycia zębów i opowiadania o higienie jamy ustnej

1
Cele wynikające z podstawy programowej

1. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych dotyczących jego samego i jego najbliższego otoczenia, umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematu:
11) moje samopoczucie.

2. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne, artykułowane wyraźnie i powoli, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) rozumie sens krótkich wypowiedzi, szczególnie, gdy są wspierane np. obrazkami, rekwizytami, ruchem, mimiką, gestami, dodatkowymi dźwiękami;
3) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

3. Uczeń rozumie wyrazy oraz jedno lub kilkuzdaniowe, bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. historyjki obrazkowe z tekstem, opowiadania):
1) rozumie ogólny sens tekstu, szczególnie, gdy jest wspierany obrazem lub dźwiękiem;
2) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

4. W zakresie wypowiedzi ustnych uczeń:
1) powtarza wyrazy i proste zdania;
2) tworzy bardzo proste i krótkie wypowiedzi według wzoru, np. nazywa przedmioty;
3) recytuje rymowanki, odgrywa dialogi;
5) używa poznanych wyrazów i zwrotów podczas zabawy.

5. W zakresie wypowiedzi pisemnych uczeń:
1) przepisuje wyrazy i proste zdania;
2) pisze pojedyncze wyrazy i zwroty.

6. W zakresie reagowania uczeń:
1) reaguje werbalnie i niewerbalnie na polecenia;
3) zadaje pytania i udziela odpowiedzi w ramach wyuczonych zwrotów;
4) stosuje podstawowe zwroty grzecznościowe;
5) wyraża swoje upodobania.

7. W zakresie przetwarzania tekstu uczeń nazywa w języku obcym nowożytnym np. osoby, zwierzęta, przedmioty, czynności – z najbliższego otoczenia oraz przedstawione w materiałach wizualnych i audiowizualnych.

8. Uczeń:
1) wie, że ludzie posługują się różnymi językami i aby się z nimi porozumieć, warto nauczyć się ich języka;
2) posiada podstawowe informacje o krajach, w których ludzie posługują się danym językiem obcym.

9. Uczeń potrafi określić, czego się nauczył, i wie, w jaki sposób może samodzielnie pracować nad językiem (np. przez oglądanie bajek w języku obcym nowożytnym, korzystanie ze słowników obrazkowych i gier edukacyjnych).

10. Uczeń współpracuje z rówieśnikami w trakcie nauki.

11. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. ze słowników obrazkowych, książeczek), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

Cele zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma

Uczeń:

  • wymienia nazwy przyborów do mycia zębów;

  • opowiada, jak dba o zęby.

Cele motywacyjne

Uczeń jest zmotywowany do nauki języka obcego przez to, że:

  • zaspokaja potrzebę ciekawości;

  • wykorzystuje i rozwija swoją kreatywność;

  • ma możliwość relacji/kooperacji z innymi dziećmi;

  • wyraża się przez prace plastyczne.

Strategie uczenia się
  • umieszczanie nowych słów w kontekście;

  • używanie obrazu i dźwięku;

  • grupowanie słów według kategorii;

  • zapamiętywanie przez powtarzanie i działanie.

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Metody, techniki i formy pracy

– metody wykorzystane w lekcji:

  • podająca;

  • komunikacyjna;

  • praktyczna;

  • programowana – z użyciem komputera;

– techniki pracy z uczniem:

  • praca z materiałem ikonograficznym;

  • praca z plikiem audio;

  • burza mózgów;

  • wyjaśnienie;

  • ćwiczenia interaktywne na komputerze;

  • karty obrazkowe;

  • gra dydaktyczna multimedialna;

  • gra językowa;

  • pacynka;

  • mini scenka;

– formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • plenum.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji
  • komputer lub laptop z podłączeniem do Internetu, rzutnik multimedialny;

  • tekst źródłowy;

  • multimedium (gra dydaktyczna);

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych;

  • miękka piłka;

  • plakat;

  • rekwizyty: szczoteczka do mycia zębów, pasta, kubek;

  • zdjęcia;

  • pacynka.

Alternatywne zastosowanie multimedium: gra edukacyjna

Nauczyciel dzieli klasę na grupy i wyznacza zadanie. Prosi o wykonanie na kartkach A4 efektownych fiszek ze słownictwem poznanym na lekcji. Uczniowie dzielą się pracą i każdy z nich jest autorem fiszki. Na kartce umieszczony jest wyraz wraz z podpisem w języku niemieckim. Następnie grupa przy pomocy nauczyciela prezentuje swoją pracę.

1

Przebieg lekcji

Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji

Forma pracy

Czas

Uwagi metodyczne

Faza wprowadzająca

Nauczyciel rozpoczyna lekcję od powitania, sprawdzenia obecności i pytania o samopoczucie.

plenum

15 min

w ławkach

Nauczyciel prosi uczniów o wyjście na środek sali, jednocześnie rozkłada na swoim biurku rekwizyty. Nauczyciel nazywa te przedmioty: die Zahnbürste, die Zahnpasta, der Zahnbecher, das Mundwasser.

wokół biurka nauczyciela,

rekwizyty

Uczniowie wypowiadają swoje przypuszczenia odnośnie tematyki lekcji, nauczyciel je koryguje. Następnie krótko przedstawia cele lekcji.

plakat o prawidłowym myciu zębów

Uczniowie zapisują temat lekcji: Ich putze morgens und abends die Zähne.

w ławkach

Nauczyciel prezentuje nagranie. Jest to rozmowa Liny z dentystką. Ilustracje ułatwiają zrozumienie dialogu (e‑materiał: Przeczytaj).

Nauczyciel za pomocą pacynki pokazuje, jak należy myć zęby i wypowiada zdanie: Ich putze meine Zähne gründlich. Ich putze morgens und abends die Zähne.

Uczniowie powtarzają zdania.

pacynka

Uczniowie ćwiczą poznane wyrazy (przybory do higieny jamy ustnej). Podpisują ilustracje (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).

praca indywidualna

Uczniowie czytają fragment rozmowy z gabinetu stomatologicznego i zaznaczają wyrazy: Zahn, Zähne, Zahnbürste, Zahnpasta, Zahnbecher (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).

Uczniowie otrzymują kartę pracy. Ich zadaniem jest wycięcie i sklejenie kubka dla przytulanki, a następnie przeczytanie zdania (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 5).

karta pracy, w ławkach

Faza realizacyjna

Nauczyciel podaje głośno rzeczowniki (pomijając rodzajniki), np. (die) Zahnärztin, (der) Zahn, (die) Zähne, (die) Zahnpasta, (der) Zahnbecher, (die) Zahnbürste, (das) Mundwasser. Zadaniem uczniów jest wykonać właściwe gesty, np. przy der machają do siebie, przy die podnoszą ręce do góry, przy das klaszczą, a przy liczbie mnogiej robią przysiad. (Uwaga, rzeczownik das Mundwasser będzie intensywniej utrwalany dopiero w berku wyrazowym).

plenum

15 min

na dywanie, gimnastyka z rodzajnikami

Uczniowie grają w berka wyrazowego (e‑materiał: Multimedium).

praca w parach

w ławkach

wydruk krzyżówki

Następnie uczniowie rozwiązują samodzielnie krzyżówkę. Hasło z krzyżówki przepisują do zeszytu. Nauczyciel wypowiada to hasło i prezentuje jego znaczenie, korzystając z pacynki.

praca indywidualna

Nauczyciel zaprasza uczniów na środek sali i wyjaśnia zasady zabawy ze słówkami. Uczniowie tworzą dwa rzędy. Nauczyciel wypowiada słowo, np. morgens, putze, die Zahnärztin, abends. Zadaniem uczniów jest poprawne przekazanie słowa na głos osobie stojącej za nimi, przy jednoczesnym przekazaniu piłki nad głową. Wygrywają uczniowie, którzy ukończą zadanie jako pierwsi.

plenum

na dywanie, dwie piłki średniej wielkości

Faza podsumowująca

Uczniowie wracają do ławek i ćwiczą poznane wyrazy (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).

praca indywidualna

15 min

w ławkach

Uczniowie przyporządkowują podane wyrazy do dwóch kategorii: Przybory i środki do mycia zębów oraz Jak dbam o zęby (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).

Nauczyciel sprawdza poprawność wykonania zadania i wyjaśnia ewentualne wątpliwości.

plenum

Nauczyciel prezentuje ponownie rekwizyty i prosi o podanie ich nazw w języku niemieckim. Uczniowie mogą nazywać rekwizyty chórem.

plenum, chór

rekwizyty

Nauczyciel prosi o podsumowanie lekcji. Uczniowie mówią koleżance lub koledze, jak dbają o higienę jamy ustnej.

Nauczyciel żegna się z uczniami.

praca w parach

Faza wprowadzająca

Nauczyciel rozpoczyna lekcję od powitania, sprawdzenia obecności i pytania o samopoczucie.

plenum

15 min

w ławkach

Nauczyciel prosi uczniów o wyjście na środek sali, jednocześnie rozkłada na swoim biurku rekwizyty. Nauczyciel nazywa te przedmioty: die Zahnbürste, die Zahnpasta, der Zahnbecher, das Mundwasser.

wokół biurka nauczyciela,

rekwizyty

Uczniowie wypowiadają swoje przypuszczenia odnośnie tematyki lekcji, nauczyciel je koryguje. Następnie krótko przedstawia cele lekcji.

plakat o prawidłowym myciu zębów

Uczniowie zapisują temat lekcji: Ich putze morgens und abends die Zähne.

w ławkach

Nauczyciel prezentuje nagranie. Jest to rozmowa Liny z dentystką. Ilustracje ułatwiają zrozumienie dialogu (e‑materiał: Przeczytaj).

Nauczyciel za pomocą pacynki pokazuje, jak należy myć zęby i wypowiada zdanie*: Ich putze meine Zähne gründlich. Ich putze morgens und abends die Zähne.*

Uczniowie powtarzają zdania.

pacynka

Uczniowie ćwiczą poznane wyrazy (przybory do higieny jamy ustnej). Podpisują ilustracje (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).

praca indywidualna

Uczniowie czytają fragment rozmowy z gabinetu stomatologicznego i zaznaczają wyrazy: Zahn, Zähne, Zahnbürste, Zahnpasta, Zahnbecher (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).

Uczniowie otrzymują kartę pracy. Ich zadaniem jest wycięcie i sklejenie kubka dla przytulanki, a następnie przeczytanie zdania (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 5).

karta pracy, w ławkach

Faza realizacyjna

Nauczyciel podaje głośno rzeczowniki (pomijając rodzajniki), np. (die) Zahnärztin, (der) Zahn, (die) Zähne, (die) Zahnpasta, (der) Zahnbecher, (die) Zahnbürste, (das) Mundwasser. Zadaniem uczniów jest wykonać właściwe gesty, np. przy der machają do siebie, przy die podnoszą ręce do góry, przy das klaszczą, a przy liczbie mnogiej robią przysiad. (Uwaga, rzeczownik das Mundwasser będzie intensywniej utrwalany dopiero w berku wyrazowym).

plenum

15 min

na dywanie, gimnastyka z rodzajnikami

Uczniowie grają w berka wyrazowego (e‑materiał: Multimedium).

praca w parach

w ławkach

wydruk krzyżówki

Następnie uczniowie rozwiązują samodzielnie krzyżówkę. Hasło z krzyżówki przepisują do zeszytu. Nauczyciel wypowiada to hasło i prezentuje jego znaczenie, korzystając z pacynki.

praca indywidualna

Nauczyciel zaprasza uczniów na środek sali i wyjaśnia zasady zabawy ze słówkami. Uczniowie tworzą dwa rzędy. Nauczyciel wypowiada słowo, np*.* morgens, putze, die Zahnärztin, abends. Zadaniem uczniów jest poprawne przekazanie słowa na głos osobie stojącej za nimi, przy jednoczesnym przekazaniu piłki nad głową. Wygrywają uczniowie, którzy ukończą zadanie jako pierwsi.

plenum

na dywanie, dwie piłki średniej wielkości

Faza podsumowująca

Uczniowie wracają do ławek i ćwiczą poznane wyrazy (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).

praca indywidualna

15 min

w ławkach

Uczniowie przyporządkowują podane wyrazy do dwóch kategorii: Przybory i środki do mycia zębów oraz Jak dbam o zęby (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).

Nauczyciel sprawdza poprawność wykonania zadania i wyjaśnia ewentualne wątpliwości.

plenum

Nauczyciel prezentuje ponownie rekwizyty i prosi o podanie ich nazw w języku niemieckim. Uczniowie mogą nazywać rekwizyty chórem.

plenum, chór

rekwizyty

Nauczyciel prosi o podsumowanie lekcji. Uczniowie mówią koleżance lub koledze, jak dbają o higienę jamy ustnej.

Nauczyciel żegna się z uczniami.

praca w parach

Indeks górny Źródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec