Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 1.3.11.3
Autor e‑materiału: Danuta Lisowska
Tytuł e‑materiału: Ich putze die Zähne morgens und abends / Myję zęby rano i wieczorem
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa III, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność nazywania przyborów do mycia zębów i opowiadania o higienie jamy ustnej
Przebieg lekcji
Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji | Forma pracy | Czas | Uwagi metodyczne |
Faza wprowadzająca | |||
Nauczyciel rozpoczyna lekcję od powitania, sprawdzenia obecności i pytania o samopoczucie. | plenum | 15 min | w ławkach |
Nauczyciel prosi uczniów o wyjście na środek sali, jednocześnie rozkłada na swoim biurku rekwizyty. Nauczyciel nazywa te przedmioty: die Zahnbürste, die Zahnpasta, der Zahnbecher, das Mundwasser. | wokół biurka nauczyciela, rekwizyty | ||
Uczniowie wypowiadają swoje przypuszczenia odnośnie tematyki lekcji, nauczyciel je koryguje. Następnie krótko przedstawia cele lekcji. | plakat o prawidłowym myciu zębów | ||
Uczniowie zapisują temat lekcji: Ich putze morgens und abends die Zähne. | w ławkach | ||
Nauczyciel prezentuje nagranie. Jest to rozmowa Liny z dentystką. Ilustracje ułatwiają zrozumienie dialogu (e‑materiał: Przeczytaj). | |||
Nauczyciel za pomocą pacynki pokazuje, jak należy myć zęby i wypowiada zdanie: Ich putze meine Zähne gründlich. Ich putze morgens und abends die Zähne. Uczniowie powtarzają zdania. | pacynka | ||
Uczniowie ćwiczą poznane wyrazy (przybory do higieny jamy ustnej). Podpisują ilustracje (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). | praca indywidualna | ||
Uczniowie czytają fragment rozmowy z gabinetu stomatologicznego i zaznaczają wyrazy: Zahn, Zähne, Zahnbürste, Zahnpasta, Zahnbecher (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3). | |||
Uczniowie otrzymują kartę pracy. Ich zadaniem jest wycięcie i sklejenie kubka dla przytulanki, a następnie przeczytanie zdania (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 5). | karta pracy, w ławkach | ||
Faza realizacyjna | |||
Nauczyciel podaje głośno rzeczowniki (pomijając rodzajniki), np. (die) Zahnärztin, (der) Zahn, (die) Zähne, (die) Zahnpasta, (der) Zahnbecher, (die) Zahnbürste, (das) Mundwasser. Zadaniem uczniów jest wykonać właściwe gesty, np. przy der machają do siebie, przy die podnoszą ręce do góry, przy das klaszczą, a przy liczbie mnogiej robią przysiad. (Uwaga, rzeczownik das Mundwasser będzie intensywniej utrwalany dopiero w berku wyrazowym). | plenum | 15 min | na dywanie, gimnastyka z rodzajnikami |
Uczniowie grają w berka wyrazowego (e‑materiał: Multimedium). | praca w parach | w ławkach wydruk krzyżówki | |
Następnie uczniowie rozwiązują samodzielnie krzyżówkę. Hasło z krzyżówki przepisują do zeszytu. Nauczyciel wypowiada to hasło i prezentuje jego znaczenie, korzystając z pacynki. | praca indywidualna | ||
Nauczyciel zaprasza uczniów na środek sali i wyjaśnia zasady zabawy ze słówkami. Uczniowie tworzą dwa rzędy. Nauczyciel wypowiada słowo, np. morgens, putze, die Zahnärztin, abends. Zadaniem uczniów jest poprawne przekazanie słowa na głos osobie stojącej za nimi, przy jednoczesnym przekazaniu piłki nad głową. Wygrywają uczniowie, którzy ukończą zadanie jako pierwsi. | plenum | na dywanie, dwie piłki średniej wielkości | |
Faza podsumowująca | |||
Uczniowie wracają do ławek i ćwiczą poznane wyrazy (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). | praca indywidualna | 15 min | w ławkach |
Uczniowie przyporządkowują podane wyrazy do dwóch kategorii: Przybory i środki do mycia zębów oraz Jak dbam o zęby (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2). | |||
Nauczyciel sprawdza poprawność wykonania zadania i wyjaśnia ewentualne wątpliwości. | plenum | ||
Nauczyciel prezentuje ponownie rekwizyty i prosi o podanie ich nazw w języku niemieckim. Uczniowie mogą nazywać rekwizyty chórem. | plenum, chór | rekwizyty | |
Nauczyciel prosi o podsumowanie lekcji. Uczniowie mówią koleżance lub koledze, jak dbają o higienę jamy ustnej. Nauczyciel żegna się z uczniami. | praca w parach | ||
Faza wprowadzająca
Nauczyciel rozpoczyna lekcję od powitania, sprawdzenia obecności i pytania o samopoczucie.
plenum
15 min
w ławkach
Nauczyciel prosi uczniów o wyjście na środek sali, jednocześnie rozkłada na swoim biurku rekwizyty. Nauczyciel nazywa te przedmioty: die Zahnbürste, die Zahnpasta, der Zahnbecher, das Mundwasser.
wokół biurka nauczyciela,
rekwizyty
Uczniowie wypowiadają swoje przypuszczenia odnośnie tematyki lekcji, nauczyciel je koryguje. Następnie krótko przedstawia cele lekcji.
plakat o prawidłowym myciu zębów
Uczniowie zapisują temat lekcji: Ich putze morgens und abends die Zähne.
w ławkach
Nauczyciel prezentuje nagranie. Jest to rozmowa Liny z dentystką. Ilustracje ułatwiają zrozumienie dialogu (e‑materiał: Przeczytaj).
Nauczyciel za pomocą pacynki pokazuje, jak należy myć zęby i wypowiada zdanie*: Ich putze meine Zähne gründlich. Ich putze morgens und abends die Zähne.*
Uczniowie powtarzają zdania.
pacynka
Uczniowie ćwiczą poznane wyrazy (przybory do higieny jamy ustnej). Podpisują ilustracje (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).
praca indywidualna
Uczniowie czytają fragment rozmowy z gabinetu stomatologicznego i zaznaczają wyrazy: Zahn, Zähne, Zahnbürste, Zahnpasta, Zahnbecher (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).
Uczniowie otrzymują kartę pracy. Ich zadaniem jest wycięcie i sklejenie kubka dla przytulanki, a następnie przeczytanie zdania (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 5).
karta pracy, w ławkach
Faza realizacyjna
Nauczyciel podaje głośno rzeczowniki (pomijając rodzajniki), np. (die) Zahnärztin, (der) Zahn, (die) Zähne, (die) Zahnpasta, (der) Zahnbecher, (die) Zahnbürste, (das) Mundwasser. Zadaniem uczniów jest wykonać właściwe gesty, np. przy der machają do siebie, przy die podnoszą ręce do góry, przy das klaszczą, a przy liczbie mnogiej robią przysiad. (Uwaga, rzeczownik das Mundwasser będzie intensywniej utrwalany dopiero w berku wyrazowym).
plenum
15 min
na dywanie, gimnastyka z rodzajnikami
Uczniowie grają w berka wyrazowego (e‑materiał: Multimedium).
praca w parach
w ławkach
wydruk krzyżówki
Następnie uczniowie rozwiązują samodzielnie krzyżówkę. Hasło z krzyżówki przepisują do zeszytu. Nauczyciel wypowiada to hasło i prezentuje jego znaczenie, korzystając z pacynki.
praca indywidualna
Nauczyciel zaprasza uczniów na środek sali i wyjaśnia zasady zabawy ze słówkami. Uczniowie tworzą dwa rzędy. Nauczyciel wypowiada słowo, np*.* morgens, putze, die Zahnärztin, abends. Zadaniem uczniów jest poprawne przekazanie słowa na głos osobie stojącej za nimi, przy jednoczesnym przekazaniu piłki nad głową. Wygrywają uczniowie, którzy ukończą zadanie jako pierwsi.
plenum
na dywanie, dwie piłki średniej wielkości
Faza podsumowująca
Uczniowie wracają do ławek i ćwiczą poznane wyrazy (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).
praca indywidualna
15 min
w ławkach
Uczniowie przyporządkowują podane wyrazy do dwóch kategorii: Przybory i środki do mycia zębów oraz Jak dbam o zęby (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).
Nauczyciel sprawdza poprawność wykonania zadania i wyjaśnia ewentualne wątpliwości.
plenum
Nauczyciel prezentuje ponownie rekwizyty i prosi o podanie ich nazw w języku niemieckim. Uczniowie mogą nazywać rekwizyty chórem.
plenum, chór
rekwizyty
Nauczyciel prosi o podsumowanie lekcji. Uczniowie mówią koleżance lub koledze, jak dbają o higienę jamy ustnej.
Nauczyciel żegna się z uczniami.
praca w parach
Indeks górny Źródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0