Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 3.4.11.7
Autor e‑materiału: Justyna Sikora
Tytuł e‑materiału: Work‑Life‑Balance: Ausgleich zwischen Arbeit und Freizeit. Abitraining/Równowaga między pracą a czasem wolnym. Trening maturalny
Poziom edukacyjny: III etap edukacyjny, klasa 4, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2
Cel ogólny lekcji:
Umiejętność wypowiadania się na temat zdrowia, życia prywatnego oraz pracy.
Utrwalenie słownictwa oraz wybranych zagadnień gramatycznych.
Trening strategii egzaminacyjnych.
Cele szczegółowe:
Cele operacyjne:
Uczeń:
sprawdza znajomość słownictwa z działów Zdrowie, Życie prywatne, Praca oraz utrwala wybrane zagadnienia gramatyczne;
wymienia objawy oraz sposoby zapobiegania wypaleniu zawodowemu;
pisze e‑mail, w którym zwraca uwagę na niebezpieczeństwo diagnozowania własnego zdrowia przez Internet.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;
sam decyduje, o czym będzie mówił podczas lekcji;
uczy się o rzeczach, które są dla niego ważne;
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata.
Strategie uczenia się
(w tym strategie związane z planowaniem i organizowaniem procesu uczenia się pod kątem egzaminu maturalnego oraz wzmacniające świadomość i umiejętność wykorzystania strategii egzaminacyjnych)
rozumienie informacji – czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
dokonywanie świadomej analizy języka obcego – porównywanie struktur z językiem ojczystym, tłumaczenie wyrazów, uogólnianie;
indywidualne organizowanie wiedzy językowej, np. robienie streszczeń i notatek, zaznaczanie, podkreślanie, zakreślanie kolorem;
automotywacja i zachęcenie do działania;
centralizowanie procesu uczenia – utrwalanie i łączenie nowych informacji z już znanymi;
sprawdzanie z pamięci: samodzielne sprawdzanie wiedzy lub odpowiadanie na pytania dotyczące materiału do opanowania;
wyjaśnianie samemu sobie: tłumaczenie, w jaki sposób nowe informacje są powiązane z już znanymi, lub wyjaśnienie kroków potrzebnych do rozwiązania problemu;
ponowne czytanie: ponowna analiza przeczytanego tekstu;
podsumowywanie: pisanie streszczeń i podsumowań (różnej długości) tekstów do opanowania;
zauważanie i poprawianie własnych błędów językowych (także poprawianie błędów innych uczniów);
zadawanie samemu sobie pytania na temat zastosowania danego słowa czy zwrotu, a następnie próba podania przykładu w różnych kontekstach, sprawdzając poprawność użycia;
słowa kluczowe i mnemotechniki: używanie słów kluczowych i tworzenie obrazów w umyśle w formie skojarzeń z materiałem słownym.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje w zakresie wielojęzyczności,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje obywatelskie.
Metody i formy pracy:
konstruktywizm,
kognitywizm,
podająca: wyjaśnianie,
aktywizująca: gry dydaktyczne, burza mózgów,
kognitywna: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy,
programowana: z użyciem komputera.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupie.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (plik audio),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca
Przed lekcją warto poprosić uczniów o powtórzenie wiedzy z zakresu zdrowia, życia prywatnego i pracy, ze szczególnym uwzględnieniem tematów: „Die innere Uhr des menschlichen Lebens”, „Wäre das Wetter nur besser, hätte ich bessere Laune”, „Familienleben: zwischen Tradition und Moderne”, „Mit 18 heiraten?”, „Jobsharing – warum nicht?”.
Na wstępie nauczyciel prosi uczniów, aby zastanowili się, dlaczego coraz częściej sięgamy po internetowe porady zdrowotne, zamiast udać się do lekarza. Uczniowie podają odpowiedzi, a nauczyciel zapisuje ich propozycje na tablicy wokół pytania Warum?
Nauczyciel pyta uczniów, dlaczego taka porada nie powinna zastąpić rzeczywistej wizyty u lekarza. Uczniowie przedstawiają argumenty, a nauczyciel zapisuje ich odpowiedzi wokół pojęcia Risiko.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel poleca uczniom przeczytanie tekstu „Frag Dr. Google” oraz wykonanie zadań pogłębiających analizę tekstu.
Nauczyciel sugeruje uczniom, że jednym z powodów szukania informacji na temat zdrowia jest stres, który powoduje objawy nie tylko psychiczne, lecz także fizyczne.
Nauczyciel zapisuje na tablicy pojęcie Burn‑out‑Syndrom i prosi uczniów, aby w małych grupach zastanowili się nad przyczynami oraz możliwymi objawami wypalenia zawodowego.
Przedstawiciel jednej z grup podchodzi do tablicy i zapisuje propozycje, pozostałe grupy uzupełniają ewentualnie informacje.
Nauczyciel poleca uczniom wysłuchanie nagrania „Mein Weg raus aus dem Burn‑out” oraz wykonanie zadań sprawdzających zrozumienie wypowiedzi. Wybrani uczniowie prezentują Aufgabe 3 w tej sekcji, podczas gdy inni przysłuchują się i analizują poprawność oraz zakres realizacji poszczególnych elementów zadania.
c) Faza podsumowująca
Uczniowie utrwalają wcześniej poznane zagadnienia gramatyczne i słownictwo z zakresu zdrowia i życia prywatnego.
Na zakończenie nauczyciel może zaproponować uczniom stworzenie krótkiego komiksu na temat perypetii dotyczących prywatnego i zawodowego życia Georga na podstawie omawianego tekstu „Mein Weg raus aus dem Burn‑out” oraz zadań w sekcji Sprawdź się.
Praca domowa
W ramach Aufgabe 8 w sekcji Sprawdź się uczniowie piszą wiadomość mailową, w której wyrażają swoją troskę i wsparcie dla przyjaciela lub przyjaciółki, który/która podejrzewa u siebie poważną chorobę.
Materiały pomocnicze:
Powinny stać się nimi przede wszystkim pozostałe lekcje z działu Zdrowie dla klasy IV, jak również zagadnienia pojawiające się w pozostałych zakresach tematycznych, które są w tym materiale utrwalane.
Propozycja wykorzystania tekstu autentycznego:
Selbstmanagement‑Methoden: Mehr Erfolg und Erfüllung im Arbeitsalltag, https://www.bia-stuttgart.de/artikel/selbstmanagement-methoden-mehr-erfolg-und-erfuellung-im-arbeitsalltag-3671,87,421.html, [data dostępu: 13.12.2023].
Uczniowie dzielą się na kilkuosobowe grupy, czytają i analizują tekst, a następnie przygotowują plakaty informacyjne na temat samoorganizacji w kontekście zachowania zdrowia psychicznego.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio:
przed lekcją: przedstawienie historii Georga jako wprowadzenie do tematu zagrożeń wynikających z długotrwałego stresu i przepracowania;
w trakcie lekcji: omówienie przyczyn i skutków długotrwałego stresu na przykładzie opowieści Georga;
po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa z danego zakresu. Uczniowie przygotowują quizy online dotyczące zagadnień z lekcji i udostępniają je za pomocą kodów QR, co pozwala im powtarzać omawiane tematy.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0