Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autorki: Magdalena Filewicz
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Obliczanie gradientu wilgotnoadiabatycznego i suchoadiabatycznego
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa I
Podstawa programowa
III. Dynamika procesów atmosferycznych: pionowa budowa atmosfery, zjawiska i procesy w atmosferze, przestrzenne zróżnicowanie elementów klimatu, strefy klimatyczne i typy klimatów.
Uczeń:
1) wykazuje związek między budową atmosfery a zjawiskami i procesami meteorologicznymi.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
wyjaśnia, czym są przemiany adiabatyczne,
charakteryzuje przemiany adiabatyczne,
oblicza gradient suchoadiabatyczny i wilgotnoadiabatyczny.
Strategie: odwrócona klasa
Metody nauczania: dyskusja, praca z e‑materiałem, pogadanka
Formy zajęć: indywidualne
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, rzutnik/tablica interaktywna, atlasy geograficzne
Materiały pomocnicze
Woś A., Meteorologia dla geografów, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2006.
PRZEBIEG LEKCJI
Przed lekcją uczniowie powinni zapoznać się z częścią „Przeczytaj” e‑materiału oraz filmem samouczkiem.
Faza wprowadzająca
Wprowadzenie do tematu zajęć. Uczniowie wyjaśniają, czym są przemiany adiabatyczne.
Przedstawienie celów lekcji.
Faza realizacyjna
Uczniowie wyjaśniają, czym jest gradient suchoadiabatyczny i wilgotnoadiabatyczny. Omawiając te zagadnienia, korzystają z rycin zawartych w e‑materiale, wyświetlonych na tablicy. Dyskusja o wpływie przemian adiabatycznych na kształtowanie się pogody. Nauczyciel czuwa nad poprawnością wypowiedzi uczniów.
Przypomnienie filmu samouczka. Uczniowie wykonują polecenie zawarte w tej części e‑materiału.
W następnym etapie lekcji nauczyciel wyświetla na tablicy zadania z bloku „Sprawdź się”. Uczniowie wykonują obliczenia w zeszytach, a następnie osoby wskazane przez nauczyciela lub ochotnicy rozwiązują zadania na tablicy. Uczniowie omawiają przyjęty przez siebie sposób liczenia.
Faza podsumowująca
Pięcioro wybranych uczniów układa pytania podsumowujące, a następnie chętni uczniowie odpowiadają na nie. Ich odpowiedzi weryfikuje nauczyciel.
Nauczyciel ocenia pracę uczniów podczas zajęć, biorąc pod uwagę ich zaangażowanie i możliwości.
Pożegnanie i zaproszenie na kolejną lekcję.
Praca domowa
Sporządzenie syntetycznej notatki dotyczącej treści omawianych podczas zajęć.
Wyjaśnij, jak powstaje fen. W wypowiedzi uwzględnij pojęcia gradientu suchoadiabatycznego i wilgotnoadiabatycznego.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Film samouczek może zostać wykorzystany podczas zajęć poświęconych genezie wiatrów stałych, okresowych oraz lokalnych (zakres rozszerzony: III. 3).