Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autorki: Magdalena Filewicz

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Obliczanie gradientu wilgotnoadiabatycznego i suchoadiabatycznego

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa I

Podstawa programowa

III. Dynamika procesów atmosferycznych: pionowa budowa atmosfery, zjawiska i procesy w atmosferze, przestrzenne zróżnicowanie elementów klimatu, strefy klimatyczne i typy klimatów.

Uczeń:

1) wykazuje związek między budową atmosfery a zjawiskami i procesami meteorologicznymi.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wyjaśnia, czym są przemiany adiabatyczne,

  • charakteryzuje przemiany adiabatyczne,

  • oblicza gradient suchoadiabatyczny i wilgotnoadiabatyczny.

Strategie: odwrócona klasa

Metody nauczania: dyskusja, praca z e‑materiałem, pogadanka

Formy zajęć: indywidualne

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, rzutnik/tablica interaktywna, atlasy geograficzne

Materiały pomocnicze

Woś A., Meteorologia dla geografów, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2006.

PRZEBIEG LEKCJI

Przed lekcją uczniowie powinni zapoznać się z częścią „Przeczytaj” e‑materiału oraz filmem samouczkiem.

Faza wprowadzająca

  • Wprowadzenie do tematu zajęć. Uczniowie wyjaśniają, czym są przemiany adiabatyczne.

  • Przedstawienie celów lekcji.

Faza realizacyjna

  • Uczniowie wyjaśniają, czym jest gradient suchoadiabatyczny i wilgotnoadiabatyczny. Omawiając te zagadnienia, korzystają z rycin zawartych w e‑materiale, wyświetlonych na tablicy. Dyskusja o wpływie przemian adiabatycznych na kształtowanie się pogody. Nauczyciel czuwa nad poprawnością wypowiedzi uczniów.

  • Przypomnienie filmu samouczka. Uczniowie wykonują polecenie zawarte w tej części e‑materiału.

  • W następnym etapie lekcji nauczyciel wyświetla na tablicy zadania z bloku „Sprawdź się”. Uczniowie wykonują obliczenia w zeszytach, a następnie osoby wskazane przez nauczyciela lub ochotnicy rozwiązują zadania na tablicy. Uczniowie omawiają przyjęty przez siebie sposób liczenia.

Faza podsumowująca

  • Pięcioro wybranych uczniów układa pytania podsumowujące, a następnie chętni uczniowie odpowiadają na nie. Ich odpowiedzi weryfikuje nauczyciel.

  • Nauczyciel ocenia pracę uczniów podczas zajęć, biorąc pod uwagę ich zaangażowanie i możliwości.

  • Pożegnanie i zaproszenie na kolejną lekcję.

Praca domowa

  • Sporządzenie syntetycznej notatki dotyczącej treści omawianych podczas zajęć.

  • Wyjaśnij, jak powstaje fen. W wypowiedzi uwzględnij pojęcia gradientu suchoadiabatycznego i wilgotnoadiabatycznego.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Film samouczek może zostać wykorzystany podczas zajęć poświęconych genezie wiatrów stałych, okresowych oraz lokalnych (zakres rozszerzony: III. 3).