Autor e‑materiału: Marcin Legeżyński

Autorka scenariusza: Iza Michalak

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: Cooking Competition Shows / Konkursy kulinarne

Grupa docelowa: klasa 8 szkoła podstawowa

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.6, II.2, II.5, III.1, III.4, III.5, III.6, V.2, VII.14, VIII.1, VIII.2, VIII.3, XI, XII

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K4] kompetencje cyfrowe

  4. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo dotyczące gotowania.

  2. Uczeń stosuje przydatne idiomy dotyczące kulinariów.

  3. Uczeń redaguje e‑mail do kolegi/koleżanki z Anglii o konkursie kulinarnym.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na temat lokalnych kuchni i kucharzy celebrytów.

  2. Uczeń poszerza wiedzę na temat popularnych programów kulinarnych.

  3. Uczeń rozwija zainteresowanie samodzielnym gotowaniem.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. metoda kognitywna

  3. konektywizm

  4. podejście humanistyczne

  5. metoda podająca (praca z tekstem/plikiem audio)

  6. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  7. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  8. metoda aktywizująca (tworzenie mapy pojęć, dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca indywidualna

  4. praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel prosi uczniów, żeby spojrzeli na zdjęcie przedstawiające dziewczynkę biorącą udział w telewizyjnym programie kulinarnym, zadaje pytania:

  • Why is the girl cooking?

  • Do you watch any cooking shows?

  • Which ones?

  • Why do you watch them?

    Uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasy.

  1. W ramach przygotowania do lekcji uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie pracują w czterech grupach. Każda osoba w obrębie grupy zapoznaje się z jednym z czterech (pomijając wstęp) fragmentów tekstu The Popularity of Cooking Contest Shows. Następnie, nadal w grupach, uczniowie przekazują sobie kluczowe informacje dotyczące fragmentów, które przeczytali. Na koniec na forum klasy nauczyciel pyta uczniów, czego dowiedzieli się od kolegów/koleżanek. Dodatkowo uczniowie mogą wskazać podobieństwa/różnice między programami kulinarnymi omówionymi w tekście.

  2. Uczniowie czytają cały tekst i wybierają właściwe odpowiedzi w Exercise 23 (Przeczytaj). Uzasadniają je, cytując odpowiedni fragment tekstu. Sprawdzają odpowiedzi w parach, następnie w większych grupach, a finalnie na forum klasy. Ustalają wspólną wersję poprawnych odpowiedzi, które następnie prezentują nauczycielowi.

  3. Uczniowie wykonują Exercise 4 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną..

  4. Uczniowie ponownie czytają tekst The Popularity of Cooking Contest Shows i w każdym fragmencie zaznaczają kluczowe słownictwo. Następnie w grupach trzy-, czteroosobowych przygotowują mapę pojęć, w której uwzględniają najważniejsze informacje i przydatne wyrażenia.

  5. W ramach przygotowania do pracy z multimedium nauczyciel pyta uczniów: Do you enjoy cooking? Why/Why not? Uczniowie odpowiadają na forum klasy, a następnie wykonują Exercise 1 (Plik audio). Podają odpowiedzi na forum klasy, a nauczyciel nanosi je na tablicę.

  6. Nauczyciel mówi: You’re going to listen to a recording in which four teenagers are talking about their cooking experiences, po czym pyta: How many of them were successful? Uczniowie słuchają pliku audio i odpowiadają na pytanie.

  7. Uczniowie ponownie słuchają pliku audio, a następnie wybierają prawidłowe odpowiedzi w Exercise 2 (Plik audio). Podają odpowiedzi na forum klasy.

  8. Uczniowie wykonują Exercise 34 (Plik audio). Porównują odpowiedzi w parach, a nauczyciel dzieli pary na dwie grupy. Uczniowie w grupach próbują ustalić wspólny klucz odpowiedzi. Obie grupy prezentują odpowiedzi na forum klasy (uzasadniając je), a następnie nauczyciel wskazuje błędy. Wygrywa grupa, która zrobi najmniej błędów.

Faza podsumowująca:

Uczniowie dokonują samoewaluacji – ustalają, czego się nauczyli, co było dla nich trudne, a co łatwe oraz identyfikują nowe słownictwo, skupiając się na najtrudniejszych dla nich słowach.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 1–7 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): You took part in a cooking contest. Write an email to a friend from England and:

  • describe how you learned about the contest;

  • inform what you cooked;

  • summarise the result.

Your answer should be 50–120 words long.

Materiały pomocnicze: Plik audio z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

W ramach pracy domowej uczniowie słuchają pliku audio z e‑materiału i tworzą krzyżówkę z 10 wyrazami z nagrania. Polecenie: Listen to the recording in e‑material again. Create a crossword containing 10 words connected with cooking used in the recording. Write 10 definitions and create 10 crossword slots. Na kolejnej lekcji uczniowie wymieniają się krzyżówkami w parach i każdy rozwiązuje krzyżówkę kolegi/koleżanki.