Dla nauczyciela
Autor e‑materiału: Marcin Legeżyński
Autorka scenariusza: Iza Michalak
Przedmiot: język angielski
Temat zajęć: Cooking Competition Shows / Konkursy kulinarne
Grupa docelowa: klasa 8 szkoła podstawowa
Podstawa programowa:
Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV
Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.6, II.2, II.5, III.1, III.4, III.5, III.6, V.2, VII.14, VIII.1, VIII.2, VIII.3, XI, XII
Kształtowane kompetencje kluczowe:
[K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
[K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności
[K4] kompetencje cyfrowe
[K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń stosuje słownictwo dotyczące gotowania.
Uczeń stosuje przydatne idiomy dotyczące kulinariów.
Uczeń redaguje e‑mail do kolegi/koleżanki z Anglii o konkursie kulinarnym.
Cele motywacyjne:
Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na temat lokalnych kuchni i kucharzy celebrytów.
Uczeń poszerza wiedzę na temat popularnych programów kulinarnych.
Uczeń rozwija zainteresowanie samodzielnym gotowaniem.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)
strategie kognitywne (analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)
strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)
Metody/techniki nauczania:
podejście komunikacyjne
metoda kognitywna
konektywizm
podejście humanistyczne
metoda podająca (praca z tekstem/plikiem audio)
metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)
metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)
metoda aktywizująca (tworzenie mapy pojęć, dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)
Formy zajęć:
praca w parach
praca w grupach
praca indywidualna
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do internetu i z głośnikami
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna
urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów
PRZEBIEG LEKCJI:
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel prosi uczniów, żeby spojrzeli na zdjęcie przedstawiające dziewczynkę biorącą udział w telewizyjnym programie kulinarnym, zadaje pytania:
Why is the girl cooking?
Do you watch any cooking shows?
Which ones?
Why do you watch them?
Uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasy.
W ramach przygotowania do lekcji uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Faza realizacyjna:
Uczniowie pracują w czterech grupach. Każda osoba w obrębie grupy zapoznaje się z jednym z czterech (pomijając wstęp) fragmentów tekstu The Popularity of Cooking Contest Shows. Następnie, nadal w grupach, uczniowie przekazują sobie kluczowe informacje dotyczące fragmentów, które przeczytali. Na koniec na forum klasy nauczyciel pyta uczniów, czego dowiedzieli się od kolegów/koleżanek. Dodatkowo uczniowie mogą wskazać podobieństwa/różnice między programami kulinarnymi omówionymi w tekście.
Uczniowie czytają cały tekst i wybierają właściwe odpowiedzi w Exercise 2 i 3 (Przeczytaj). Uzasadniają je, cytując odpowiedni fragment tekstu. Sprawdzają odpowiedzi w parach, następnie w większych grupach, a finalnie na forum klasy. Ustalają wspólną wersję poprawnych odpowiedzi, które następnie prezentują nauczycielowi.
Uczniowie wykonują Exercise 4 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną..
Uczniowie ponownie czytają tekst The Popularity of Cooking Contest Shows i w każdym fragmencie zaznaczają kluczowe słownictwo. Następnie w grupach trzy-, czteroosobowych przygotowują mapę pojęć, w której uwzględniają najważniejsze informacje i przydatne wyrażenia.
W ramach przygotowania do pracy z multimedium nauczyciel pyta uczniów: Do you enjoy cooking? Why/Why not? Uczniowie odpowiadają na forum klasy, a następnie wykonują Exercise 1 (Plik audio). Podają odpowiedzi na forum klasy, a nauczyciel nanosi je na tablicę.
Nauczyciel mówi: You’re going to listen to a recording in which four teenagers are talking about their cooking experiences, po czym pyta: How many of them were successful? Uczniowie słuchają pliku audio i odpowiadają na pytanie.
Uczniowie ponownie słuchają pliku audio, a następnie wybierają prawidłowe odpowiedzi w Exercise 2 (Plik audio). Podają odpowiedzi na forum klasy.
Uczniowie wykonują Exercise 3 i 4 (Plik audio). Porównują odpowiedzi w parach, a nauczyciel dzieli pary na dwie grupy. Uczniowie w grupach próbują ustalić wspólny klucz odpowiedzi. Obie grupy prezentują odpowiedzi na forum klasy (uzasadniając je), a następnie nauczyciel wskazuje błędy. Wygrywa grupa, która zrobi najmniej błędów.
Faza podsumowująca:
Uczniowie dokonują samoewaluacji – ustalają, czego się nauczyli, co było dla nich trudne, a co łatwe oraz identyfikują nowe słownictwo, skupiając się na najtrudniejszych dla nich słowach.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują Exercise 1–7 (Sprawdź się).
Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): You took part in a cooking contest. Write an email to a friend from England and:
describe how you learned about the contest;
inform what you cooked;
summarise the result.
Your answer should be 50–120 words long.
Materiały pomocnicze: Plik audio z e‑materiału.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
W ramach pracy domowej uczniowie słuchają pliku audio z e‑materiału i tworzą krzyżówkę z 10 wyrazami z nagrania. Polecenie: Listen to the recording in e‑material again. Create a crossword containing 10 words connected with cooking used in the recording. Write 10 definitions and create 10 crossword slots. Na kolejnej lekcji uczniowie wymieniają się krzyżówkami w parach i każdy rozwiązuje krzyżówkę kolegi/koleżanki.