Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autora: Monika Piechowicz‑Kruk

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Miejska wyspa ciepła

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa I

Podstawa programowa:

III. Dynamika procesów atmosferycznych: pionowa budowa atmosfery, zjawiska i procesy w atmosferze, przestrzenne zróżnicowanie elementów klimatu, strefy klimatyczne i typy klimatów. Uczeń:

4) przedstawia uwarunkowania cech klimatów strefowych i astrefowych;

5) na podstawie własnych obserwacji i innych źródeł informacji identyfikuje czynniki warunkujące mikroklimat miejsca, w którym zlokalizowana jest jego szkoła.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wyjaśnia, czym jest miejska wyspa ciepła,

  • analizuje wpływ różnych elementów na specyfikę bilansu cieplnego miast.

Strategie nauczania: konektywizm

Metody nauczania: burza mózgów, miniwykład, pogadanka, grafika interaktywna, plakaty, gadająca ściana

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach, plenum

Środki dydaktyczne: tablica interaktywna/monitor dotykowy lub tablety

Materiały pomocnicze

  • Szymanowski M., Miejska wyspa ciepła we Wrocławiu, „Studia Geograficzne”, t. 77, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2005.

  • www.zielonainfrastruktura.pl – strona internetowa poświęcona ekologicznej infrastrukturze zawierająca też informacje o miejskiej wyspie ciepła

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel dzieli uczniów na grupy i rozdaje kartki formatu A3 i pisaki. Następnie prosi uczniów, aby metodą „burzy mózgów” zdefiniowali na kartkach miejską wyspę ciepła. Każda grupa, odwołując się do już posiadanej wiedzy i doświadczeń, zapisuje notatki lub przedstawia dane graficznie.

  • Grupy rozwieszają swoje plakaty. Każda grupa przedstawia, co udało się im ustalić. Po pracy grup wszyscy zapoznają się z treścią wstępu do e‑materiału i rozmawiają na plenum.

Faza realizacyjna

  • Uczniowie zapoznają się z treścią „Przeczytaj”. Następnie nauczyciel dzieli uczniów na cztery grupy. Każda grupa wybiera lidera i opracowuje plakat na jeden z tematów: 1) mocne strony miast, 2) słabe strony miast, 3) zagrożenia i 4) szanse w przeciwdziałaniu powstawaniu miejskich wysp ciepła.

  • Po przygotowaniu prac nauczyciel wywiesza na ścianie plakaty. Każdy uczeń może podejść i sam opisać przedstawione treści. Wówczas prezentuje i omawia na plenum swoje analizy, a reszta uczniów może zadawać pytania i porównywać z własnymi spostrzeżeniami. Następnie w grupach zapoznają się z treściami grafiki interaktywnej i sprawdzają postawione tezy w analizie. Jeżeli nie ma możliwości pracy w grupach z grafiką interaktywną praca odbywa się na plenum. Nauczyciel podsumowuje zebrane informacje w formie miniwykładu.

Faza podsumowująca

  • Nauczyciel podsumowuje etapy lekcji, zestawiając je z założonymi celami i wprowadza do fazy ćwiczeń na podstawie poznanego materiału. Uczniowie wykonują ćwiczenia z e‑materiału.

  • Nauczyciel omawia wyniki ćwiczeń i pyta o to, co było nowe i trudne. Uczniowie dzielą się swoimi doświadczeniami.

Praca domowa

Ćwiczenie nr 8

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium Grafika może zostać zastosowana podczas zajęć na temat wpływu mikroklimatu na kondycję człowieka.