Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.5.8.1
Imię i nazwisko autora: Beata Rusek
Temat zajęć: Pfadfinder werden? Warum nicht! / Zostać harcerzem? Dlaczego nie!
Grupa docelowa: szkoła podstawowa, klasa V, poziom językowy A2+/B1
Cel ogólny lekcji:
Umiejętność wypowiadania się na temat harcerzy, obozów harcerskich i ekwipunku harcerskiego.
Podstawa programowa:
Cele operacyjne:
Uczeń:
podaje przykłady zajęć na obozach harcerskich;
wymienia rzeczy, które muszą się znaleźć w plecaku każdego harcerza;
opowiada, co mu się podoba/nie podoba w harcerstwie.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;
wykorzystuje i rozwija kreatywność;
wykorzystuje autentyczne materiały źródłowe (zdjęcia, teksty), w tym z użyciem narzędzi związanych z technologiami informacyjno‑komunikacyjnymi, takich jak np. tablice interaktywne z oprogramowaniem, urządzenia mobilne.
Strategie uczenia się:
Uczeń:
dokonuje świadomej analizy języka obcego, porównując struktury niemieckie z językiem ojczystym;
odgaduje znaczenia na pomocą używania wskazówek i sugestii językowych.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się.
Metody/techniki nauczania:
podająca – praca z tekstem źródłowym, praca z katalogiem interaktywnym, wyjaśnianie;
praktyczna – metoda aktywizująca, dyskusja;
kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana – z użyciem komputera.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca na forum.
Środki dydaktyczne:
komputer, laptop z dostępem do Internetu;
słowniczek;
tekst źródłowy;
multimedium (katalog interaktywny);
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Na początku zajęć nauczyciel pyta: Co Wiecie o harcerzach? Jak wyglądają obozy harcerskie? Jak się tam spędza czas? Po odpowiedziach prosi uczniów o przeczytanie informacji wprowadzającej i pyta: Czy w waszej szkole działa drużyna harcerska? A może ktoś z Was już jest harcerzem?
b) Faza realizacyjna:
Uczniowie zapoznają się z treścią tekstu z części Przeczytaj i w razie potrzeby korzystają z dostępnej pomocy, np słów zamieszczonych w słowniczku.
Nauczyciel zadaje pytania: Co robią harcerze? Czego uczą się harcerze? i prosi uczniów, żeby poszukali odpowiedzi w tekście i zaznaczyli je na kolorowo (Übung 1). Uczniowie dopasowują informacje do osób z tekstu (Übung 2) oraz zaznaczają informacje zgodne z treścią tekstu (Übung 3).
Wykorzystując zaznaczone słownictwo, nauczyciel zadaje pytania typu: Möchtest du im Zelt schlafen? Kannst du angeln? Kannst du eine Pizza backen? Wer kann den Weg mit nur Kompass und Karte noch nicht finden? etc. Uczniowie odpowiadają na pytania.
Uczniowie analizują katalog interaktywny, następnie dopasowują rzeczy, które muszą znaleźć się w plecaku harcerza do właściwej kategorii (Übung 1), zaznaczają nazwy niezbędnego wyposażenia harcerza (Übung 2), uzupełniają luki w tekście nazwami wyposażenia harcerza (Übung 3) oraz przyporządkowują nazwy niezbędnych rzeczy harcerza do właściwego rodzajnika (Aufgabe 4).
Nauczyciel dzieli klasę na trzy grupy. Każda grupa to jeden z rodzajników: der, die, das. Następnie nauczyciel czyta listę przedmiotów, które powinien mieć każdy harcerz, bez rodzajników, np. Taschenlampe – Grupa Die wstaje i powtarza słowo razem z rodzajnikiem. Nauczyciel: Taschenlampe – Grupa Die: die Taschenlampe
c) Faza podsumowująca:
Uczniowie opisują niezbędne wyposażenie harcerza, odpowiadając na pytania (Aufgabe 2), dopasowując nazwy niezbędnego wyposażenia harcerza do zdjęć (Aufgabe 3) oraz uzupełniając luki wyrazowe (Aufgabe 6).
W kolejnym kroku klasa otrzymuje zestaw kart do gry Memory: Ich packe meinen Rucksack. Pierwszy uczeń odkrywa obrazek i mówi, co zapakuje do swojego plecaka. Drugi uczeń powtarza element dodany do plecaka wymieniony przez przez pierwszego ucznia i dodaje własny element. Kolejny uczeń powtarza wszystkie elementy wkładane do plecaka wymienione przez poprzedzających go uczniów i dodaje własny element itd.
Uczniowie notują pięć nowych wyrazów, których nauczyli się na lekcji, układają z nimi kilkuzdaniową historyjkę i zapisują ją w zeszycie. Wybrani uczniowie odczytują swoją historyjkę.
Praca domowa:
Uczniowie wpisują nazwy rzeczy potrzebnych harcerzowi w pola krzyżówki (Aufgabe 1) oraz uzasadniają, dlaczego (nie) chcieliby zostać harcerzami (Aufgabe 8 ).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania katalogu interaktywnego:
przed lekcją: nauczyciel może wykorzystać elementy metody odwróconej lekcji i poprosić uczniów, żeby w domu obejrzeli ilustracje w katalogu i zapisali wszystkie przedmioty, które potrafią nazwać po niemiecku;
w trakcie lekcji: katalog może być punktem wyjścia do rozmowy, jakie przedmioty klasa posiada a czego jej brakuje, co musiałaby kupić albo pożyczyć;
po lekcji: przygotowanie domina obrazkowego z wykorzystaniem słownictwa związanego z ekwipunkiem niezbędnym każdemu harcerzowi.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0