Numer e‑materiału: 2.5.8.1

Imię i nazwisko autora: Beata Rusek

Temat zajęć: Pfadfinder werden? Warum nicht! / Zostać harcerzem? Dlaczego nie!

Grupa docelowa: szkoła podstawowa, klasa V, poziom językowy A2+/B1

Cel ogólny lekcji:

Umiejętność wypowiadania się na temat harcerzy, obozów harcerskich i ekwipunku harcerskiego.

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.1. Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (II etap edukacyjny, klasy IV–VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
8) podróżowanie i turystyka (np. środki transportu i korzystanie z nich, orientacja w terenie, baza noclegowa, wycieczki, zwiedzanie);
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
2) określa intencje nadawcy/autora tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
5) opisuje upodobania;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • podaje przykłady zajęć na obozach harcerskich;

  • wymienia rzeczy, które muszą się znaleźć w plecaku każdego harcerza;

  • opowiada, co mu się podoba/nie podoba w harcerstwie.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;

  • wykorzystuje i rozwija kreatywność;

  • wykorzystuje autentyczne materiały źródłowe (zdjęcia, teksty), w tym z użyciem narzędzi związanych z technologiami informacyjno‑komunikacyjnymi, takich jak np. tablice interaktywne z oprogramowaniem, urządzenia mobilne.

Strategie uczenia się:

Uczeń:

  • dokonuje świadomej analizy języka obcego, porównując struktury niemieckie z językiem ojczystym;

  • odgaduje znaczenia na pomocą używania wskazówek i sugestii językowych.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się.

Metody/techniki nauczania:

  • podająca – praca z tekstem źródłowym, praca z katalogiem interaktywnym, wyjaśnianie;

  • praktyczna – metoda aktywizująca, dyskusja;

  • kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;

  • programowana – z użyciem komputera.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca na forum.

Środki dydaktyczne:

  • komputer, laptop z dostępem do Internetu;

  • słowniczek;

  • tekst źródłowy;

  • multimedium (katalog interaktywny);

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych.

Przebieg lekcji:

a) Faza wprowadzająca:

  • Na początku zajęć nauczyciel pyta: Co Wiecie o harcerzach? Jak wyglądają obozy harcerskie? Jak się tam spędza czas? Po odpowiedziach prosi uczniów o przeczytanie informacji wprowadzającej i pyta: Czy w waszej szkole działa drużyna harcerska? A może ktoś z Was już jest harcerzem?

b) Faza realizacyjna:

  • Uczniowie zapoznają się z treścią tekstu z części Przeczytaj i w razie potrzeby korzystają z dostępnej pomocy, np słów zamieszczonych w słowniczku.

  • Nauczyciel zadaje pytania: Co robią harcerze? Czego uczą się harcerze? i prosi uczniów, żeby poszukali odpowiedzi w tekście i zaznaczyli je na kolorowo (Übung 1). Uczniowie dopasowują informacje do osób z tekstu (Übung 2) oraz zaznaczają informacje zgodne z treścią tekstu (Übung 3).

  • Wykorzystując zaznaczone słownictwo, nauczyciel zadaje pytania typu: Möchtest du im Zelt schlafen? Kannst du angeln? Kannst du eine Pizza backen? Wer kann den Weg mit nur Kompass und Karte noch nicht finden? etc. Uczniowie odpowiadają na pytania.

  • Uczniowie analizują katalog interaktywny, następnie dopasowują rzeczy, które muszą znaleźć się w plecaku harcerza do właściwej kategorii (Übung 1), zaznaczają nazwy niezbędnego wyposażenia harcerza (Übung 2), uzupełniają luki w tekście nazwami wyposażenia harcerza (Übung 3) oraz przyporządkowują nazwy niezbędnych rzeczy harcerza do właściwego rodzajnika (Aufgabe 4).

  • Nauczyciel dzieli klasę na trzy grupy. Każda grupa to jeden z rodzajników: der, die, das. Następnie nauczyciel czyta listę przedmiotów, które powinien mieć każdy harcerz, bez rodzajników, np. Taschenlampe – Grupa Die wstaje i powtarza słowo razem z rodzajnikiem. Nauczyciel: Taschenlampe – Grupa Die: die Taschenlampe

c) Faza podsumowująca:

  • Uczniowie opisują niezbędne wyposażenie harcerza, odpowiadając na pytania (Aufgabe 2), dopasowując nazwy niezbędnego wyposażenia harcerza do zdjęć (Aufgabe 3) oraz uzupełniając luki wyrazowe (Aufgabe 6).

  • W kolejnym kroku klasa otrzymuje zestaw kart do gry Memory: Ich packe meinen Rucksack. Pierwszy uczeń odkrywa obrazek i mówi, co zapakuje do swojego plecaka. Drugi uczeń powtarza element dodany do plecaka wymieniony przez przez pierwszego ucznia i dodaje własny element. Kolejny uczeń powtarza wszystkie elementy wkładane do plecaka wymienione przez poprzedzających go uczniów i dodaje własny element itd.

  • Uczniowie notują pięć nowych wyrazów, których nauczyli się na lekcji, układają z nimi kilkuzdaniową historyjkę i zapisują ją w zeszycie. Wybrani uczniowie odczytują swoją historyjkę.

Praca domowa:

Uczniowie wpisują nazwy rzeczy potrzebnych harcerzowi w pola krzyżówki (Aufgabe 1) oraz uzasadniają, dlaczego (nie) chcieliby zostać harcerzami (Aufgabe 8 ).

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania katalogu interaktywnego:

  • przed lekcją: nauczyciel może wykorzystać elementy metody odwróconej lekcji i poprosić uczniów, żeby w domu obejrzeli ilustracje w katalogu i zapisali wszystkie przedmioty, które potrafią nazwać po niemiecku;

  • w trakcie lekcji: katalog może być punktem wyjścia do rozmowy, jakie przedmioty klasa posiada a czego jej brakuje, co musiałaby kupić albo pożyczyć;

  • po lekcji: przygotowanie domina obrazkowego z wykorzystaniem słownictwa związanego z ekwipunkiem niezbędnym każdemu harcerzowi.

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec