Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autora: Kamil Kaliński

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Rozwój i znaczenie współczesnych środków łączności. Rola telekomunikacji komputerowej w światowej gospodarce

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa II

Podstawa programowa

XII. Rola tradycyjnych i nowoczesnych usług w rozwoju społeczno‑gospodarczym: transport, łączność, usługi edukacyjne, badawczo‑rozwojowe, finansowe i turystyczne.

Uczeń:

2) wykazuje rolę telekomunikacji w kształtowaniu społeczeństwa informacyjnego.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • przedstawia podział łączności i wyróżnia jej współczesne środki,

  • charakteryzuje rozwój współczesnych środków łączności na świecie i w krajach o różnym poziomie rozwoju,

  • omawia i wyjaśnia przestrzenne zróżnicowanie dostępu do współczesnych środków łączności na świecie,

  • omawia znaczenie współczesnych środków łączności, w tym telekomunikacji komputerowej, w życiu człowieka i gospodarce.

Strategie nauczania: konektywizm

Metody nauczania: pogadanka, dyskusja, praca z e‑materiałem, analiza SWOT

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca w parach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny (lub tablety z dostępem do internetu), zeszyt przedmiotowy

Materiały pomocnicze

Dane Banku Światowego (dostęp 10.06.2021).

Luchter B., Wrona J., Podstawy geografii społeczno‑ekonomicznej świata, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków 2018.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Przeczytanie przez uczniów wprowadzenia do e‑materiału i krótka dyskusja na temat jego treści.

  • Przedstawienie celów lekcji.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się częścią „Przeczytaj” e‑materiału. Po zakończonej pracy następuje klasowa dyskusja na temat przestrzennego zróżnicowania dostępności do wybranych, współczesnych form łączności i ich rozwoju. Nad przebiegiem dyskusji czuwa nauczyciel.

  • W następnym etapie uczniowie zapoznają się z filmem edukacyjnym i wykonują w parach polecenia do tego multimedium. Po zakończonej pracy następuje klasowa dyskusja.

  • Następnie uczniowie, pracując w grupach (o ich liczbie decyduje nauczyciel), wykonują w zeszytach analizę SWOT (słabe i mocne strony, szanse i zagrożenia) dotyczącą rozwoju współczesnych form telekomunikacji. Po zakończonym zadaniu uczniowie prezentują swoje pomysły, tworząc na tablicy jeden, wspólny schemat. Nad przebiegiem dyskusji czuwa nauczyciel, wyjaśniając trudniejsze kwestie.

  • W kolejnym etapie uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne. Chętne osoby prezentują swoje odpowiedzi na forum klasy.

Faza podsumowująca

  • Podsumowanie i utrwalenie nowej wiedzy poprzez zadawanie pytań i udzielanie na nie odpowiedzi przez uczniów.

  • Nauczyciel przypomina cele zajęć.

  • Nauczyciel ocenia pracę uczniów podczas lekcji, biorąc pod uwagę ich zaangażowanie i możliwości.

Praca domowa

  • Zaprojektowanie ulotki, plakatu lub strony internetowej, mających za zadanie promocję i ułatwienie osobom starszym korzystania z nowoczesnych technologii do załatwiania spraw urzędowych online.

  • Opcjonalnie można także prosić o zapoznanie się z kolejnym tematem lekcji (w przypadku blended learning).

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Film edukacyjny może posłużyć zarówno w trakcie lekcji (podczas pracy w grupach i w fazie podsumowującej), jak i po lekcji (w celu utrwalenia wiadomości). Może także znaleźć swoje zastosowanie na lekcjach dotyczących technologii komunikacyjnych i społeczeństwa informacyjnego (zakres podstawowy: IX. 6; XII. 3).