Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autora: Kamil Kaliński
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Rozwój i znaczenie współczesnych środków łączności. Rola telekomunikacji komputerowej w światowej gospodarce
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa II
Podstawa programowa
XII. Rola tradycyjnych i nowoczesnych usług w rozwoju społeczno‑gospodarczym: transport, łączność, usługi edukacyjne, badawczo‑rozwojowe, finansowe i turystyczne.
Uczeń:
2) wykazuje rolę telekomunikacji w kształtowaniu społeczeństwa informacyjnego.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
przedstawia podział łączności i wyróżnia jej współczesne środki,
charakteryzuje rozwój współczesnych środków łączności na świecie i w krajach o różnym poziomie rozwoju,
omawia i wyjaśnia przestrzenne zróżnicowanie dostępu do współczesnych środków łączności na świecie,
omawia znaczenie współczesnych środków łączności, w tym telekomunikacji komputerowej, w życiu człowieka i gospodarce.
Strategie nauczania: konektywizm
Metody nauczania: pogadanka, dyskusja, praca z e‑materiałem, analiza SWOT
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca w parach, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny (lub tablety z dostępem do internetu), zeszyt przedmiotowy
Materiały pomocnicze
Dane Banku Światowego (dostęp 10.06.2021).
Luchter B., Wrona J., Podstawy geografii społeczno‑ekonomicznej świata, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków 2018.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Przeczytanie przez uczniów wprowadzenia do e‑materiału i krótka dyskusja na temat jego treści.
Przedstawienie celów lekcji.
Faza realizacyjna
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się częścią „Przeczytaj” e‑materiału. Po zakończonej pracy następuje klasowa dyskusja na temat przestrzennego zróżnicowania dostępności do wybranych, współczesnych form łączności i ich rozwoju. Nad przebiegiem dyskusji czuwa nauczyciel.
W następnym etapie uczniowie zapoznają się z filmem edukacyjnym i wykonują w parach polecenia do tego multimedium. Po zakończonej pracy następuje klasowa dyskusja.
Następnie uczniowie, pracując w grupach (o ich liczbie decyduje nauczyciel), wykonują w zeszytach analizę SWOT (słabe i mocne strony, szanse i zagrożenia) dotyczącą rozwoju współczesnych form telekomunikacji. Po zakończonym zadaniu uczniowie prezentują swoje pomysły, tworząc na tablicy jeden, wspólny schemat. Nad przebiegiem dyskusji czuwa nauczyciel, wyjaśniając trudniejsze kwestie.
W kolejnym etapie uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne. Chętne osoby prezentują swoje odpowiedzi na forum klasy.
Faza podsumowująca
Podsumowanie i utrwalenie nowej wiedzy poprzez zadawanie pytań i udzielanie na nie odpowiedzi przez uczniów.
Nauczyciel przypomina cele zajęć.
Nauczyciel ocenia pracę uczniów podczas lekcji, biorąc pod uwagę ich zaangażowanie i możliwości.
Praca domowa
Zaprojektowanie ulotki, plakatu lub strony internetowej, mających za zadanie promocję i ułatwienie osobom starszym korzystania z nowoczesnych technologii do załatwiania spraw urzędowych online.
Opcjonalnie można także prosić o zapoznanie się z kolejnym tematem lekcji (w przypadku blended learning).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Film edukacyjny może posłużyć zarówno w trakcie lekcji (podczas pracy w grupach i w fazie podsumowującej), jak i po lekcji (w celu utrwalenia wiadomości). Może także znaleźć swoje zastosowanie na lekcjach dotyczących technologii komunikacyjnych i społeczeństwa informacyjnego (zakres podstawowy: IX. 6; XII. 3).