Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autorki: Magdalena Filewicz
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Czynniki rozwoju budownictwa
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa II
Podstawa programowa
XI. Przemiany sektora przemysłowego i budownictwa: czynniki lokalizacji przemysłu tradycyjnego i zaawansowanych technologii, obszary koncentracji przemysłu, rozwój i rola budownictwa w gospodarce.
Uczeń:
4) przedstawia czynniki rozwoju budownictwa oraz jego rolę w gospodarce na przykładzie wybranych państw świata i Polski.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
omawia znaczenie budownictwa,
charakteryzuje znaczenie budownictwa jako sektora gospodarki,
wymienia najważniejsze czynniki rozwoju budownictwa.
Strategie nauczania: konstruktywizm, konektywizm
Metody nauczania: odwrócona klasa, ćwiczeń przedmiotowych, z użyciem komputera, pogadanka, dyskusja, mapa myśli, metoda świateł drogowych
Formy pracy: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu, zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale, tablica interaktywna/tablica
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Nauczyciel rozdaje uczniom metodniki lub kartki w trzech kolorach – zielonym, żółtym i czerwonym – do zastosowania w pracy techniką świateł drogowych. Przedstawia temat zajęć i cele lekcji sformułowane w języku ucznia w prezentacji multimedialnej oraz omawia kryteria sukcesu.
Nauczyciel wprowadza uczniów do tematyki zajęć. Następnie prosi, by uczniowie przygotowali – każdy indywidualnie – mapę myśli związaną z budownictwem. Wybrana osoba lub ochotnik zapisuje propozycje na tablicy.
Faza realizacyjna
W ramach wspólnej klasowej dyskusji uczniowie omawiają znaczenie budownictwa i wymieniają najważniejsze czynniki jego rozwoju. Uczniowie mogą korzystać z części „Przeczytaj” e‑materiału, nauczyciel czuwa nad poprawnością wypowiedzi uczniów.
Nauczyciel prosi, aby wybrany uczeń przeczytał polecenia z sekcji „Audiobook”. Następnie prosi uczniów, aby podzielili się na grupy i opracowali w nich odpowiedzi, zapoznając się wcześniej z nagraniem. Po upływie ustalonego czasu przedstawiciel wskazanej (lub zgłaszającej się na ochotnika) grupy prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia ją, udzielając uczniom także informacji zwrotnej.
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne z sekcji „Sprawdź się”. Wyniki pracy omawiane są na forum i komentowane przez nauczyciela.
Faza podsumowująca
Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń i poleceń z sekcji „Sprawdź się”.
Przypomnienie celów zajęć.
Nauczyciel ocenia pracę uczniów podczas lekcji, biorąc pod uwagę ich zaangażowanie i możliwości, wskazuje mocne i słabsze strony pracy uczniów.
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa
Praca pisemna: korzystając z dostępnych źródeł informacji, przedstaw prognozy dotyczące rozwoju budownictwa w Polsce.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Audiobook może zostać wykorzystany podczas zajęć dotyczących roli budownictwa w gospodarce (zakres rozszerzony: XI. 4) oraz stylów budownictwa w kontekście krajobrazu (zakres rozszerzony: XI. 5).