Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autorki: Magdalena Filewicz

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Czynniki rozwoju budownictwa

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa II

Podstawa programowa

XI. Przemiany sektora przemysłowego i budownictwa: czynniki lokalizacji przemysłu tradycyjnego i zaawansowanych technologii, obszary koncentracji przemysłu, rozwój i rola budownictwa w gospodarce.

Uczeń:

4) przedstawia czynniki rozwoju budownictwa oraz jego rolę w gospodarce na przykładzie wybranych państw świata i Polski.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • omawia znaczenie budownictwa,

  • charakteryzuje znaczenie budownictwa jako sektora gospodarki,

  • wymienia najważniejsze czynniki rozwoju budownictwa.

Strategie nauczania: konstruktywizm, konektywizm

Metody nauczania: odwrócona klasa, ćwiczeń przedmiotowych, z użyciem komputera, pogadanka, dyskusja, mapa myśli, metoda świateł drogowych

Formy pracy: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu, zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale, tablica interaktywna/tablica

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel rozdaje uczniom metodniki lub kartki w trzech kolorach – zielonym, żółtym i czerwonym – do zastosowania w pracy techniką świateł drogowych. Przedstawia temat zajęć i cele lekcji sformułowane w języku ucznia w prezentacji multimedialnej oraz omawia kryteria sukcesu.

  • Nauczyciel wprowadza uczniów do tematyki zajęć. Następnie prosi, by uczniowie przygotowali – każdy indywidualnie – mapę myśli związaną z budownictwem. Wybrana osoba lub ochotnik zapisuje propozycje na tablicy.

Faza realizacyjna

  • W ramach wspólnej klasowej dyskusji uczniowie omawiają znaczenie budownictwa i wymieniają najważniejsze czynniki jego rozwoju. Uczniowie mogą korzystać z części „Przeczytaj” e‑materiału, nauczyciel czuwa nad poprawnością wypowiedzi uczniów.

  • Nauczyciel prosi, aby wybrany uczeń przeczytał polecenia z sekcji „Audiobook”. Następnie prosi uczniów, aby podzielili się na grupy i opracowali w nich odpowiedzi, zapoznając się wcześniej z nagraniem. Po upływie ustalonego czasu przedstawiciel wskazanej (lub zgłaszającej się na ochotnika) grupy prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia ją, udzielając uczniom także informacji zwrotnej.

  • Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne z sekcji „Sprawdź się”. Wyniki pracy omawiane są na forum i komentowane przez nauczyciela.

Faza podsumowująca

  • Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń i poleceń z sekcji „Sprawdź się”.

  • Przypomnienie celów zajęć.

  • Nauczyciel ocenia pracę uczniów podczas lekcji, biorąc pod uwagę ich zaangażowanie i możliwości, wskazuje mocne i słabsze strony pracy uczniów.

  • Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.

Praca domowa

  • Praca pisemna: korzystając z dostępnych źródeł informacji, przedstaw prognozy dotyczące rozwoju budownictwa w Polsce.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Audiobook może zostać wykorzystany podczas zajęć dotyczących roli budownictwa w gospodarce (zakres rozszerzony: XI. 4) oraz stylów budownictwa w kontekście krajobrazu (zakres rozszerzony: XI. 5).