Dla nauczyciela
Autor: Ewa Orlewicz
Przedmiot: Filozofia
Temat: Wprowadzenie do współczesnej filozofii polityki
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Poznasz zarys problematyki współczesnej filozofii politycznej.
Rozważysz kwestię zależności wolności autentycznej od wolności autonomicznej.
Przeanalizujesz, na czym polega totalitarny charakter współczesnego społeczeństwa przemysłowego.
Zastanowisz się, kto i kim manipuluje w społeczeństwie dobrobytu.
Cele operacyjne. Uczeń:
podejmuje rzetelną dyskusję filozoficzną oraz formułuje w niej jasne i uzasadnione stanowisko;
omawia poglądy filozofów reprezentatywnych dla poszczególnych epok kultury europejskiej;
rozwija krytyczne myślenie i sprawności logiczne poprzez analizę wybranych pytań i argumentów filozoficznych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał: „Wprowadzenie do współczesnej filozofii polityki”. Uczniowie mają zapoznać się z treściami w sekcji „Przeczytaj” i przygotować odpowiedzi na pytania wymienione w treści sekcji, które zadawał kiedyś Ateńczykom Sokrates:
– Jaka jest natura sprawiedliwości?
– Czy prawa są kwestią dowolnej umowy, czy dadzą się wywieść z natury stosunków międzyludzkich?
– Jaki sposób ustanawiania i sprawowania władzy jest najlepszy?
– Czy można, w imię dobra ogółu, nastawać na mienie, wolność i zdrowie jednostek?
Faza wprowadzająca:
Prowadzący zajęcia loguje się na platformie, wyświetla temat lekcji oraz cele. Wspólnie z uczestnikami zajęć ustala kryteria sukcesu.
Rozmowa kierowana wokół pytań, odpowiedzi na które mieli uczniowie przygotować przed lekcją.
Faza realizacyjna:
Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej materiał z sekcji „Prezentacja multimedialna”. Wybrany uczeń odczytuje treść polecenia: Na czym polega, według Marcusego, jednowymiarowość życia ludzkiego we „współczesnym społeczeństwie przemysłowym”? Wskaż fragmenty tekstu, w których wyraźnie to diagnozuje. Klasa dzieli się na grupy i opracowuje propozycje odpowiedzi. Przedstawiciel wskazanej grupy prezentuje propozycję rozwiązania zadania, a pozostali uczniowie komentują. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia odpowiedzi uczniów, udzielając im informacji zwrotnej.
Praca z drugim multimedium. Uczniowie zapoznają się z materiałem w sekcji „Prezentacja TED”. Klasa dzieli się na grupy. Każdy zespół opracowuje odpowiedzi do poleceń i ćwiczeń. Po wyznaczonym przez nauczyciela czasie liderzy grup odczytują propozycje. Nauczyciel komentuje rozwiązania uczniów.
Dyskusja podsumowująca lekcję z wykorzystaniem polecenia nr 3 w sekcji „Prezentacja TED”: Podążając za Arystotelesem oraz metaforą prof. Tadeusza Gadacza o ludziach będących „wydrążonymi tykwami”, rozważ, czy współcześnie celem polityki jest dobro wspólne? Uczniowie mogą się podzielić na dwa obozy: tych, którzy uważają, że współczesna polityka dba o dobro wspólne, i tych, którzy się nie zgadzają z tą tezą. Dyskusja powinna zakończyć się podsumowaniem i wskazaniem głównych problemów współczesnego świata, którymi zajmuje się filozofia polityczna.
Faza podsumowująca:
Na koniec zajęć nauczyciel raz jeszcze wyświetla na tablicy interaktywnej lub przy użyciu rzutnika temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście wyświetlonych treści prosi uczniów o rozwinięcie zdania: Na dzisiejszych zajęciach nauczyłem się…
Wszyscy uczniowie podsumowują zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Praca domowa z sekcji „Prezentacja TED” (dyskusja z tezą Marcusego).
Materiały pomocnicze:
Brudnik E., Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie: przewodnik po metodach aktywizujących, Warszawa 2010.
Arends R. I., Uczymy się nauczać, Warszawa 1994.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Prezentacja multimedialna” do pracy przed lekcją. Uczniowie zapoznają się z jego treścią i przygotowują do pracy na zajęciach w ten sposób, żeby móc samodzielnie rozwiązać zadania.