Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora:

Ewelina Kędzierska

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Odbicie promienia od zwierciadła płaskiego.

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Cele kształcenia - wymagania ogólne
I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości.

II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.

Zakres podstawowy
Treści nauczania - wymagania szczegółowe

I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
10) przeprowadza wybrane obserwacje, pomiary i doświadczenia korzystając z ich opisów; wyróżnia kluczowe kroki i sposób postępowania oraz wskazuje rolę użytych przyrządów i uwzględnia ich rozdzielczość;
15) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu;
IX. Fale i optyka. Uczeń:
5) opisuje zjawiska jednoczesnego odbicia i załamania światła na granicy dwóch ośrodków różniących się prędkością rozchodzenia się światła; opisuje działanie światłowodu jako przykład wykorzystania zjawisko całkowitego wewnętrznego odbicia;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. formułuje zasadę Fermata,

  2. wyodrębnia zjawiska odbicia spośród innych zjawisk w otaczającej rzeczywistości,

  3. konstruuje drogę promienia świetlnego po odbiciu od powierzchni zwierciadła płaskiego.

Strategie nauczania:

strategia kształcenia wyprzedzającego oraz eksperymentalno‑obserwacyjna

Metody nauczania:

– merytoryczna dyskusja wprowadzająca,
– obserwacja,
– doświadczenia,
– podsumowująca rozmowa kierowana.

Formy zajęć:

- praca indywidualna,
- praca w grupie.

Środki dydaktyczne:

– tablica multimedialna/rzutnik,
– zwierciadła płaskie,
– wskaźnik laserowy,
– kątomierz.

Materiały pomocnicze:

e‑materiał „Prawo odbicia”.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel rozpoczyna lekcję poprzez:
• Zaciekawienie - odniesienie do życia codziennego, np. wystawienie w klasie dużego lustra lub wręczenie uczniom małych lusterek.
• Rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów w kontekście realizowanego tematu oraz nawiązanie do tej wiedzy w merytorycznej dyskusji wprowadzającej. W tej części należy sprowokować uczniów do samodzielnego podania przykładów odbicia w życiu codziennym oraz określenia cech powstałego obrazu.

Faza realizacyjna:

- nauczyciel opowiada uczniom o zasadzie Fermata i wynikających z niej konsekwencjach,
- uczniowie na pytanie nauczyciela przypominają prawo odbicia,
- nauczyciel prezentuje eksperymentalnie uczniom odbiciе promienia od zwierciadła płaskiego (promień można zwizualizować na przykład za pomocą rozpylonej w powietrzu kredy) z wykorzystaniem wskaźnika laserowego. Uczniowie mierzą kąt padania i kąt odbicia.

Faza podsumowująca:

Zastosowanie skonstruowanej wiedzy:
- wykonanie przez uczniów wskazanych zadań sprawdzających 1‑6 z e materiału,
- realizacja praktyczna zadania nr 7 i 8,
- podsumowanie zdobytej wiedzy w rozmowie kierowanej.

Praca domowa:

Zadaniem uczniów jest samodzielne zapoznanie się z symulacją dostępną w e‑materiale.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Jeżeli w sali dostępna jest tablica multimedialna, warto z jej wykorzystaniem zaprezentować uczniom symulację; jeśli nie ma takiej możliwości - należy zachęcić ich do wykonania tego zadania w domu w celu utrwalenia materiału.