| |
| |
| Odbicie promienia od zwierciadła płaskiego. |
| III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy |
| Cele kształcenia - wymagania ogólne I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości. II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. Zakres podstawowy Treści nauczania - wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 10) przeprowadza wybrane obserwacje, pomiary i doświadczenia korzystając z ich opisów; wyróżnia kluczowe kroki i sposób postępowania oraz wskazuje rolę użytych przyrządów i uwzględnia ich rozdzielczość; 15) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu; IX. Fale i optyka. Uczeń: 5) opisuje zjawiska jednoczesnego odbicia i załamania światła na granicy dwóch ośrodków różniących się prędkością rozchodzenia się światła; opisuje działanie światłowodu jako przykład wykorzystania zjawisko całkowitego wewnętrznego odbicia; |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
|
| Uczeń:
formułuje zasadę Fermata,
wyodrębnia zjawiska odbicia spośród innych zjawisk w otaczającej rzeczywistości,
konstruuje drogę promienia świetlnego po odbiciu od powierzchni zwierciadła płaskiego.
|
| strategia kształcenia wyprzedzającego oraz eksperymentalno‑obserwacyjna |
| – merytoryczna dyskusja wprowadzająca, – obserwacja, – doświadczenia, – podsumowująca rozmowa kierowana. |
| - praca indywidualna, - praca w grupie. |
| – tablica multimedialna/rzutnik, – zwierciadła płaskie, – wskaźnik laserowy, – kątomierz. |
| e‑materiał „Prawo odbicia”. |
|
|
Nauczyciel rozpoczyna lekcję poprzez: • Zaciekawienie - odniesienie do życia codziennego, np. wystawienie w klasie dużego lustra lub wręczenie uczniom małych lusterek. • Rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów w kontekście realizowanego tematu oraz nawiązanie do tej wiedzy w merytorycznej dyskusji wprowadzającej. W tej części należy sprowokować uczniów do samodzielnego podania przykładów odbicia w życiu codziennym oraz określenia cech powstałego obrazu. |
|
- nauczyciel opowiada uczniom o zasadzie Fermata i wynikających z niej konsekwencjach, - uczniowie na pytanie nauczyciela przypominają prawo odbicia, - nauczyciel prezentuje eksperymentalnie uczniom odbiciе promienia od zwierciadła płaskiego (promień można zwizualizować na przykład za pomocą rozpylonej w powietrzu kredy) z wykorzystaniem wskaźnika laserowego. Uczniowie mierzą kąt padania i kąt odbicia. |
|
Zastosowanie skonstruowanej wiedzy: - wykonanie przez uczniów wskazanych zadań sprawdzających 1‑6 z e materiału, - realizacja praktyczna zadania nr 7 i 8, - podsumowanie zdobytej wiedzy w rozmowie kierowanej. |
|
Zadaniem uczniów jest samodzielne zapoznanie się z symulacją dostępną w e‑materiale. |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Jeżeli w sali dostępna jest tablica multimedialna, warto z jej wykorzystaniem zaprezentować uczniom symulację; jeśli nie ma takiej możliwości - należy zachęcić ich do wykonania tego zadania w domu w celu utrwalenia materiału. |