Autor: Anna Juwan

Przedmiot: Biologia

Temat: Endocytoza i egzocytoza – przebieg i znaczenie

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
II. Komórka. Uczeń:
3) rozróżnia rodzaje transportu do i z komórki (dyfuzja prosta i wspomagana, transport aktywny, endocytoza i egzocytoza);
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
II. Komórka. Uczeń:
3) rozróżnia rodzaje transportu do i z komórki (dyfuzja prosta i wspomagana, transport aktywny, endocytoza i egzocytoza);

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Opiszesz proces endocytozy i egzocytozy.

  • Wymienisz typy endocytozy.

  • Omówisz podobieństwa i różnice między fagocytozą a pinocytozą.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • z użyciem komputera;

  • rozmowa kierowana;

  • ćwiczenia interaktywne;

  • symulacja;

  • praca z tekstem;

  • analiza tekstu źródłowego;

  • mapa pojęć;

  • grupy ekspertów.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do internetu dla uczniów;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.

  2. Wprowadzenie do tematu. Nauczyciel prosi chętną osobę o scharakteryzowanie transportu biernego i aktywnego. Następnie wyjaśnia, że duże cząsteczki nie mogą zostać przeniesione przez białka nośnikowe, dlatego istnieją jeszcze dwa rodzaje transportu: endo- i egzocytoza.

Faza realizacyjna:

  1. Praca z treścią e‑materiału – grupy eksperckie. Uczniowie indywidualnie zapoznają się z tekstem w sekcji „Przeczytaj”. Następnie nauczyciel dzieli klasę na cztery grupy eksperckie. Każda grupa otrzymuje zadanie przygotowania informacji na temat jednego z rodzajów transportu pęcherzykowego na podstawie treści w sekcji „Przeczytaj”:
    – grupa I – fagocytoza;
    – grupa II – pinocytoza;
    – grupa IV – endocytoza kierowana receptorami;
    – grupa IV – egzocytoza.
    Po wyznaczonym czasie (10 min) nauczyciel tworzy grupy czteroosobowe, w których skład wchodzą eksperci w zakresie poszczególnych rodzajów transportu. Przekazują oni innym informacje zdobyte w grupach eksperckich. Nauczyciel przysłuchuje się wypowiedziom uczniów, uzupełnia je lub koryguje błędy.

  2. Praca z multimedium („Symulacja interaktywna”). Nauczyciel wyświetla symulację interaktywną i wspólnie z uczniami dokonuje jej analizy. Prosi uczniów, by pracując indywidualnie, przedstawili kierunek transportu cząsteczek w trakcie endocytozy i egzocytozy (polecenie nr 1), a następnie, pracując w parach, porównali fagocytozę i pinocytozę, uwzględniając podobieństwa oraz różnice między tymi rodzajami transportu komórkowego (polecenie nr 2). Wybrane osoby przedstawiają odpowiedzi na forum klasy.

  3. Utrwalenie wiedzy i umiejętności. Uczniowie samodzielnie wykonują ćwiczenie nr 7 (w którym mają za zadanie wykazać na podstawie tekstu źródłowego znaczenie procesu fagocytozy w obronie organizmu przed patogenami, uwzględniając funkcję makrofagów) z sekcji „Sprawdź się”. Następnie w 4‑osobowych grupach omawiają prawidłowe rozwiązanie. Po upływie wyznaczonego czasu wskazany przez nauczyciela przedstawiciel grupy prezentuje odpowiedź wraz z jej uzasadnieniem. Klasa ustosunkowuje się do niej. Nauczyciel udziela uczniom informacji zwrotnej.

  4. Uczniowie rozwiązują w grupach 4‑osobowych ćwiczenie nr 8 (w którym mają za zadanie – na podstawie tekstu źródłowego – sformułować problem badawczy i hipotezę dotyczące wpływu bakterii S. equi na fagocytozę), wyświetlone przez nauczyciela na tablicy. Po jego wykonaniu następuje omówienie rezultatów na forum klasy.

Faza podsumowująca:

  1. Klasa wspólnie wykonuje na tablicy mapę pojęć podsumowującą zajęcia.

  2. Nauczyciel wyświetla treści zawarte w sekcji „Wprowadzenie” i na ich podstawie dokonuje podsumowania najważniejszych informacji przedstawionych na lekcji. Wyjaśnia także wątpliwości uczniów.

Praca domowa:

  1. Wykonaj ćwiczenia od 1 do 6 z sekcji „Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

  • Jane B. Reece i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2021.

  • „Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.

Dodatkowe wskazówki metodyczne:

  • Multimedium zamieszczone w sekcji „Symulacja interaktywna” można wykorzystać w fazie wstępnej zajęć, w celu wzbudzenia zaciekawienia uczniów.