Dla nauczyciela
Autor: Anna Juwan
Przedmiot: Biologia
Temat: Endocytoza i egzocytoza – przebieg i znaczenie
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Opiszesz proces endocytozy i egzocytozy.
Wymienisz typy endocytozy.
Omówisz podobieństwa i różnice między fagocytozą a pinocytozą.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
rozmowa kierowana;
ćwiczenia interaktywne;
symulacja;
praca z tekstem;
analiza tekstu źródłowego;
mapa pojęć;
grupy ekspertów.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do internetu dla uczniów;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.
Wprowadzenie do tematu. Nauczyciel prosi chętną osobę o scharakteryzowanie transportu biernego i aktywnego. Następnie wyjaśnia, że duże cząsteczki nie mogą zostać przeniesione przez białka nośnikowe, dlatego istnieją jeszcze dwa rodzaje transportu: endo- i egzocytoza.
Faza realizacyjna:
Praca z treścią e‑materiału – grupy eksperckie. Uczniowie indywidualnie zapoznają się z tekstem w sekcji „Przeczytaj”. Następnie nauczyciel dzieli klasę na cztery grupy eksperckie. Każda grupa otrzymuje zadanie przygotowania informacji na temat jednego z rodzajów transportu pęcherzykowego na podstawie treści w sekcji „Przeczytaj”:
– grupa I – fagocytoza;
– grupa II – pinocytoza;
– grupa IV – endocytoza kierowana receptorami;
– grupa IV – egzocytoza.
Po wyznaczonym czasie (10 min) nauczyciel tworzy grupy czteroosobowe, w których skład wchodzą eksperci w zakresie poszczególnych rodzajów transportu. Przekazują oni innym informacje zdobyte w grupach eksperckich. Nauczyciel przysłuchuje się wypowiedziom uczniów, uzupełnia je lub koryguje błędy.Praca z multimedium („Symulacja interaktywna”). Nauczyciel wyświetla symulację interaktywną i wspólnie z uczniami dokonuje jej analizy. Prosi uczniów, by pracując indywidualnie, przedstawili kierunek transportu cząsteczek w trakcie endocytozy i egzocytozy (polecenie nr 1), a następnie, pracując w parach, porównali fagocytozę i pinocytozę, uwzględniając podobieństwa oraz różnice między tymi rodzajami transportu komórkowego (polecenie nr 2). Wybrane osoby przedstawiają odpowiedzi na forum klasy.
Utrwalenie wiedzy i umiejętności. Uczniowie samodzielnie wykonują ćwiczenie nr 7 (w którym mają za zadanie wykazać na podstawie tekstu źródłowego znaczenie procesu fagocytozy w obronie organizmu przed patogenami, uwzględniając funkcję makrofagów) z sekcji „Sprawdź się”. Następnie w 4‑osobowych grupach omawiają prawidłowe rozwiązanie. Po upływie wyznaczonego czasu wskazany przez nauczyciela przedstawiciel grupy prezentuje odpowiedź wraz z jej uzasadnieniem. Klasa ustosunkowuje się do niej. Nauczyciel udziela uczniom informacji zwrotnej.
Uczniowie rozwiązują w grupach 4‑osobowych ćwiczenie nr 8 (w którym mają za zadanie – na podstawie tekstu źródłowego – sformułować problem badawczy i hipotezę dotyczące wpływu bakterii S. equi na fagocytozę), wyświetlone przez nauczyciela na tablicy. Po jego wykonaniu następuje omówienie rezultatów na forum klasy.
Faza podsumowująca:
Klasa wspólnie wykonuje na tablicy mapę pojęć podsumowującą zajęcia.
Nauczyciel wyświetla treści zawarte w sekcji „Wprowadzenie” i na ich podstawie dokonuje podsumowania najważniejszych informacji przedstawionych na lekcji. Wyjaśnia także wątpliwości uczniów.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia od 1 do 6 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Jane B. Reece i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2021.
„Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.
Dodatkowe wskazówki metodyczne:
Multimedium zamieszczone w sekcji „Symulacja interaktywna” można wykorzystać w fazie wstępnej zajęć, w celu wzbudzenia zaciekawienia uczniów.