Dla nauczyciela
Autorki e‑materiału: Monika Kozłowska
Autorki scenariusza: Monika Ekert
Opracowanie metodyczne: Paulina Andruszkiewicz‑Glińska, Paulina Marchlik
Przedmiot: język angielski
Temat zajęć: My Mum Works in an Office / Moja mama pracuje w biurze
Grupa docelowa: klasa 3 szkoła podstawowa
Podstawa programowa:
Treści nauczania – wymagania szczegółowe 1.2, 1.4, 2.1, 2.2, 2.3, 3.1, 3.2, 5.2, 6.1, 6.2, 7, 8.1, 9, 11
Kształtowane kompetencje kluczowe:
[K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
[K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności
[K4] kompetencje cyfrowe
[K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń opowiada, czym się zajmują jego bliscy.
Uczeń opisuje różne miejsca w mieście.
Cele motywacyjne:
Uczeń dowiaduje się, gdzie pracują różne osoby.
Uczeń rozwija umiejętność pracy w grupie i w parach.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe (obraz i dźwięk)
strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, organizowanie wiedzy tematycznej)
strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu, błąd jako narzędzie dydaktyczne)
Metody/techniki nauczania:
podejście komunikacyjne
kognitywizm
konstruktywizm
konektywizm
metoda podająca (praca z tekstem/nagraniem, wyjaśnienie)
metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)
metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)
metoda aktywizująca (zabawy polisensoryczne/ruchowe)
Formy zajęć:
praca w parach
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
praca indywidualna
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do internetu i z głośnikami
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna
urządzenia (laptopy, tablety) dla indywidualnych uczniów
PRZEBIEG LEKCJI:
Faza wprowadzająca:
Przed zajęciami nauczyciel przygotowuje miękką piłeczkę i karteczki z nazwami miejsc, o których jest mowa w katalogu interaktywnym.
W ramach rozgrzewki nauczyciel wyświetla na tablicy Exercise 1 (Przeczytaj). Odtwarza kolejne nagrania, a dzieci powtarzają chórem.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel odtwarza nagranie z historyjką (Przeczytaj), a uczniowie śledzą wzrokiem tekst na tablicy multimedialnej lub na urządzeniach mobilnych.
Uczniowie jeszcze raz w parach zapoznają się z historyjką. Nauczyciel najpierw wyjaśnia zasadę gramatyczną z sekcji Zwróć Uwagę!, a potem wskazuje w tekście historyjki przykłady czasowników w Present Simple podkreślając „s” dla 3 osoby liczby pojedynczej. Następnie nauczyciel wyświetla na tablicy Exercise 2 (Przeczytaj) i uczniowie wykonują je na forum klasy. Po czym nauczyciel pyta uczniów, gdzie pracują ich bliscy.
Nauczyciel odtwarza nagrania z Exercise 3 (Przeczytaj). Wybrane przez nauczyciela osoby kolejno podchodzą do tablicy i zaznaczają właściwe odpowiedzi oraz odpowiadają pełnym zdaniem, np. She works in a restaurant.
Nauczyciel wyświetla na tablicy memo z Exercise 1 (Katalog interaktywny). Kolejni uczniowie podchodzą do tablicy i odkrywają karty. Następnie, uczniowie w parach grają w memo jeszcze raz na urządzeniach mobilnych.
Uczniowie zapoznają się katalogiem interaktywnym. Nauczyciel dzieli zespół klasowy na 5 grup. Każda losuje po jednej karteczce z nazwą miejsca, o którym była mowa w katalogu. Zadaniem drużyny jest ułożenie 3 pytań, które chcieliby zadać osobie pracującej w tym miejscu. Po zakończeniu pracy uczniowie odczytują pytania, a pozostałe drużyny starają się na nie odpowiedzieć.
Uczniowie w parach rozwiązują krzyżówkę z Exercise 2 (Katalog interaktywny).
Nauczyciel wybiera sześć osób. Każda kolejno podchodzi do nauczyciela i odczytuje po jednej parze zdań z Exercise 3 (Katalog interaktywny) z monitora nauczyciela. Tablica interaktywna powinna być w tym czasie wyłączona lub zamrożona. Potem pokazuje na migi, która odpowiedź jest poprawna, skupiając się na przedstawieniu danego miejsca, a pozostali uczniowie zgadują.
Podczas realizacji poszczególnych ćwiczeń nauczyciel powinien dostosować tempo ich wykonywania do indywidualnych potrzeb uczniów. Uczniowie, którzy szybciej wykonali ćwiczenie, mogą pomóc koledze/koleżance pracującemu/pracującej wolniej.
Faza podsumowująca:
W ramach podsumowania nauczyciel prosi, żeby uczniowie usiedli w kole, sam również siada z nimi. Rzuca do wybranej osoby piłeczkę i wypowiada nazwę miejsca, zadaniem ucznia jest powiedzieć właściwą nazwę zawodu i odrzucić piłeczkę do nauczyciela.
Praca domowa:
Nauczyciel może wykorzystać wybrane ćwiczenia spośród Exercise 1 i 3 (Sprawdź się) jako pracę domową lub element sprawdzianu. Jeśli nauczyciel zada któreś ćwiczenie w ramach pracy domowej, sprawdza je na kolejnej lekcji.
Materiały pomocnicze: Karteczki z nazwami miejsc, o których jest mowa w katalogu interaktywnym, miękka piłeczka.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
Nauczyciel odtwarza poszczególne sekwencje z katalogu, a uczniowie mają za zadanie pokazać na migi, o jakich miejscach jest w nich mowa i kto tam pracuje. Pozostali zgadują i podają nazwy miejsca i zawodu, a na koniec pokazujący opisuje miejsce i zawód pełnym zdaniem.