Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 3.3.4.3
Imię i nazwisko autora: Lena Wilkiewicz
Przedmiot: język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Ich bin … Ich kann ... Ich will …/Jestem... potrafię... chcę...
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa III, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2
Cel ogólny lekcji:
Umiejętność zaprezentowania siebie podczas rozmowy kwalifikacyjnej.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
komptencje w zakresie przedsiębiorczości.
Cele operacyjne:
Uczeń:
poznaje typy osób ubiegających się o nową pracę;
charakteryzuje typy kandydatów;
tworzy autoprezentację.
Cele motywacyjne:
dostrzega powiązania pomiędzy nauką języka niemieckiego a innymi przedmiotami szkolnymi;
otrzymuje informację zwrotną o postępach;
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;
uczy się sztuki przemawiania i argumentowania;
wykorzystuje i rozwija kreatywność.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe:
tworzenie skojarzeń myślowych, np. umiejscowienie nowych słów w kontekście, tworzenie asocjacji i kojarzenie pojęć, grupowanie ich w różne kategorie.
strategie kognitywne:
ćwiczenie (pisownia, tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie zdania ze sobą);
rozumienie informacji, np. czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
korzystanie z różnych dodatkowych źródeł do nauki języka, takich jak słowniki czy Internet.
strategie kompensacyjne:
odgadywanie znaczenia wypowiedzi ustnych i pisemnych (używanie wskazówek językowych - niektórych znanych słów, zwrotów z języka polskiego bądź obcego i domyślanie się treści w języku niemieckim).
Metody i formy pracy:
podająca: pogadanka, opis, praca z tekstem źródłowym, wyjaśnienie;
aktywizująca: technika Suwak, burza mózgów, mapa myśli;
programowana: z użyciem komputera.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
plenum.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer/laptop z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium: katalog interaktywny,
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca
Nauczyciel pokazuje uczniom zdjęcie otwierające i zachęca do wymiany skojarzeń, spostrzeżeń na jego temat. Następnie inicjuje krótką rozmowę na temat rozmowy kwalifikacyjnej i pyta uczniów, co ich zdaniem jest jej najważniejszym elementem.
Uczniowie przyglądają się ilustracji do części Przeczytaj i w parach próbują opisać zaprezentowaną na niej sytuację. Wybrani uczniowie prezentują opis ilustracji na forum. Następnie uczniowie zapoznają się z tytułem tekstu w części Przeczytaj i zastanawiają się nad związkiem ilustracji z tytułem tekstu. Swoje hipotezy prezentują na forum.
b) Faza realizacyjna
Uczniowie czytają tekst źródłowy, starając się zrozumieć jego treść na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku. Na podstawie informacji w tekście źródłowym uczniowie przygotowują na tablicy mapę myśli na temat tego, co powinno znaleźć się w dobrej autoprezentacji.
Uczniowie w parach układają w odpowiedniej kolejności kolejne kroki podczas autoprezentacji (Übung 1), określają, które informacje są zgodne z treścią tekstu (Übung 2), tworzą pary synonimów (Übung 3) oraz przyporządkowują pojęcia do kolejnych kroków autoprezenacji (Übung 4).
Nauczyciel zapisuje na tablicy pytanie: Warum sind viele Menschen vor einem Bewerbungsgespräch nervös? Was meint ihr? Wybrani uczniowie prezentują swoje wypowiedzi na forum. Następnie uczniowie w parach zapoznają się z różnymi typami zachowań podczas rozmowy kwalifikacyjnej, analizując zdjęcia i teksty w części Katalog interaktywny. Każda para uczniów wybiera spośród opisów jeden typ zachowań, który jest dla nich największym zaskoczeniem i uzasadnia swój wybór.
Uczniowie w parach wykonują polecenia do multimedium (Übung 1 - zaznaczenie informacji zgodnej z treścią multmiedium, Übung 2 - dopasowywanie wyrazów w języku niemieckim do ich polskich odpowiedników, Übung 3 - przyporządkowywanie odpowiednich cech do różnych typów kandydatów i przedstawiają rowiązania na forum.
c) Faza podsumowująca
Uczniowie słuchają krótkich wypowiedzi i identyfikują na ich podstawie typy kandydatów (Aufgabe 3), a następnie na podstawie ilustracji opisują wybrany typ kandydata (Aufgabe 7).
W celu przygotowania przez uczniów krótkiej autoprezentacji (Aufgabe 8), nauczyciel wykorzystuje technikę Suwak: uczniowie stoją w dwóch rzędach, naprzeciw siebie, nauczyciel podaje nazwę jednego z typów osób ubiegających się o pracę. Uczniowie przez półtorej minuty prezentują swoją osobę zgodnie z typem wskazanym przez nauczyciela, po czym przesuwają się o jedno miejsce. Nauczyciel podaje nazwę innego typu osób ubiegających się o pracę i uczniowie prezentują swoją osobę zgodnie z typem wskazanym przez nauczyciela przez półtorej minuty, tym razem z inną osobą. Cykl powtarza się, aż do zakończenia podawania typów przez nauczyciela.
Praca domowa
Uczniowie utrwalają słownictwo poznane w części Przeczytaj oraz Katalog interaktywny, wykonując zadania w części Sprawdź się. Uczniowie łączą wyrazy o podobnym znaczeniu (Aufgabe 1), zaznaczają wyraz, który nie pasuje do wskazanej kategorii (Aufgabe 2), uzupełniają luki wyrazowe w tekście (Aufgabe 4), wpisują w pola krzyżówki właściwe wyrazy (Aufgabe 5), porządkują wypowiedzi podczas autoprezentacji (Aufgabe 6).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania katalogu interaktywnego:
przed lekcją: zapoznanie się z tematem i nowym słownictwem, zaciekawienie ucznia, zachęcenie do burzy mózgów na dany temat; uczniowie przygotowują fiszki do tematu, którymi się wymieniają, powtarzając w ten sposób słownictwo.
w trakcie lekcji: uczniowie w parach przygotowują quiz on‑line dotyczący różnych typów zachowań podczas autoprezentacji;
po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa, jako inspirację do refleksji nad swoim sposobem autoprezentacji. Uczniowie przygotowują notatkę wizualną, używając rysunków, symboli, zapisując ważne wyrazy literami drukowanymi, ozdobnymi itd. z informacjami, poradami, o czym koniecznie trzeba pamiętać podczas autoprezentacji.