Numer e‑materiału: 3.3.4.3

Imię i nazwisko autora: Lena Wilkiewicz

Przedmiot: język obcy nowożytny – język niemiecki

Temat zajęć: Ich bin … Ich kann ... Ich will …/Jestem... potrafię... chcę...

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa III, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2

Cel ogólny lekcji:

Umiejętność zaprezentowania siebie podczas rozmowy kwalifikacyjnej.

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.1.P Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (kontynuacja 1. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej – kształcenie w zakresie podstawowym)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się dość bogatym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie wypowiedzi ustne o umiarkowanym stopniu złożoności, wypowiadane w naturalnym tempie, w standardowej odmianie języka, a także wypowiedzi pisemne o umiarkowanym stopniu złożoności, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie tworzy proste, spójne i logiczne, w miarę płynne wypowiedzi ustne oraz proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i reaguje ustnie w typowych, również w miarę złożonych sytuacjach oraz reaguje w formie prostego tekstu pisanego w typowych sytuacjach w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się dość bogatym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
4) praca (np. zawody i związane z nimi czynności i obowiązki, miejsce pracy, praca dorywcza, wybór zawodu, poszukiwanie pracy, warunki pracy i zatrudnienia);
II. Uczeń rozumie wypowiedzi ustne o umiarkowanym stopniu złożoności (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje, relacje, wywiady, dyskusje, prelekcje), wypowiadane w naturalnym tempie, w standardowej odmianie języka:
4) określa kontekst wypowiedzi (np. formę, czas, miejsce, sytuację, uczestników);
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
6) układa informacje w określonym porządku;
III. Uczeń rozumie wypowiedzi pisemne o umiarkowanym stopniu złożoności (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, instrukcje, komiksy, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
4) znajduje w tekście określone informacje;
6) układa informacje w określonym porządku;
IV. Uczeń tworzy proste, spójne i logiczne, w miarę płynne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
3) przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
11) stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji.
V. Uczeń tworzy proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, życiorys, CV, list motywacyjny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
3) przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
11) stosuje zasady konstruowania tekstów o różnym charakterze;
12) stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji.
VIII. Uczeń przetwarza tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
3) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • komptencje w zakresie przedsiębiorczości.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • poznaje typy osób ubiegających się o nową pracę;

  • charakteryzuje typy kandydatów;

  • tworzy autoprezentację.

Cele motywacyjne:

  • dostrzega powiązania pomiędzy nauką języka niemieckiego a innymi przedmiotami szkolnymi;

  • otrzymuje informację zwrotną o postępach;

  • uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;

  • uczy się sztuki przemawiania i argumentowania;

  • wykorzystuje i rozwija kreatywność.

Strategie uczenia się:

strategie pamięciowe:

  • tworzenie skojarzeń myślowych, np. umiejscowienie nowych słów w kontekście, tworzenie asocjacji i kojarzenie pojęć, grupowanie ich w różne kategorie.

strategie kognitywne:

  • ćwiczenie (pisownia, tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie zdania ze sobą);

  • rozumienie informacji, np. czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;

  • korzystanie z różnych dodatkowych źródeł do nauki języka, takich jak słowniki czy Internet.

strategie kompensacyjne:

  • odgadywanie znaczenia wypowiedzi ustnych i pisemnych (używanie wskazówek językowych - niektórych znanych słów, zwrotów z języka polskiego bądź obcego i domyślanie się treści w języku niemieckim).

Metody i formy pracy:

  • podająca: pogadanka, opis, praca z tekstem źródłowym, wyjaśnienie;

  • aktywizująca: technika Suwak, burza mózgów, mapa myśli;

  • programowana: z użyciem komputera.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach,

  • plenum.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:

  • komputer/laptop z dostępem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium: katalog interaktywny,

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych.

Przebieg lekcji:

a) Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel pokazuje uczniom zdjęcie otwierające i zachęca do wymiany skojarzeń, spostrzeżeń na jego temat. Następnie inicjuje krótką rozmowę na temat rozmowy kwalifikacyjnej i pyta uczniów, co ich zdaniem jest jej najważniejszym elementem.

  • Uczniowie przyglądają się ilustracji do części Przeczytaj i w parach próbują opisać zaprezentowaną na niej sytuację. Wybrani uczniowie prezentują opis ilustracji na forum. Następnie uczniowie zapoznają się z tytułem tekstu w części Przeczytaj i zastanawiają się nad związkiem ilustracji z tytułem tekstu. Swoje hipotezy prezentują na forum.

b) Faza realizacyjna

  • Uczniowie czytają tekst źródłowy, starając się zrozumieć jego treść na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku. Na podstawie informacji w tekście źródłowym uczniowie przygotowują na tablicy mapę myśli na temat tego, co powinno znaleźć się w dobrej autoprezentacji.

  • Uczniowie w parach układają w odpowiedniej kolejności kolejne kroki podczas autoprezentacji (Übung 1), określają, które informacje są zgodne z treścią tekstu (Übung 2), tworzą pary synonimów (Übung 3) oraz przyporządkowują pojęcia do kolejnych kroków autoprezenacji (Übung 4).

  • Nauczyciel zapisuje na tablicy pytanie: Warum sind viele Menschen vor einem Bewerbungsgespräch nervös? Was meint ihr? Wybrani uczniowie prezentują swoje wypowiedzi na forum. Następnie uczniowie w parach zapoznają się z różnymi typami zachowań podczas rozmowy kwalifikacyjnej, analizując zdjęcia i teksty w części Katalog interaktywny. Każda para uczniów wybiera spośród opisów jeden typ zachowań, który jest dla nich największym zaskoczeniem i uzasadnia swój wybór.

  • Uczniowie w parach wykonują polecenia do multimedium (Übung 1 - zaznaczenie informacji zgodnej z treścią multmiedium, Übung 2 - dopasowywanie wyrazów w języku niemieckim do ich polskich odpowiedników, Übung 3 - przyporządkowywanie odpowiednich cech do różnych typów kandydatów i przedstawiają rowiązania na forum.

c) Faza podsumowująca

  • Uczniowie słuchają krótkich wypowiedzi i identyfikują na ich podstawie typy kandydatów (Aufgabe 3), a następnie na podstawie ilustracji opisują wybrany typ kandydata (Aufgabe 7).

  • W celu przygotowania przez uczniów krótkiej autoprezentacji (Aufgabe 8), nauczyciel wykorzystuje technikę Suwak: uczniowie stoją w dwóch rzędach, naprzeciw siebie, nauczyciel podaje nazwę jednego z typów osób ubiegających się o pracę. Uczniowie przez półtorej minuty prezentują swoją osobę zgodnie z typem wskazanym przez nauczyciela, po czym przesuwają się o jedno miejsce. Nauczyciel podaje nazwę innego typu osób ubiegających się o pracę i uczniowie prezentują swoją osobę zgodnie z typem wskazanym przez nauczyciela przez półtorej minuty, tym razem z inną osobą. Cykl powtarza się, aż do zakończenia podawania typów przez nauczyciela.

Praca domowa

Uczniowie utrwalają słownictwo poznane w części Przeczytaj oraz Katalog interaktywny, wykonując zadania w części Sprawdź się. Uczniowie łączą wyrazy o podobnym znaczeniu (Aufgabe 1), zaznaczają wyraz, który nie pasuje do wskazanej kategorii (Aufgabe 2), uzupełniają luki wyrazowe w tekście (Aufgabe 4), wpisują w pola krzyżówki właściwe wyrazy (Aufgabe 5), porządkują wypowiedzi podczas autoprezentacji (Aufgabe 6).

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania katalogu interaktywnego:

  • przed lekcją: zapoznanie się z tematem i nowym słownictwem, zaciekawienie ucznia, zachęcenie do burzy mózgów na dany temat; uczniowie przygotowują fiszki do tematu, którymi się wymieniają, powtarzając w ten sposób słownictwo.

  • w trakcie lekcji: uczniowie w parach przygotowują quiz on‑line dotyczący różnych typów zachowań podczas autoprezentacji;

  • po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa, jako inspirację do refleksji nad swoim sposobem autoprezentacji. Uczniowie przygotowują notatkę wizualną, używając rysunków, symboli, zapisując ważne wyrazy literami drukowanymi, ozdobnymi itd. z informacjami, poradami, o czym koniecznie trzeba pamiętać podczas autoprezentacji.