Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autora: Magdalena Fuhrmann

Przedmiot: geografia

Temat lekcji: Rzeźbienie wiatrem – erozyjna działalność wiatru

Grupa docelowa: III poziom edukacyjny, 4‑letnie liceum ogólnokształcące oraz 5‑letnie technikum, klasa I

Podstawa programowa

Cele kształcenia – wymagania ogólne

I. Wiedza geograficzna

  1. Poznawanie terminologii geograficznej

  2. Poznanie zróżnicowania środowiska geograficznego, głównych zjawisk i procesów geograficznych, ich uwarunkowań i konsekwencji

  3. Poznanie podstawowych relacji między elementami przestrzeni geograficznej (przyrodniczej, społeczno‑gospodarczej i kulturowej) w skali lokalnej, regionalnej, krajowej i globalnej.

  4. Rozumienie prawidłowości w zakresie funkcjonowania środowiska geograficznego oraz wzajemnych zależności w systemie człowiek‑przyroda

  5. Korzystanie z planów, map fizycznogeograficznych i społeczno‑gospodarczych, fotografii, zdjęć lotniczych i satelitarnych, rysunków, wykresów, danych statystycznych, tekstów źródłowych, technologii informacyjno‑komunikacyjnych oraz geoinformacyjnych w celu zdobywania, przetwarzania i prezentowania informacji geograficznych

II. Umiejętności i stosowanie wiedzy w praktyce

  1. Identyfikowanie relacji między poszczególnymi elementami środowiska geograficznego (przyrodniczego, społeczno‑gospodarczego i kulturowego)

III. Kształtowanie postaw

  1. Rozwijanie zainteresowań geograficznych, budzenie ciekawości świata

  2. Docenianie znaczenia wiedzy geograficznej w poznawaniu i kształtowaniu przestrzeni geograficznej

  3. Podejmowanie refleksji nad pięknem i harmonią świata przyrody, krajobrazów przyrodniczych i kulturowych oraz osiągnięciami cywilizacyjnymi ludzkości

Treści nauczania

V. Litosfera: związek budowy wnętrza Ziemi z tektoniką płyt litosfery, procesy wewnętrzne i zewnętrzne kształtujące powierzchnię Ziemi i ich skutki, skały.

Uczeń:

3) charakteryzuje główne procesy zewnętrzne modelujące powierzchnię Ziemie (erozja, transport, akumulacja) oraz skutki rzeźbotwórczej działalności rzek, wiatru, lodowców, lądolodu i mórz oraz wietrzenia.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • definiuje procesy eoliczne,

  • rozróżnia formy działalności eolicznej,

  • analizuje przebieg wybranych procesów rzeźbotwórczych wiatru.

Strategie nauczania: asocjacyjna

Metody i techniki nauczania: Blended learning, IBSE

Forma zajęć: praca indywidualna i praca w grupach

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, zeszyt

Materiały pomocnicze

  • Mycielska‑Dowgiałło E. (red.), Geomorfologia dynamiczna i stosowana, Wydział Geografii i Studiów Regionalnych Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2001.

  • Mycielska‑Dowgiałło E., Korotaj‑Kokoszczyńska M., Smolska E., Geomorfologia dynamiczna z elementami stosowanej: wybrane zagadnienia, Geografii i Studiów Regionalnych, Międzywydziałowe Studia Ochrony Środowiska Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 1999.

  • Wojtanowicz J., Współczesne procesy eoliczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie‑Skłodowskiej, Lublin 2010.

Przebieg lekcji

Faza wprowadzająca

  • Przedstawienie tematu i celów lekcji.

Faza realizacyjna

  • Uczniowie czytają wstęp do e‑materiału

  • Nauczyciel omawia istotę procesów eolicznych

  • Nauczyciel przedstawia konkretne formy działalności wiatru (transport, akumulacja, niszczenie). Na slajdach pokazuje konkretne przykłady form, omawia ich cechy charakterystyczne oraz występowanie.

  • Uczniowie zapoznają się z symulacjami i wykonują polecenie do niego.

  • Podczas prezentacji uczniowie indywidualnie wykonują notatki w zeszycie.

  • W celu utrwalenia wiedzy nauczyciel wyświetla uczniom w formie fiszek zdjęcia poszczególnych form eolicznych, uczniowie odpowiadają jakie to formy.

Faza podsumowująca

  • Przypomnienie celów lekcji

  • Podsumowanie najważniejszych pojęć zaprezentowanych na lekcji, szczególnie tych, które uczniom sprawiły najwięcej problemów podczas lekcji.

  • Wystawienie ocen za pracę na lekcji

Praca domowa

  • Utrwalenie wiadomości uzyskanych po przeczytaniu e‑materiału

  • Wykonanie ćwiczeń w e‑materiale

  • Wykonanie pracy pisemnej nt. form i uwarunkowań rzeźbotwórczej działalności wiatru.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

  • Symulacja zwarta w e‑materiale może być wykorzystana podczas powtórzenia materiału całego działu „litosfera”.