Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autora: Magdalena Fuhrmann
Przedmiot: geografia
Temat lekcji: Rzeźbienie wiatrem – erozyjna działalność wiatru
Grupa docelowa: III poziom edukacyjny, 4‑letnie liceum ogólnokształcące oraz 5‑letnie technikum, klasa I
Podstawa programowa
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Wiedza geograficzna
Poznawanie terminologii geograficznej
Poznanie zróżnicowania środowiska geograficznego, głównych zjawisk i procesów geograficznych, ich uwarunkowań i konsekwencji
Poznanie podstawowych relacji między elementami przestrzeni geograficznej (przyrodniczej, społeczno‑gospodarczej i kulturowej) w skali lokalnej, regionalnej, krajowej i globalnej.
Rozumienie prawidłowości w zakresie funkcjonowania środowiska geograficznego oraz wzajemnych zależności w systemie człowiek‑przyroda
Korzystanie z planów, map fizycznogeograficznych i społeczno‑gospodarczych, fotografii, zdjęć lotniczych i satelitarnych, rysunków, wykresów, danych statystycznych, tekstów źródłowych, technologii informacyjno‑komunikacyjnych oraz geoinformacyjnych w celu zdobywania, przetwarzania i prezentowania informacji geograficznych
II. Umiejętności i stosowanie wiedzy w praktyce
Identyfikowanie relacji między poszczególnymi elementami środowiska geograficznego (przyrodniczego, społeczno‑gospodarczego i kulturowego)
III. Kształtowanie postaw
Rozwijanie zainteresowań geograficznych, budzenie ciekawości świata
Docenianie znaczenia wiedzy geograficznej w poznawaniu i kształtowaniu przestrzeni geograficznej
Podejmowanie refleksji nad pięknem i harmonią świata przyrody, krajobrazów przyrodniczych i kulturowych oraz osiągnięciami cywilizacyjnymi ludzkości
Treści nauczania
V. Litosfera: związek budowy wnętrza Ziemi z tektoniką płyt litosfery, procesy wewnętrzne i zewnętrzne kształtujące powierzchnię Ziemi i ich skutki, skały.
Uczeń:
3) charakteryzuje główne procesy zewnętrzne modelujące powierzchnię Ziemie (erozja, transport, akumulacja) oraz skutki rzeźbotwórczej działalności rzek, wiatru, lodowców, lądolodu i mórz oraz wietrzenia.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
definiuje procesy eoliczne,
rozróżnia formy działalności eolicznej,
analizuje przebieg wybranych procesów rzeźbotwórczych wiatru.
Strategie nauczania: asocjacyjna
Metody i techniki nauczania: Blended learning, IBSE
Forma zajęć: praca indywidualna i praca w grupach
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, zeszyt
Materiały pomocnicze
Mycielska‑Dowgiałło E. (red.), Geomorfologia dynamiczna i stosowana, Wydział Geografii i Studiów Regionalnych Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2001.
Mycielska‑Dowgiałło E., Korotaj‑Kokoszczyńska M., Smolska E., Geomorfologia dynamiczna z elementami stosowanej: wybrane zagadnienia, Geografii i Studiów Regionalnych, Międzywydziałowe Studia Ochrony Środowiska Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 1999.
Wojtanowicz J., Współczesne procesy eoliczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie‑Skłodowskiej, Lublin 2010.
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca
Przedstawienie tematu i celów lekcji.
Faza realizacyjna
Uczniowie czytają wstęp do e‑materiału
Nauczyciel omawia istotę procesów eolicznych
Nauczyciel przedstawia konkretne formy działalności wiatru (transport, akumulacja, niszczenie). Na slajdach pokazuje konkretne przykłady form, omawia ich cechy charakterystyczne oraz występowanie.
Uczniowie zapoznają się z symulacjami i wykonują polecenie do niego.
Podczas prezentacji uczniowie indywidualnie wykonują notatki w zeszycie.
W celu utrwalenia wiedzy nauczyciel wyświetla uczniom w formie fiszek zdjęcia poszczególnych form eolicznych, uczniowie odpowiadają jakie to formy.
Faza podsumowująca
Przypomnienie celów lekcji
Podsumowanie najważniejszych pojęć zaprezentowanych na lekcji, szczególnie tych, które uczniom sprawiły najwięcej problemów podczas lekcji.
Wystawienie ocen za pracę na lekcji
Praca domowa
Utrwalenie wiadomości uzyskanych po przeczytaniu e‑materiału
Wykonanie ćwiczeń w e‑materiale
Wykonanie pracy pisemnej nt. form i uwarunkowań rzeźbotwórczej działalności wiatru.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Symulacja zwarta w e‑materiale może być wykorzystana podczas powtórzenia materiału całego działu „litosfera”.