Dla nauczyciela
Autor: Joanna Kalinowska
Przedmiot: Historia
Temat: Czechy w XIII wieku
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśnia, w jaki sposób Czechy uzyskały dziedziczny tytuł królewski;
opisuje podboje terytorialne władców Czech w XIII wieku;
analizuje skutki bitwy pod Suchymi Krutami dla Europy Środkowej;
ocenia znaczenie zmian gospodarczych w XIII‑wiecznych Czechach.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Czechy w XIII wieku”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” tak, aby podczas lekcji mogli w niej aktywnie uczestniczyć i wykonywać polecenia.
Nauczyciel poleca uczniom przygotowanie prezentacji na podstawie informacji zawartych w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla temat i cele lekcji zawarte we „Wprowadzeniu”, omawia krótko planowany przebieg zajęć.
Prowadzący poleca, by uczniowie pracowali w parach i opracowali swoje mapy myśli związane z tematem (hasło centralne: „Czechy w XIII wieku”). Wybrana osoba z danej pary przedstawia swoje propozycje, ochotnik zapisuje je propozycje na tablicy. Pozostali uczniowie odnoszą się do tych sugestii, uzupełniając je o swoje propozycje.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel przypomina o prezentacjach przygotowanych przez uczniów przed lekcją. Poleca wybranej osobie (lub ochotnikowi) zaprezentowanie swojej pracy przed resztą klasy. Po prezentacji uczniowie krótko dyskutują o prezentacji, dodają informacje, które ich zdaniem warto uwzględnić. Prowadzący może korygować odpowiedzi i uzupełniać informacje.
Praca z multimedium („Film”). Nauczyciel poleca, aby jedna osoba przeczytała polecenie nr 2: „Przedstaw główne kierunki ekspansji politycznej monarchii czeskiej w wieku XIII”. Prosi uczniów, aby podczas emisji filmu notowali najważniejsze informacje, a następnie w parach wykonali wspomniane polecenie. Po zakończeniu filmu i czasie przeznaczonym na pracę uczniów wybrana dwójka uczniowska prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia ją.
Praca z drugim multimedium („Film + Sprawdź się”). Uczniowie oglądają film, a następnie na polecenie nauczyciela dobierają się w 4‑osobowe grupy, w których wykonują polecenie nr 2. Tworzą w grupach oś czasu przedstawiającą panowanie czeskie w Polsce na przełomie XIII i XIV wieku. Następnie wybrana grupa przedstawia swoją propozycję, pozostali uczniowie mogą dopowiadać istotne ich zdaniem informacje i uzupełniać oś czasu.
Faza podsumowująca:
Zalogowany na platformie nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. Wybrany uczeń odczytuje cele lekcji, następuje wspólne omówienie: co udało się osiągnąć, do czego warto wrócić, czego nie udało się zrealizować i dlaczego. Później nauczyciel analizuje przebieg lekcji i przeprowadza ewaluację, z której wnioski wykorzysta w przyszłości.
Na zakończenie nauczyciel dokonuje oceny pracy grup uczniowskich.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia 1, 2 i 4 z sekcji „Film + Sprawdź się”.
(Dla uczniów chętnych) Wykonaj polecenie nr 2 z sekcji „Film + Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
M. Barański, Historia Polski średniowiecznej, Poznań 2012.
B. Bogucka, H. Samsonowicz, Dzieje miast i mieszczaństwa w Polsce przedrozbiorowej, Wrocław 1986.
T. Jurek, E. Kizik, Historia Polski do 1572 roku, Warszawa 2013.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z filmami, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę. Nauczyciel mogą wykorzystać zawarte w nich informacje podczas pracy nad prezentacją przygotowywaną przed zajęciami.