Numer e‑materiału: 1.2.12.1
Autor e‑materiału: Agnieszka Wedman
Tytuł e‑materiału: Hast du ein Haustier? / Czy masz zwierzę domowe?
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa II, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność nazywania zwierząt domowych i pytania o to, czy ktoś posiada zwierzę domowe

1
Cele wynikające z podstawy programowej
X. Edukacja językowa. Język obcy nowożytny.
1 Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych dotyczących jego samego i jego najbliższego otoczenia, umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
12) przyroda wokół mnie;
2 Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne, artykułowane wyraźnie i powoli, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) rozumie sens krótkich wypowiedzi, opowiadań, bajek i historyjek oraz prostych piosenek i wierszyków, szczególnie gdy są wspierane np. obrazkami, rekwizytami, ruchem, mimiką, gestami, dodatkowymi dźwiękami;
3 Uczeń rozumie wyrazy oraz jedno lub kilkuzdaniowe, bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. historyjki obrazkowe z tekstem, opowiadania):
1) rozumie ogólny sens tekstu, szczególnie gdy jest wspierany obrazem lub dźwiękiem;
2) znajduje w wypowiedzi określone informacje.
4 W zakresie wypowiedzi ustnych uczeń:
1) powtarza wyrazy i proste zdania;
2) tworzy bardzo proste i krótkie wypowiedzi według wzoru, np. nazywa obiekty z otoczenia i opisuje je, nazywa czynności;
3) recytuje wiersze, rymowanki, odgrywa dialogi, śpiewa piosenki – samodzielnie lub w grupie np. w realizacji małych form teatralnych;
5 W zakresie wypowiedzi pisemnych uczeń:
1) przepisuje wyrazy i proste zdania;
2) pisze pojedyncze wyrazy i zwroty;
6 W zakresie reagowania uczeń:
1) reaguje werbalnie i niewerbalnie na polecenia;
2) przedstawia siebie i inne osoby – mówi np. jak się nazywa, ile ma lat, skąd pochodzi, co potrafi robić;
3) zadaje pytania i udziela odpowiedzi w ramach wyuczonych zwrotów;
4) stosuje podstawowe zwroty grzecznościowe (np. wita się i żegna, dziękuje, prosi, przeprasza);
5) wyraża swoje upodobania.
7 W zakresie przetwarzania tekstu uczeń nazywa w języku obcym nowożytnym np. osoby, zwierzęta, przedmioty, czynności – z najbliższego otoczenia oraz przedstawione w materiałach wizualnych i audiowizualnych.
8 Uczeń:
1) wie, że ludzie posługują się różnymi językami i aby się z nimi porozumieć, warto nauczyć się ich języka;
2) posiada podstawowe informacje o krajach, w których ludzie posługują się danym językiem obcym.
10 Uczeń współpracuje z rówieśnikami w trakcie nauki.
11 Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. ze słowników obrazkowych, książeczek), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
Cele zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma

Uczeń:

  • formułuje pytanie skierowane do rówieśnika, czy ma on jakieś zwierzę domowe;

  • informuje, czy i jakie zwierzę domowe posiada.

Cele motywacyjne

Uczeń jest zmotywowany do nauki języka obcego przez to, że:

  • zaspokaja potrzebę ciekawości;

  • otrzymuje informację zwrotną o postępach;

  • wykorzystuje umiejętności z innych obszarów edukacji na lekcjach języka obcego.

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Strategie uczenia się
  • powtarzanie materiału na głos;

  • łączenie kanałów sensorycznych (wzrok, słuch);

  • domyślanie się znaczeń na podstawie materiału ilustracyjnego.

Metody, techniki i formy pracy

– metody wykorzystane w toku lekcji:

  • podająca;

  • programowana – z użyciem komputera;

  • praktyczna – metoda aktywizująca;

– techniki pracy z uczniem:

  • praca z materiałem ikonograficznym;

  • praca z plikiem audio;

  • ćwiczenia interaktywne na komputerze;

– formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • plenum.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji
  • komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu;

  • tekst źródłowy;

  • multimedium (plik audio);

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych;

  • karty obrazkowe przedstawiające papugę, kota, psa, chomika, dziewczynkę bez żadnego zwierzątka;

  • ilustracje zwierząt (pies, kot, chomik);

  • fragment tekstu piosenki z brakującymi wyrazami oraz karteczki z tymi wyrazami: kein, ein Haustier, eine Katze;

  • plik karteczek ze zdaniami: Ich habe einen Papagei, Ich habe eine Katze, Ich habe einen Hamster, Ich habe einen Hund, Ich habe kein Haustier.

Alternatywne zastosowanie multimedium: plik audio (piosenka)
  1. Uczniowie, po zapoznaniu się z treścią piosenki, mogą narysować ilustrację do wybranego fragmentu tekstu.

  2. Uczniowie mogą śpiewać piosenkę z podziałem na role; „maskotka klasowa” wskazuje, która grupa śpiewa dany fragment piosenki.

  3. Uczniowie wspólnie wymyślają gesty określające zwierzęta, które występują w piosence. W czasie jej śpiewania pomijają nazwy zwierząt i pokazują je gestami.

1

Przebieg lekcji

Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji

Forma pracy

Czas

Uwagi metodyczne

Faza wprowadzająca

Każdy uczeń, który posiada jakieś zwierzę domowe, przynosi jego zdjęcie na lekcję języka niemieckiego oraz prezentuje swoje zwierzę przed klasą w formie kalamburów. Klasa rozpoznaje, co to za zwierzę, a dany uczeń mówi nazwę tego zwierzęcia w języku polskim.

plenum

10 min

Jeśli jest wielu uczniów posiadających zwierzęta domowe, nauczyciel może poprosić jedynie kilka osób o zaprezentowanie zdjęć swoich ulubieńców. Najważniejsze jest, aby każda nazwa zwierzęcia, która występuje w materiale lekcyjnym, została podana. Obrazek zwierzęcia (np. psa) oraz jego nazwa (np. der Hund) powinny pojawić się na tablicy.

Nauczyciel prezentuje ilustracje do dialogu (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie odpowiadają na pytania: Gdzie spotkali się Sophie i Tim? O czym mogą rozmawiać?

Faza realizacyjna

Nauczyciel odtwarza nagranie dialogu, objaśnia uczniom nieznane wyrazy i zdania (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie powtarzają na głos nazwy zwierząt w języku niemieckim. Następnie nauczyciel pyta, czy uczniowie pamiętają, jak Sophie zapytała Tima, czy chłopiec ma jakieś zwierzątko. Uczniowie odpowiadają. Następnie nauczyciel odtwarza nagranie pytania Hast du noch ein Haustier?, uczniowie powtarzają chórem (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).

plenum

20 min

tablica interaktywna

Nauczyciel odtwarza pierwszą część dialogu, w którym Tim mówi, że ma psa i kota. Prosi uczniów o powtórzenie na głos nazw tych zwierząt. Następnie nauczyciel prezentuje treść polecenia 2 (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie wskazują, jakie zwierzątko, poza psem, ma Tim.

Uczniowie otrzymują obrazki zwierząt wymienionych w dialogu. Nauczyciel odtwarza dialog jeszcze raz i prosi uczniów o ułożenie ilustracji zgodnie z kolejnością w nagraniu (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4).

praca w parach

ilustracje zwierząt (pies, kot, chomik)

Nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej polecenie 5 (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie powtarzają za Benem: Ich habe kein Haustier.

plenum

Nauczyciel odtwarza piosenkę, wskazując przy tym zdjęcia zwierząt, o których jest w niej mowa (e‑materiał: Plik audio). Następnie wyświetla na tablicy tekst piosenki. Objaśnia uczniom nieznane wyrazy i zwroty. Uczniowie powtarzają je na głos.

Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej polecenie 1 (e‑materiał: Plik audio). Przy każdym zdjęciu zwierzęcia zadaje pytanie Hast du ein Haustier? i odtwarza nagranie odpowiedzi (np. Ja, ich habe eine Katze). Uczniowie powtarzają za lektorem.

Nauczyciel przygotowuje do wylosowania pięć kart obrazkowych przedstawiających papugę, kota, psa, chomika, dziewczynkę bez żadnego zwierzątka (e‑materiał: Plik audio, polecenie 2). Uczniowie kolejno podchodzą do nauczyciela i losują jedną kartę. Nauczyciel zadaje pytanie Hast du ein Haustier? Uczniowie odpowiadają, zaczynając od Ja, ich habe, i podają nazwę zwierzątka domowego, które wylosowali. Jeśli wylosowali kartę bez zwierzątka, odpowiadają: Nein, ich habe kein Haustier.

karty obrazkowe przedstawiające papugę, kota, psa, chomika, dziewczynkę bez żadnego zwierzątka

Nauczyciel rozdaje uczniom fragment tekstu piosenki z brakującymi wyrazami oraz karteczki z tymi wyrazami (e‑materiał: Plik audio, polecenie 3). Odtwarza fragment piosenki i prosi uczniów o przyklejenie karteczek we właściwych miejscach.

Nauczyciel proponuje uczniom zabawę w karaoke (e‑materiał: Plik audio, polecenie 4). Wyświetla na tablicy interaktywnej tekst piosenki z zaznaczonymi grubszą czcionką wyrazami, które zostały wyciszone w nagraniu.

Uczniowie mogą zaśpiewać piosenkę w parach, z podziałem na role.

praca w parach

fragment tekstu piosenki z brakującymi wyrazami oraz karteczki z tymi wyrazami: kein, ein Haustier, eine Katze

Faza podsumowująca

Uczniowie otrzymują karty pracy z narysowanymi zwierzętami i dzieckiem z rozłożonymi rękami oraz plik karteczek ze zdaniami: Ich habe einen Papagei, Ich habe eine Katze, Ich habe einen Hamster, Ich habe einen Hund, Ich habe kein Haustier (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2). Zadaniem uczniów jest dopasowanie zdań do każdego elementu ilustracji.

praca w parach

15 min

karta pracy z ilustracją i karteczki ze zdaniami w języku niemieckim

Uczniowie ponownie pokazują zdjęcia swoich zwierząt domowych. Nauczyciel rozpoczyna zabawę, pytając pierwszego ucznia: Hast du ein Haustier? Uczeń odpowiada np. Ja, ich habe eine Katze i zadaje takie samo pytanie wybranej przez siebie osobie z klasy. Zapytany uczeń odpowiada i zadaje to samo pytanie kolejnej koleżance lub koledze (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4 i 5).

plenum

Na koniec nauczyciel prosi o podsumowanie lekcji i żegna się z uczniami, dziękując im za aktywny udział w zajęciach.

Faza wprowadzająca

Każdy uczeń, który posiada jakieś zwierzę domowe, przynosi jego zdjęcie na lekcję języka niemieckiego oraz prezentuje swoje zwierzę przed klasą w formie kalamburów. Klasa rozpoznaje, co to za zwierzę, a dany uczeń mówi nazwę tego zwierzęcia w języku polskim.

plenum

10 min

Jeśli jest wielu uczniów posiadających zwierzęta domowe, nauczyciel może poprosić jedynie kilka osób o zaprezentowanie zdjęć swoich ulubieńców. Najważniejsze jest, aby każda nazwa zwierzęcia, która występuje w materiale lekcyjnym, została podana. Obrazek zwierzęcia (np. psa) oraz jego nazwa (np. der Hund) powinny pojawić się na tablicy.

Nauczyciel prezentuje ilustracje do dialogu (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie odpowiadają na pytania: Gdzie spotkali się Sophie i Tim? O czym mogą rozmawiać?

Faza realizacyjna

Nauczyciel odtwarza nagranie dialogu, tłumaczy uczniom nieznane wyrazy i zdania (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie powtarzają na głos nazwy zwierząt w języku niemieckim. Następnie nauczyciel pyta, czy uczniowie pamiętają, jak Sophie zapytała Tima, czy chłopiec ma jakieś zwierzątko. Uczniowie odpowiadają. Następnie nauczyciel odtwarza nagranie pytania Hast du noch ein Haustier?, uczniowie powtarzają chórem (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).

plenum

20 min

tablica interaktywna

Nauczyciel odtwarza pierwszą część dialogu, w którym Tim mówi, że ma psa i kota. Prosi uczniów o powtórzenie na głos nazw tych zwierząt. Następnie nauczyciel prezentuje treść polecenia 2 (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie wskazują, jakie zwierzątko, poza psem, ma Tim.

Uczniowie otrzymują obrazki zwierząt wymienionych w dialogu. Nauczyciel odtwarza dialog jeszcze raz i prosi uczniów o ułożenie ilustracji zgodnie z kolejnością w nagraniu (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4).

praca w parach

ilustracje zwierząt (pies, kot, chomik)

Nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej polecenie 5 (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie powtarzają za Benem: Ich habe kein Haustier.

plenum

Nauczyciel odtwarza piosenkę, wskazując przy tym zdjęcia zwierząt, o których jest w niej mowa (e‑materiał: Plik audio). Następnie wyświetla na tablicy tekst piosenki, tłumaczy uczniom nieznane wyrazy i zwroty. Uczniowie powtarzają je na głos.

Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej polecenie 1 (e‑materiał: Plik audio). Przy każdym zdjęciu zwierzęcia zadaje pytanie Hast du ein Haustier? i odtwarza nagranie odpowiedzi (np. Ja, ich habe eine Katze). Uczniowie powtarzają za lektorem.

Nauczyciel przygotowuje do wylosowania pięć kart obrazkowych przedstawiających papugę, kota, psa, chomika, dziewczynkę bez żadnego zwierzątka (e‑materiał: Plik audio, polecenie 2). Uczniowie kolejno podchodzą do nauczyciela i losują jedną kartę. Nauczyciel zadaje pytanie Hast du ein Haustier? Uczniowie odpowiadają, zaczynając od Ja, ich habe, i podają nazwę zwierzątka domowego, które wylosowali. Jeśli wylosowali kartę bez zwierzątka, odpowiadają: Nein, ich habe kein Haustier.

karty obrazkowe przedstawiające papugę, kota, psa, chomika, dziewczynkę bez żadnego zwierzątka

Nauczyciel rozdaje uczniom fragment tekstu piosenki z brakującymi wyrazami oraz karteczki z tymi wyrazami (e‑materiał: Plik audio, polecenie 3). Odtwarza fragment piosenki i prosi uczniów o przyklejenie karteczek we właściwych miejscach.

Nauczyciel proponuje uczniom zabawę w karaoke (e‑materiał: Plik audio, polecenie 4). Wyświetla na tablicy interaktywnej tekst piosenki z zaznaczonymi grubszą czcionką wyrazami, które zostały wyciszone w nagraniu.

Uczniowie mogą zaśpiewać piosenkę w parach, z podziałem na role.

praca w parach

fragment tekstu piosenki z brakującymi wyrazami oraz karteczki z tymi wyrazami: kein, ein Haustier, eine Katze

Faza podsumowująca

Uczniowie otrzymują karty pracy z narysowanymi zwierzętami i dzieckiem z rozłożonymi rękami oraz plik karteczek ze zdaniami: Ich habe einen Papagei, Ich habe eine Katze, Ich habe einen Hamster, Ich habe einen Hund, Ich habe kein Haustier (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2). Zadaniem uczniów jest dopasowanie zdań do każdego elementu ilustracji.

praca w parach

15 min

karta pracy z ilustracją i karteczki ze zdaniami w języku niemieckim

Uczniowie ponownie pokazują zdjęcia swoich zwierząt domowych. Nauczyciel rozpoczyna zabawę, pytając pierwszego ucznia: Hast du ein Haustier? Uczeń odpowiada np. Ja, ich habe eine Katze i zadaje takie samo pytanie wybranej przez siebie osobie z klasy. Zapytany uczeń odpowiada i zadaje to samo pytanie kolejnej koleżance lub koledze (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4 i 5).

plenum

Na koniec nauczyciel prosi o podsumowanie lekcji i żegna się z uczniami, dziękując im za aktywny udział w zajęciach.

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec