Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 1.2.12.1
Autor e‑materiału: Agnieszka Wedman
Tytuł e‑materiału: Hast du ein Haustier? / Czy masz zwierzę domowe?
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa II, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność nazywania zwierząt domowych i pytania o to, czy ktoś posiada zwierzę domowe
Przebieg lekcji
Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji | Forma pracy | Czas | Uwagi metodyczne |
Faza wprowadzająca | |||
Każdy uczeń, który posiada jakieś zwierzę domowe, przynosi jego zdjęcie na lekcję języka niemieckiego oraz prezentuje swoje zwierzę przed klasą w formie kalamburów. Klasa rozpoznaje, co to za zwierzę, a dany uczeń mówi nazwę tego zwierzęcia w języku polskim. | plenum | 10 min | Jeśli jest wielu uczniów posiadających zwierzęta domowe, nauczyciel może poprosić jedynie kilka osób o zaprezentowanie zdjęć swoich ulubieńców. Najważniejsze jest, aby każda nazwa zwierzęcia, która występuje w materiale lekcyjnym, została podana. Obrazek zwierzęcia (np. psa) oraz jego nazwa (np. der Hund) powinny pojawić się na tablicy. |
Nauczyciel prezentuje ilustracje do dialogu (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie odpowiadają na pytania: Gdzie spotkali się Sophie i Tim? O czym mogą rozmawiać? | |||
Faza realizacyjna | |||
Nauczyciel odtwarza nagranie dialogu, objaśnia uczniom nieznane wyrazy i zdania (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie powtarzają na głos nazwy zwierząt w języku niemieckim. Następnie nauczyciel pyta, czy uczniowie pamiętają, jak Sophie zapytała Tima, czy chłopiec ma jakieś zwierzątko. Uczniowie odpowiadają. Następnie nauczyciel odtwarza nagranie pytania Hast du noch ein Haustier?, uczniowie powtarzają chórem (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). | plenum | 20 min | tablica interaktywna |
Nauczyciel odtwarza pierwszą część dialogu, w którym Tim mówi, że ma psa i kota. Prosi uczniów o powtórzenie na głos nazw tych zwierząt. Następnie nauczyciel prezentuje treść polecenia 2 (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie wskazują, jakie zwierzątko, poza psem, ma Tim. | |||
Uczniowie otrzymują obrazki zwierząt wymienionych w dialogu. Nauczyciel odtwarza dialog jeszcze raz i prosi uczniów o ułożenie ilustracji zgodnie z kolejnością w nagraniu (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4). | praca w parach | ilustracje zwierząt (pies, kot, chomik) | |
Nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej polecenie 5 (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie powtarzają za Benem: Ich habe kein Haustier. | plenum | ||
Nauczyciel odtwarza piosenkę, wskazując przy tym zdjęcia zwierząt, o których jest w niej mowa (e‑materiał: Plik audio). Następnie wyświetla na tablicy tekst piosenki. Objaśnia uczniom nieznane wyrazy i zwroty. Uczniowie powtarzają je na głos. | |||
Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej polecenie 1 (e‑materiał: Plik audio). Przy każdym zdjęciu zwierzęcia zadaje pytanie Hast du ein Haustier? i odtwarza nagranie odpowiedzi (np. Ja, ich habe eine Katze). Uczniowie powtarzają za lektorem. | |||
Nauczyciel przygotowuje do wylosowania pięć kart obrazkowych przedstawiających papugę, kota, psa, chomika, dziewczynkę bez żadnego zwierzątka (e‑materiał: Plik audio, polecenie 2). Uczniowie kolejno podchodzą do nauczyciela i losują jedną kartę. Nauczyciel zadaje pytanie Hast du ein Haustier? Uczniowie odpowiadają, zaczynając od Ja, ich habe …, i podają nazwę zwierzątka domowego, które wylosowali. Jeśli wylosowali kartę bez zwierzątka, odpowiadają: Nein, ich habe kein Haustier. | karty obrazkowe przedstawiające papugę, kota, psa, chomika, dziewczynkę bez żadnego zwierzątka | ||
Nauczyciel rozdaje uczniom fragment tekstu piosenki z brakującymi wyrazami oraz karteczki z tymi wyrazami (e‑materiał: Plik audio, polecenie 3). Odtwarza fragment piosenki i prosi uczniów o przyklejenie karteczek we właściwych miejscach. Nauczyciel proponuje uczniom zabawę w karaoke (e‑materiał: Plik audio, polecenie 4). Wyświetla na tablicy interaktywnej tekst piosenki z zaznaczonymi grubszą czcionką wyrazami, które zostały wyciszone w nagraniu. Uczniowie mogą zaśpiewać piosenkę w parach, z podziałem na role. | praca w parach | fragment tekstu piosenki z brakującymi wyrazami oraz karteczki z tymi wyrazami: kein, ein Haustier, eine Katze | |
Faza podsumowująca | |||
Uczniowie otrzymują karty pracy z narysowanymi zwierzętami i dzieckiem z rozłożonymi rękami oraz plik karteczek ze zdaniami: Ich habe einen Papagei, Ich habe eine Katze, Ich habe einen Hamster, Ich habe einen Hund, Ich habe kein Haustier (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2). Zadaniem uczniów jest dopasowanie zdań do każdego elementu ilustracji. | praca w parach | 15 min | karta pracy z ilustracją i karteczki ze zdaniami w języku niemieckim |
Uczniowie ponownie pokazują zdjęcia swoich zwierząt domowych. Nauczyciel rozpoczyna zabawę, pytając pierwszego ucznia: Hast du ein Haustier? Uczeń odpowiada np. Ja, ich habe eine Katze i zadaje takie samo pytanie wybranej przez siebie osobie z klasy. Zapytany uczeń odpowiada i zadaje to samo pytanie kolejnej koleżance lub koledze (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4 i 5). | plenum | ||
Na koniec nauczyciel prosi o podsumowanie lekcji i żegna się z uczniami, dziękując im za aktywny udział w zajęciach. | |||
Faza wprowadzająca
Każdy uczeń, który posiada jakieś zwierzę domowe, przynosi jego zdjęcie na lekcję języka niemieckiego oraz prezentuje swoje zwierzę przed klasą w formie kalamburów. Klasa rozpoznaje, co to za zwierzę, a dany uczeń mówi nazwę tego zwierzęcia w języku polskim.
plenum
10 min
Jeśli jest wielu uczniów posiadających zwierzęta domowe, nauczyciel może poprosić jedynie kilka osób o zaprezentowanie zdjęć swoich ulubieńców. Najważniejsze jest, aby każda nazwa zwierzęcia, która występuje w materiale lekcyjnym, została podana. Obrazek zwierzęcia (np. psa) oraz jego nazwa (np. der Hund) powinny pojawić się na tablicy.
Nauczyciel prezentuje ilustracje do dialogu (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie odpowiadają na pytania: Gdzie spotkali się Sophie i Tim? O czym mogą rozmawiać?
Faza realizacyjna
Nauczyciel odtwarza nagranie dialogu, tłumaczy uczniom nieznane wyrazy i zdania (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie powtarzają na głos nazwy zwierząt w języku niemieckim. Następnie nauczyciel pyta, czy uczniowie pamiętają, jak Sophie zapytała Tima, czy chłopiec ma jakieś zwierzątko. Uczniowie odpowiadają. Następnie nauczyciel odtwarza nagranie pytania Hast du noch ein Haustier?, uczniowie powtarzają chórem (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).
plenum
20 min
tablica interaktywna
Nauczyciel odtwarza pierwszą część dialogu, w którym Tim mówi, że ma psa i kota. Prosi uczniów o powtórzenie na głos nazw tych zwierząt. Następnie nauczyciel prezentuje treść polecenia 2 (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie wskazują, jakie zwierzątko, poza psem, ma Tim.
Uczniowie otrzymują obrazki zwierząt wymienionych w dialogu. Nauczyciel odtwarza dialog jeszcze raz i prosi uczniów o ułożenie ilustracji zgodnie z kolejnością w nagraniu (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4).
praca w parach
ilustracje zwierząt (pies, kot, chomik)
Nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej polecenie 5 (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie powtarzają za Benem: Ich habe kein Haustier.
plenum
Nauczyciel odtwarza piosenkę, wskazując przy tym zdjęcia zwierząt, o których jest w niej mowa (e‑materiał: Plik audio). Następnie wyświetla na tablicy tekst piosenki, tłumaczy uczniom nieznane wyrazy i zwroty. Uczniowie powtarzają je na głos.
Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej polecenie 1 (e‑materiał: Plik audio). Przy każdym zdjęciu zwierzęcia zadaje pytanie Hast du ein Haustier? i odtwarza nagranie odpowiedzi (np. Ja, ich habe eine Katze). Uczniowie powtarzają za lektorem.
Nauczyciel przygotowuje do wylosowania pięć kart obrazkowych przedstawiających papugę, kota, psa, chomika, dziewczynkę bez żadnego zwierzątka (e‑materiał: Plik audio, polecenie 2). Uczniowie kolejno podchodzą do nauczyciela i losują jedną kartę. Nauczyciel zadaje pytanie Hast du ein Haustier? Uczniowie odpowiadają, zaczynając od Ja, ich habe …, i podają nazwę zwierzątka domowego, które wylosowali. Jeśli wylosowali kartę bez zwierzątka, odpowiadają: Nein, ich habe kein Haustier.
karty obrazkowe przedstawiające papugę, kota, psa, chomika, dziewczynkę bez żadnego zwierzątka
Nauczyciel rozdaje uczniom fragment tekstu piosenki z brakującymi wyrazami oraz karteczki z tymi wyrazami (e‑materiał: Plik audio, polecenie 3). Odtwarza fragment piosenki i prosi uczniów o przyklejenie karteczek we właściwych miejscach.
Nauczyciel proponuje uczniom zabawę w karaoke (e‑materiał: Plik audio, polecenie 4). Wyświetla na tablicy interaktywnej tekst piosenki z zaznaczonymi grubszą czcionką wyrazami, które zostały wyciszone w nagraniu.
Uczniowie mogą zaśpiewać piosenkę w parach, z podziałem na role.
praca w parach
fragment tekstu piosenki z brakującymi wyrazami oraz karteczki z tymi wyrazami: kein, ein Haustier, eine Katze
Faza podsumowująca
Uczniowie otrzymują karty pracy z narysowanymi zwierzętami i dzieckiem z rozłożonymi rękami oraz plik karteczek ze zdaniami: Ich habe einen Papagei, Ich habe eine Katze, Ich habe einen Hamster, Ich habe einen Hund, Ich habe kein Haustier (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2). Zadaniem uczniów jest dopasowanie zdań do każdego elementu ilustracji.
praca w parach
15 min
karta pracy z ilustracją i karteczki ze zdaniami w języku niemieckim
Uczniowie ponownie pokazują zdjęcia swoich zwierząt domowych. Nauczyciel rozpoczyna zabawę, pytając pierwszego ucznia: Hast du ein Haustier? Uczeń odpowiada np. Ja, ich habe eine Katze i zadaje takie samo pytanie wybranej przez siebie osobie z klasy. Zapytany uczeń odpowiada i zadaje to samo pytanie kolejnej koleżance lub koledze (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4 i 5).
plenum
Na koniec nauczyciel prosi o podsumowanie lekcji i żegna się z uczniami, dziękując im za aktywny udział w zajęciach.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0