Dla nauczyciela
Autor: Grzegorz Samotiuk
Przedmiot: Historia
Temat: Terror hitlerowski i zbrodnie niemieckie wobec narodu polskiego
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśnia, jakie plany mieli Niemcy wobec Polaków po zajęciu terytorium II RP;
wymienia metody terroru i zbrodnie, które Niemcy stosowali na podbitych polskich terenach;
tłumaczy, czym były akcja AB i Generalny Plan Przesiedleńczy;
wyjaśnia, kim były osoby noszące literę „P”;
wskazuje miejsca szczególnie związane z kaźnią oraz męczeństwem polskich obywateli w trakcie wojny.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm;
strategia problemowa.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja.
Formy pracy:
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji:
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treścią e‑materiału (bez multimedium oraz zestawu ćwiczeń). Na jego podstawie przygotowują się do lekcji.
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji, nawiązuje do zagadnień opisanych w sekcji „Wprowadzenie”. Omawia cele lekcji.
Nauczyciel przypomina uczniom przyczyny wybuchu II wojny światowej i jej przebieg we wrześniu 1939 r. na ziemiach polskich. Omawia najważniejsze zagadnienia związane z okupacją niemiecką i radziecką. Pokazuje na mapie podział terytoriów II RP po 17 września 1939 r. i omawia sposób, w jaki okupanci traktowali ludność cywilną.
Faza realizacyjna:
Uczniowie rozwiązują ćwiczenie 6, analizując rozporządzenie Hansa Franka z 31 października 1939 r. W otwartej dyskusji uzasadniają, dlaczego, ich zdaniem, wydano to rozporządzenie i przewidziano w nim tak surowe kary.
Nauczyciel poleca wybranemu uczniowi, aby przedstawił przykłady najbardziej charakterystycznych hitlerowskich aktów terroru i zbrodni wobec narodu polskiego podczas II wojny światowej. Nauczyciel pokazuje na mapie miejsca, w których do nich doszło.
Praca z multimedium („Audiobook”). Uczniowie odsłuchują nagranie i w parach wykonują polecenie 2: wyjaśniają przyczyny masowych mordów dokonywanych przez Niemców na więźniach Pawiaka. Wybrana lub wylosowana para udziela odpowiedzi, pozostali uczniowie mogą dopowiadać ważne według nich informacje. Następnie – wciąż w parach – uczniowie wykonują polecenie 3: dyskutują nad tym, czy polityka prowadzona przez Niemców zastraszała ludność stolicy, czy mobilizowała do działania; podają przykłady.
Uczniowie indywidualnie rozwiązują ćwiczenia 4 i 5. Następuje wspólne omówienie odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel pyta uczniów, czy ich zdaniem wszystkie zbrodnie popełnione przez hitlerowców na Polakach wynikały z tych samych pobudek i czy zawsze miały to same podłoże. Uczniowie przedstawiają swoje zdanie na ten temat.
Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji „Terror hitlerowski i zbrodnie niemieckie wobec narodu polskiego” i inicjuje krótką rozmowę dotyczącą kryteriów sukcesu. Czego uczniowie się nauczyli? Na koniec nauczyciel - jeśli to potrzebne - uzupełnia informacje.
Praca domowa:
Sporządź bibliografię książek, publikacji, artykułów itp. dotyczących polityki oraz zbrodni niemieckich wobec narodu polskiego w trakcie II wojny światowej i porównaj je z ilością materiałów dotyczących zbrodni sowieckich. Czy można określić, których publikacji powstało więcej? Jeśli tak – z czego to wynika?
Materiały pomocnicze:
W. Bartoszewski, Pisma wybrane, t. 1, 1942–1957, Kraków 2007.
W. Bartoszewski, Polacy, Żydzi, okupacja, Kraków 2016.
O. Augustyn, Za drutami obozu koncentracyjnego w Oświęcimiu, Kraków 1945.
J. Böhler: Zbrodnie Wehrmachtu w Polsce, tłum. P. Pieńkowska‑Wiederkehr, Kraków 2009.
D. Kaliński, Bilans krzywd. Jak naprawdę wyglądała niemiecka okupacja Polski, Kraków 2018.
Biuletyn Instytutu Pamięci Narodowej, nr 8–9, VIII–IX 2011.
J. Urbanek, Codzienność w cieniu terroru. Okupacja niemiecka w Polsce 1939–1945, Gdańsk 2014.
Wskazówki metodyczne:
Cały e‑materiał, w szczególności audiobook, może zostać wykorzystany do poprowadzenia zajęć metodą lekcji odwróconej.