Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.5.13.2
Imię i nazwisko autora: Agnieszka Świca
Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Heute soll es regnen / Dzisiaj ma padać
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa V, poziom językowy A1+
Cel ogólny lekcji:
Umiejętność ustnego i pisemnego wypowiadania się na temat zjawisk atmosferycznych.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje w zakresie wielojęzyczności,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymienia nazwy zjawisk atmosferycznych;
opisuje pogodę;
opowiada o aktywnościach wykonywanych podczas różnej pogody.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;
ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem.
Strategie uczenia się:
tworzenie skojarzeń myślowych – umiejscawianie nowych wyrażeń w kontekście;
ćwiczenie (wymowy i pisowni);
rozumienie informacji (czytanie tekstu w celu znalezienia określonych szczegółów);
korzystanie z różnych dodatkowych źródeł do nauki języka, takich jak słowniki czy Internet;
odgadywanie znaczenia tekstu czytanego;
centralizowanie procesu uczenia (utrwalanie i łączenie nowych informacji z już znanymi);
współpraca z innymi osobami (współpraca z kolegami na tym samym poziomie oraz z zaawansowanymi użytkownikami języka niemieckiego).
Metody i formy pracy:
podejście komunikacyjne;
podająca – praca ze źródłem drukowanym, praca z ilustracją interaktywną, pogadanka, opis, wyjaśnienie;
praktyczna – odpowiedzi na pytania, pisanie krótkiej informacji tekstowej;
aktywizująca – burza mózgów, kula śniegowa, stop‑klatka;
programowana – z użyciem komputera/telefonu komórkowego, techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupach,
praca na forum.
Środki dydaktyczne:
komputer, laptop z podłączeniem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (ilustracja interaktywna),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Nauczyciel zachęca uczniów do opisu zdjęcia otwierającego, stawiając kilka pytań: Wer ist auf dem Bild? Wo ist die Person? Was macht sie? Welche Jahreszeit ist das?
Nauczyciel prosi, aby uczniowie zastanowili się, jakie znają wyrazy związane z pogodą. Stawia im również pytanie, jak formułuje się zdania opisujące zjawiska atmosferyczne. Naprowadza uczniów na zastosowanie w tego rodzaju zdaniach zaimka es. Nauczyciel prosi o opis pogody w dniu dzisiejszym, zwraca uwagę na fakt, że zwroty typu Es regnet nicht lub Es ist nicht sonnig są poprawne. Zwroty podane przez uczniów zostaną zapisane na tablicy.
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie informacji wprowadzającej temat ekstremalnych zjawisk pogodowych w Niemczech. Pyta także o to, jakie zjawiska atmosferyczne uczniowie już widzieli bądź o jakich słyszeli. Nowe słownictwo zostaje zapisane na tablicy.
b) Faza realizacyjna:
Nauczyciel dzieli uczniów na kilka grup. Każda grupa otrzymuje zestaw kilku aktywności wakacyjnych (nad morzem/w górach/w mieście itd). Prosi grupę o przedstawienie tych aktywności za pomocą pantomimy, wykorzystując mimikę, pozę oraz gest. Uczniowie w grupie przedstawiają dane aktywności, zatrzymując się w bezruchu (technika stop‑klatka). Zadaniem pozostałych uczniów jest nazwanie w języku niemieckim prezentowanej aktywności.
Każdy uczeń czyta tekst w sekcji Przeczytaj, poszukując odpowiedzi na pytanie o to, czy Fabian ma dobrą pogodę podczas wakacji. Uczeń stara się zrozumieć jego treść na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku. Następnie uczniowie opowiadają na forum, co zrozumieli, udzielając odpowiedzi na kilka pytań przygotowanych przez nauczyciela, np. Wo ist die Familie von Fabian im Urlaub? Wie viele Tage ist die Familie schon im Urlaub? Was macht der Vater am Strand? Wie ist das Wetter im Moment?
Uczniowie wykonują polecenia do tekstu, sprawdzające jego rozumienie:
określają, która informacja jest prawdziwa, a która fałszywa – Übung 1;
określają główny temat rozmowy – Übung 2;
uzupełniają informacje, co się dzieje na urlopie nad morzem – Übung 3.
Uczniowie przyglądają się w parach ilustracji do tekstu w sekcji Przeczytaj i próbują na jej podstawie przygotować odpowiedzi na pytania zapisane przez nauczyciela, np.: Was kann der Vater/die Mutter machen? Was dürfen die Kinder machen? itd. Wybrane odpowiedzi uczniów prezentowane są na forum klasy.
Ilustracja interaktywna pogłębia poruszone już na lekcji zagadnienie leksykalne. Nauczyciel prezentuje informację interaktywną na tablicy multimedialnej, odczytuje wyrażenia i prosi o powtórzenie chóralne poszczególnych wyrazów raz przez dziewczynki, raz przez chłopców, głośno lub cicho, wspólnie z uczniami wyjaśnia ich znaczenie.
Uczniowie pracują w parach. Sami wybierają kolejność wykonywanych ćwiczeń, które poszerzają słownictwo związane z pogodą. Analizując ilustrację interaktywną, dopasowują do siebie zwroty o takim samym znaczeniu, określają, co nie jest opadem, dopasowują prognozę pogody do odpowiedniego obrazka.
Każdy uczeń przygotowuje w formie pisemnej krótką prognozę pogody, wykorzystując informacje zawarte na ilustracji interaktywnej. Uczeń odczytuje swoją prognozę pogody koledze/koleżance z ławki. Zadaniem ucznia jest przedstawienie usłyszanego tekstu w formie obrazkowej.
W zestawie ćwiczeń interaktywnych uczniowie utrwalają słownictwo (rodzaje zjawisk atmosferycznych i określenia pogodowe) oraz czasowniki modalne: können, sollen, müssen. Grupują zwroty określające ładną i brzydką pogodę – Aufgabe 1, łączą w pary wyrażenia ze zdjęciami – Aufgabe 2, rozwiązują krzyżówkę – Aufgabe 3, uzupełniają luki w opisie urlopu – Aufgabe 4, uzupełniają prognozę pogody – Aufgabe 5, dopasowują wypowiedzi prezentera pogody do ikon pogodowych – Aufgabe 6, opisują pogodę – Aufgabe 7.
c) Faza podsumowująca:
Zastosowanie wiedzy i umiejętności (wariant metody tzw. kuli śniegowej): Nauczyciel dzieli uczniów na czteroosobowe grupy. Każdy uczeń znajduje w internecie zdjęcie opisujące pogodę. Grupa posiada tym sposobem cztery zdjęcia, jej zadaniem jest opisanie ich za pomocą wyrażeń poznanych w czasie trwania lekcji. Następnie uczniowie prezentują przygotowane opisy dwóm sąsiednim grupom.
Praca domowa
Uczeń wykonuje Aufgabe 8 w części Sprawdź się. Wyobraża sobie, iż przebywa w Niemczech nad Morzem Północnym. Uczeń opowiada, jaka jest pogoda nad morzem oraz co można wtedy robić.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania ilustracji interaktywnej:
przed lekcją: nauczyciel prosi uczniów o przygotowanie listy znanych wyrażeń określających pogodę oraz czynności wykonywanych podczas wypoczynku nad morzem; nauczyciel informuje, że podczas analizy ilustracji interaktywnej uczniowie poznają słownictwo związane z pogodą i zjawiskami atmosferycznymi oraz będą mogli porównać przygotowane przez siebie słownictwo z wyrazami uwzględnionymi w multimedium;
w trakcie lekcji: nauczyciel dobiera uczniów w pary i prosi, aby opisali sobie wzajemnie pogodę na dwóch wybranych zdjęciach; ich zadaniem jest również określenie, co można robić podczas takiej pogody;
po lekcji: powtórzenie materiału leksykalnego i gramatycznego; uczniowie przygotowują własny słowniczek obrazkowy; forma przygotowania słowniczka obrazkowego może być dowolna; wyrażenie „słowniczek obrazkowy” sugeruje, że będzie to wyrażenie + obraz (zdjęcie, ilustracja itd.).
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0