Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 3.1.14.1
Imię i nazwisko autora: Justyna Sikora
Przedmiot: język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Deutschland, Österreich und die Schweiz auf einen Blick/Niemcy, Austria i Szwajcaria na pierwszy rzut oka
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa I, zakres podstawowy, poziom językowy B1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność opisywania i informowania na temat państw niemieckiego obszaru językowego.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne
Uczeń:
ocenia stan swojej wiedzy krajoznawczej na temat Niemiec;
analizuje interaktywne mapy Austrii i Szwajcarii;
przedstawia informacje krajoznawcze na temat krajów niemieckiego obszaru językowego.
Cele motywacyjne
Uczeń:
sam decyduje, jakie informacje wyszuka na pracę domową;
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;
wykorzystuje umiejętności z innych przedmiotów szkolnych na lekcji języka niemieckiego;
zaspokaja potrzebę ciekawości i kreatywności.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe;
strategie kognitywne;
strategie kompensacyjne.
Metody i formy pracy:
podejście komunikacyjne;
podejście humanistyczne;
podająca: wyjaśnianie;
aktywizująca: gry dydaktyczne, burza mózgów, lekcji odwróconej, skrzynka pytań;
kognitywna: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana: z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
plenum,
praca w grupie.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer/laptop z podłączeniem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (mapa interaktywna),
zestaw ćwiczeń interaktywnych,
flagi Niemiec, Austrii, Szwajcarii – rysunki, plakaty, zdjęcia, oryginalne flagi, slajdy.
Przebieg lekcji
a) Faza wprowadzajaca
Materiał świetnie nadaje się do przeprowadzenia lekcji metodą lekcji odwróconej (Flipped classroom). Na lekcji poprzedzającej nauczyciel wyjaśnia uczniom, na czym polega ta metoda, i prosi o przygotowanie informacji na temat państw niemieckiego obszaru językowego: Niemiec, Austrii i Szwajcarii, ze szczególnym uwzględnieniem faktów i danych dotyczących ludności, stolicy, położenia geopolitycznego, symboli narodowych, ustroju państwowego.
Aby zweryfikować stan wiedzy uczniów i ich przygotowanie, nauczyciel prezentuje uczniom flagi trzech państw niemieckiego obszaru językowego: Niemiec, Austrii i Szwajcarii. Prosi o podanie nazwy państw oraz tworzy wspólnie z uczniami mapę pojęć zawierającą informacje dotyczących poszczególnych państw. Rolą nauczyciela jest korygowanie podawanych informacji pod względem merytorycznym i językowym oraz nagrodzenie poszczególnych uczniów za świetne przygotowanie się do lekcji.
Nauczyciel poleca uczniom, aby przeczytali krótki tekst wprowadzający i zastanowili się, czy przedstawione w nim informacje były im znane (bekannt) czy nieznane (unbekannt) i czy mogą podać inne ciekawostki na temat tych trzech państw niemieckojęzycznych.
b) Faza realizacyjna
Uczniowie przygotowani do zajęć zgodnie z metodą lekcji odwróconej świetnie radzą sobie w odkrywaniu znanych i nieznanych faktów na temat Niemiec [(Un)bekannte Tatsachen über Deutschland].
Następnie uczniowie analizują mapę interaktywną na temat Austrii i Szwajcarii, sprawdzają zrozumienie tekstu i utrwalają słownictwo oraz zagadnienie gramatyczne.
c) Faza podsumowująca
Uczniowie w formie łańcuszka wypowiedzi podają fakty krajoznawcze na temat krajów obszaru niemieckojęzycznego, wykorzystując poznane słówka i zwroty.
Propozycja zakończenia lekcji: quiz. Nauczyciel dzieli uczniów na dwie lub trzy grupy. W pudełku ma przygotowane 15 pytań, które losują uczniowie. Po wylosowaniu pytania każda grupa ma pół minuty, aby udzielić odpowiedzi. Prawidłową odpowiedź nagradzamy punktem. Grupa z największą ilością punktów wygrywa i zostaje nagrodzona za aktywność.
Przykładowe pytania:
Wann war die Wiedervereinigung Deutschlands?
Wie sieht die Nationalflagge Österreichs aus?
Wie heißt die Nationalhymne von der Schweiz?
In welchem Jahr fiel die Berliner Mauer?
Wie viele Amtssprachen gibt es in der Schweiz?
Wie heißen die Amtssprachen in der Schweiz?
Wie viele Nachbarländer hat Deutschland?
Wie heißt die Hauptstadt von Österreich?
Welches Land hat die höchste Bevölkerungszahl in Europa?
Welche Hauptstadt ist für die Musik bekannt?
An welches Land grenzt Deutschland im Norden?
Warum singt man offiziell nur die dritte Strophe der Hymne in Deutschland?
Welches Land besteht aus Kantonen?
Wie viele eigenständige Bundesländer gibt es in Österreich?
Welches Land hat keine offizielle Hauptstadt?
Praca domowa
Uczniowie wykonują plakaty lub prezentacje multimedialne na temat ciekawostek krajoznawczych z krajów niemieckojęzycznych. Ocenione plakaty należy powiesić w formie gazetki np. na tablicy korkowej, a prezentacje uczniowie przedstawiają na forum.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania mapy interaktywnej
Przed lekcją: ogólne wprowadzenie do tematów związanych z Austrią lub Szwajcarią. Uczniowie przygotowują galerię zdjęć dotyczącą tych państw oraz zwroty i informacje do każdego zdjęcia.
W trakcie lekcji: odwołanie się do wiedzy posiadanej i połączenie jej z nową wiedzą w zakresie krajoznawstwa państw niemieckiego obszaru językowego (konekcjonizm). Uczniowie w grupach wybierają kilka zdjęć, które zostały przygotowane i organizują dla siebie wycieczkę po wybranych zakątkach. Opisują swój pobyt, zwracając uwagę przede wszystkich na zabytki, region, ludzi, jedzenie, język, znane osobistości. Omówienie pobytu prezentują na forum klasy.
Po lekcji: podsumowanie ogólnej wiedzy na temat Austrii lub Szwajcarii. Uczniowie przygotowują quiz w stylu Milionerzy, dotyczący wiedzy na temat Austrii i Szwajcarii.