Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 3.2.14.3
Imię i nazwisko autora: Justyna Sikora
Przedmiot: język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Barrierefreies Leben/Życie bez barier
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa II, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2
Cel ogólny lekcji
Umiejętność wypowiadania się na temat problemów życia osób z niepełnosprawnością.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne – zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma, w tym minimum jeden cel z poziomu 3‑6 sfery kognitywnej, sformułowane w postaci SMART
Uczeń:
wymienia problemy osób z niepełnosprawnościami;
analizuje bariery społeczne i architektoniczne w mieście;
przedstawia w formie wpisu na forum dyskusyjnym pomysły na nowe udogodnienia dla osób z niepełnosprawnością w swojej szkole.
Cele motywacyjne
Uczeń:
uczy się o rzeczach, które są dla niego ważne;
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;
wykorzystuje umiejętności z innych przedmiotów szkolnych na lekcji języka niemieckiego.
Strategie uczenia się:
używanie obrazu i dźwięku (wprowadzanie wyrazów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego, używanie skojarzeń wzrokowych);
tworzenie skojarzeń myślowych, umiejscawianie nowych słów w kontekście, tworzenie asocjacji i kojarzenie pojęć, grupowanie ich w różne kategorie;
ćwiczenie (dźwięki, wymowa, pisownia, tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie zdań lub części zdania ze sobą, powtarzanie za nagraniem, naśladowanie rodzimych mówców, ćwiczenie użycia i rozumienia języka obcego w naturalnych kontekstach);
rozumienie informacji, np. czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych;
wykorzystywanie wskazówek niejęzykowych (np. mowa ciała, sposób zwracania się, wiedza ogólna).
Metody i formy nauczania:
podejście komunikacyjne;
podejście humanistyczne;
podająca: pogadanka, wyjaśnianie, praca ze źródłem drukowanym, praca z animacją, wyjaśnienie;
aktywizująca: dyskusja dydaktyczna – panelowa, burza mózgów;
programowana: z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
plenum,
praca w grupie.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer, np. laptop z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (animacja 2D),
poszczególne ujęcia animacji,
lista wyrazów,
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca
Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu i zapisuje na tablicy pojęcie “Barrieren”.
Następnie nauczyciel prosi uczniów o podanie skojarzeń ze zdjęciem oraz hasłem na tablicy. Nauczyciel pyta: Womit verbindet ihr das Foto? Welche Barrieren sind hier gemeint? Was bedeutet in diesem Fall eine Barriere? Nauczyciel zapisuje skojarzenia uczniów w formie asocjogramu na tablicy. Nauczyciel wspiera uczniów, czuwa nad poprawnością podawanych przykładów oraz uzupełnia wypowiedzi uczniów, dbając o to, aby wśród użytych określeń pojawiły się słowa kluczowe z tekstu.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie tekstu Das Leben mit Behinderung, zawierającego wypowiedzi trzech osób z niepełnosprawnościami. W celu sprawdzenia ogólnego zrozumienia treści tekstu nauczyciel odwołuje się do asocjogramu zapisanego na tablicy i pyta uczniów: Welche von euren Aussagen oder Assoziationen wurden im Text besprochen oder genannt?. Uczniowie wypowiadają się na forum klasy.
Następnie uczniowie dobierają się w pary i wspólnie sprawdzają stopień zrozumienia treści tekstu, wykorzystując Übung 1‑2 w części Przeczytaj. Uczniowie porządkują informacje oraz określają, które informacje są zgodne z treścią tekstu.
Nauczyciel dzieli uczniów na trzy grupy. Każda grupa losuje bohatera tekstu, o którym będzie informować na forum klasy. Uczniowie ponownie czytają odpowiedni fragment w tekście, a następnie opowiadają historię danej osoby. Każda osoba z grupy prezentuje jedną informację na temat bohatera, dodając ją do informacji podanej przez kolegę/koleżankę.
Następnie nauczyciel prosi uczniów o zwrócenie uwagi na tytuł animacji 2D i pyta: Was zeichnet eine Stadt ohne Barrieren aus? Was müsste solch eine Stadt haben? Uczniowie podają propozycje rozwiązań, dzięki którym można określić miasto mianem miasta bez barier. Następnie zapoznają się z Übung 1 w części Animacja 2D.
Uczniowie oglądają animację 2D Eine Stadt ohne Barrieren, która prezentuje największe problemy w życiu codziennym osób z niepełnosprawnościami.
Uczniowie sprawdzają stopień zrozumienia animacji, wykonując Übung 1 w części Animacja 2D. Uczniowie porządkują informacje.
Nauczyciel nawiązuje do zagadnienia gramatycznego - zdań okolicznikowych celu i prosi uczniów o zapoznanie się z Tippem gramatycznym. Następnie nauczyciel prosi o dokończenie zdań: 1. Er braucht einen Rollstuhl, um ... 2. Sie braucht die Information in Blindenschrift, um ... 3. Er benutzt weite Eingangstüren, um ... 4. Man baut Rampen, damit die Menschen mit Mobilitätsbeeinträchtigung ... 5. Man versieht Filme mit Untertiteln, damit die Personen mit Schwerhörigkeit ... 6. Man montiert taktile Grafiken, damit die Personen mit Sehbehinderung ... W ten sposób nauczyciel sprawdza, czy uczniowie zrozumieli sposób formułowania zdań okolicznikowych celu.
Następnie uczniowie wykonują Übung 2‑3 w części Animacja 2D.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel wyświetla poszczególne ujęcia animacji i prosi uczniów o opis rysunków. Nauczyciel prosi uczniów: Sage etwas, was dein Freund/deine Freundin über dieses Foto nicht gesagt hat. Inną opcją jest wyświetlenie przez nauczyciela listy wyrazów związanych z tematem lekcji. Zadaniem każdego ucznia jest sformułowanie zdania na temat Barrierefreies Leben z przynajmniej jednym wyrazem z listy.
Materiały pomocnicze:
https://nullbarriere.de/inklusive-kindergaerten-und-schulen.htm https://www.barrierefreie-immobilie.de/barrierefrei-gestalten/arten-von-barrieren/
Uczniowie mogą pracować także z tekstami autentycznymi z powyższych linków do stron internetowych, które zawierają informacje o barierach oraz rozwiązaniach dla osób z niepełnosprawnościami, a także o realizacji inkluzji w szkole i przedszkolu. Artykuły autentyczne mogą być podstawą do głębszej analizy tematu. Uczniowie znajdują w tekście autentycznym informacje spójne z zagadnieniami poruszanymi w e‑materiale, a także nowe treści, które pomogą im przy formułowaniu własnej wypowiedzi na temat życia bez barier i inkluzji.
Praca domowa
Uczniowie formułują wpis na forum dykusyjne na temat udogodnień dla osób z niepełnosprawnościami w swojej szkole i propozycji ulepszenia rozwiązań – Aufgabe 8 w części Sprawdź się.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania Animacji 2D
Przed lekcją: wprowadzenie do tematu. Nauczyciel rozdaje uczniom listę wyrazów, które wystąpią w animacji i prosi o przygotowanie fiszek lub definicji tych wyrazów w języku niemieckim.
W trakcie lekcji: na podstawie poszczególnych fragmentów animacji i zawartego w nich słownictwa uczniowie mogą ćwiczyć dialogi na temat rozwiązań oraz problemów osób z niepełnosprawnościami. Nauczyciel rozdaje w tym celu opisy sytuacji, które uczniowie mają przedstawić w formie dialogu, np. Spotykasz na poczcie osobę z niepełnosprawnością wzrokową. Zapytaj, jak możesz jej pomóc lub zaproponuj pomoc.
Po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa z danego zakresu. Na podstawie animacji uczniowie przygotowują ulotkę informacyjną o dostosowaniu swojej szkoły do potrzeb uczniów z niepełnosprawnościami.