Dla nauczyciela
Autor: Maurycy Gast
Przedmiot: Informatyka
Temat: Prognozowanie w arkuszu kalkulacyjnym
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Wykonasz prognozowanie wartości sprzedaży na kolejne lata.
Obliczysz rzeczywistą wartość sprzedaży, jaka wynika z sezonowości.
Omówisz sposób prognozowania nieliniowego.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
oprogramowanie Microsoft Excel 2003 lub wyższe, LibreOffice Calc 4.1 lub wybrany odpowiednik.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Prognozowanie w arkuszu kalkulacyjnym”. Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Nauczyciel wprowadza uczniów w temat zajęć.
Nauczyciel wyświetla na tablicy pytania zawarte w sekcji „Wprowadzenie”:
– Jak na podstawie trendu wyznaczyć prognozę wartości sprzedaży na kolejne okresy?
– W jaki sposób obliczyć rzeczywistą wartość sprzedaży, jaka wynika z sezonowości?
– Co zrobić, by obliczyć prognozowaną wartość sprzedaży?
- Czym jest prognozowanie nieliniowe?
Uczniowie będą odpowiadać na te pytania po zapoznaniu się z całością materiału.
Faza realizacyjna:
Uczniowie zapoznają się z sekcją „Samouczek”. Chętne osoby odpowiadają na pytania postawione na początku lekcji. Nauczyciel ocenia poprawność odpowiedzi.
Zespół klasowy zostaje podzielony na dwie grupy. Każda drużyna pobiera załącznik zamieszczony w sekcji „Samouczek” (polecenie 1 i 2). Następuje wspólna praca nad rozwiązaniami. Przedstawiciele drużyn prezentują odpowiedzi.
Uczniowie pracują w parach. Wykonują ćwiczenia 1‑6 z sekcji „Sprawdź się”. Nauczyciel weryfikuje poprawność odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście ich realizacji podsumowuje przebieg zajęć, a także wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów.
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia 7 i 8 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Oficjalna dokumentacja techniczna dla oprogramowania Microsoft Excel 2010 (lub nowszej wersji), LibreOffice Calc 4.1 lub wybranego odpowiednika.
Wskazówki metodyczne:
Treści w sekcji „Samouczek” można wykorzystać na lekcji jako podsumowanie i utrwalenie wiedzy uczniów.