Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Konspekt (scenariusz) lekcji

Imię i nazwisko autora:

Aleksandra Fijałkowska

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Cechy promieniowania beta

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne

II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe

I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
15) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu.

XI. Fizyka jądrowa. Uczeń:
3) wymienia właściwości promieniowania jądrowego; opisuje rozpady alfa, beta.

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe

I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
19) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu; 
XII. Elementy fizyki relatywistycznej i fizyka jądrowa. Uczeń:
9. wymienia właściwości promieniowania jądrowego; opisuje rozpady alfa, beta (β+, β–).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. wyjaśnia, czym jest promieniowanie β , w tym promieniowanie β+ i β-.

  2. omawia podstawowe własności cząstek β: masę i ładunek.

  3. opisuje zachowanie cząstek β+ i β- w polu elektrycznym i magnetycznym.

  4. podaje, w jaki sposób cząstki β oddziałują z materią.

  5. projektuje osłonę radiologiczną, chroniącą przed promieniowaniem β.

Strategie nauczania:

ISBE

Metody nauczania:

wykład informacyjny

Formy zajęć:

praca zespołowa

Środki dydaktyczne:

tablica, komputer z rzutnikiem lub tablety

Materiały pomocnicze:

brak

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel wprowadza temat lekcji opowiadając o promieniowaniu Czerenkowa widocznym wokół reaktora jądrowego Maria. Jest to świetna okazja do poinformowania uczniów o istnieniu w Polsce badawczego reaktora jądrowego.

Faza realizacyjna:

Nauczyciel przypomina uczniom czym jest rozpad β oraz czym się różni promieniowanie β+ od β-. Nauczyciel wprowadza podstawowe własności cząstek β: ich masę i ładunek oraz typowe energie kinetyczne. Uczniowie zastanawiają się, jak cząstka β+ i β- zachowuje się przechodząc przez pole elektryczne i magnetyczne. Nauczyciel informuje uczniów o sposobach, w jaki cząstki β oddziałują z materią.

Uczniowie projektują osłonę radiologiczną chroniącą przed promieniowaniem β wykorzystując zamieszczoną grafikę.

Faza podsumowująca:

Nauczyciel ocenia pracę uczniów dając im informację zwrotną odnośnie ich wiedzy.

Praca domowa:

Nauczyciel zadaje uczniom zadanie 5, 6 i 7 z zestawu ćwiczeń.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Grafika interaktywna może być wykorzystana przez uczniów przed lekcją.