Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.7.7.2
Imię i nazwisko autora: Sylwia Puszczewicz
Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki
Temat zajęć: Mein Taschengeld / Moje kieszonkowe
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VII, poziom językowy A2+
Cel ogólny lekcji:
Rozwijanie umiejętności opisywania i porównywania przedmiotów.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne - zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma, w tym minimum jeden cel z poziomu 3‑6 sfery kognitywnej, sformułowane w postaci SMART:
Uczeń:
nazywa towary kupowane za kieszonkowe;
porównuje przedmioty kupowane za kieszonkowe;
analizuje dane statystyczne przedstawione w materiale wizualnym.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
uczy się o rzeczach, które dotyczą jego dnia codziennego oraz potrzeb;
pracuje na autentycznych materiałach językowych;
otrzymuje informację zwrotną.
Strategie uczenia się:
rozumienie informacji, tj. czytanie tekstu w celu znalezienia określonych szczegółów;
centralizowanie procesu uczenia (utrwalanie i łączenie nowych informacji z już znanymi);
tworzenie skojarzeń myślowych - grupowanie ich w różne kategorie.
Metody/techniki nauczania:
podająca – techniki: pogadanka, opis, wyjaśnianie;
praktyczna – techniki: metoda aktywizująca – gry dydaktyczne (krzyżówka);
programowana – z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w grupach.
Środki dydaktyczne:
komputer, laptop z podłączeniem do Internetu, tablet, smartphone,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (mapa pojęć),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Nauczyciel prosi uczniów, aby przed lekcją przygotowali plakat pod hasłem: „Moje kieszonkowe” (metoda plakatu). Wskazówki dla uczniów:
na co wydajecie swoje kieszonkowe - możecie narysować symbole rzeczy, na które wydajecie pieniądze, użyć zdjęć, ilustracji (wycinki z gazet, wydruki konkretnych przedmiotów), samodzielnie narysować te przedmioty. Sprawdźcie w słowniku niemieckie nazwy tych rzeczy i wpiszcie je na swoim plakacie;
podajcie orientacyjną kwotę danych przedmiotów w złotówkach i przeliczcie ją na euro (jeśli uczniowie będą mieli z tym problem, mogą podać tylko w złotówkach; podczas lekcji nastąpi wspólne przeliczenie na euro);
uwzględnijcie na plakacie rzeczy, o których marzycie, sprawdźcie, ile one mogą kosztować, podajcie cenę w złotówkach i euro (jeśli uczniowie będą mieli z tym problem, mogą podać tylko w złotówkach; podczas lekcji nastąpi wspólne przeliczenie na euro). Sprawdźcie w słowniku niemieckie nazwy tych przedmiotów i wpiszcie je na swoim plakacie. Nauczyciel może też polecić, aby uczniowie przygotowali taki plakat na komputerze, następnie zaprezentowali go w klasie lub wyświetlili na ekranie (nauka zdalna).
Na początku lekcji nauczyciel zachęca uczniów, aby podzielili się swoimi doświadczeniami. Zadaje pytania:
które rzeczy są dla was ważne, mniej ważne, najważniejsze, a z których moglibyście zrezygnować? Podajcie nazwy tych rzeczy, korzystając ze słów, które umieściliście na plakacie.
na co wydajecie największą część kieszonkowego, a na co najmniejszą? Podajcie nazwy tych rzeczy, korzystając ze słów, które umieściliście na plakacie. Nauczyciel pisze na tablicy (lub ekranie): nicht so wichtig – wichtig – am wichtigsten. Wpisuje nazwy przedmiotów podawane przez uczniów pod wypisanymi kategoriami.
Nauczyciel poleca uczniom przeczytanie informacji „Czy wiesz, że…” na temat zwyczaju dawania dzieciom kieszonkowego w Niemczech. Następuje krótka dyskusja i porównanie tych informacji z doświadczeniami wskazanymi przez uczniów na plakatach.
b) Faza realizacyjna
Przed przystąpieniem do czytania tekstu uczniowie wykonują Übung 2 w części Przeczytaj - starają się odgadnąć, jakie przedmioty kupuje Adam najczęściej ze swojego kieszonkowego.
Nauczyciel poleca, aby uczniowie, czytając tekst „Mein Taschengeld”, porównali swoje hipotezy z informacjami w tekście i wykonali Übung 2. W celu sprawdzenia zrozumienia tekstu uczniowie wykonują także Übung 1 z części Przeczytaj.
Nauczyciel dzieli uczniów na dwie grupy. Uczniowie ponownie czytają tekst. Grupa pierwsza wynotowuje przedmioty, na które Adam musi oszczędzać, grupa druga - przedmioty, które kupują dla niego rodzice. W przypadku nauki zdalnej każdy uczeń może wykonać to zadanie samodzielnie, a następnie kilkoro uczniów prezentuje wyniki swojej pracy z tekstem.
Przed przystąpieniem do części Mapa pojęć niniejszego e‑materiału każda grupa/uczeń otrzymuje planszę z niepełną mapą myśli zawierającą jedynie centralne hasło (Taschengeld) oraz podhasła (Produkte: was?, Produkte: wie?, Geld: wie oft?, Geld: was macht man?). Zadaniem grupy/ucznia jest uzupełnienie mapy myśli w oparciu o przygotowane przed lekcją plakaty (Übung 1 w części Multimedium). Do każdego podhasła należy znaleźć przynajmniej 4 słowa. Każda grupa przedstawia na forum klasy swoje propozycje. W przypadku nauki zdalnej kilkoro uczniów przedstawia swoje propozycje.
Uczniowie, wspólnie z nauczycielem, przystępują do analizy mapy pojęć dostępnej w e‑materiale. Porównują ją z własnymi notatkami. Na podstawie mapy pojęć uczniowie rozwiązują Übung 2 z części Multimedium.
Nauczyciel zwraca uwagę uczniów na tę część mapy pojęć, w której występują przymiotniki i przysłówki odpowiadające na pytanie Wie? Następnie prezentuje pary przedmiotów: telefon komórkowy nowoczesny i telefon starej generacji i zapisuje na tablicy przykłady: Das Handy ist älter als das Smartphone. Das Smartphone ist moderner als das Handy. Naprowadza w ten sposób uczniów na zagadnienie stopniowania przysłówków i przymiotników. Uczniowie wykonują Übung 3 z części Multimedium. Następnie zapoznają się z Tipp zur Grammatik. W celu utrwalenia stopniowania przymiotników i przysłówków uczniowie wykonują Aufgabe 3 z części Sprawdź się.
Następnie nauczyciel zachęca, aby uczniowie wskazali na swoich plakatach przedmioty, które są tanie/drogie, kupowane często/częściej/najczęściej, te których kupują dużo, mniej, najmniej itp. Uczniowie prezentują swoje wypowiedzi na forum.
c) Faza podsumowująca
Uczniowie dzieleni są na dwie grupy. Grupa pierwsza analizuje grafikę znajdującą się w części Przeczytaj (Übung 3), zaś grupa druga - grafikę z Aufgabe 6 w części Sprawdź się. Grupy prezentują informacje zawarte w grafikach na forum, odpowiadając na pytania:
Was ist das Thema der Grafik?
Was sind die wichtigsten Informationen?
Nauczyciel przeprowadza pisemną - należy podkreślić, że anonimową - ankietę wśród uczniów: „Moje kieszonkowe”. Propozycja pytań do ankiety stanowi załącznik do lekcji. Przed przystąpieniem do wypełnienia ankiety nauczyciel informuje uczniów, że na następnej lekcji wyniki ankiety będą analizowane w formie pracy grupowej, zaś jej wyniki wskazujące tendencje w wydatkowaniu kieszonkowego przez 13‑latków - zaprezentowane na forum i porównane z danymi z grafik dotyczącymi dzieci z Niemiec i z Austrii.
ANKIETA:
Wofür gibst du dein Taschengeld aus? (Was? - nazwa produktu; wykorzystaj słownictwo z Übung 2 i 3 w części Przeczytaj).
Ich gebe mein Taschengeld für ..... aus.
Warum kaufst du diese Sachen/Produkte? Wie sind sie? (cecha danego produktu; wykorzystaj słownictwo z Multimedium (Mapa pojęć), część - Produkte: wie?).
Dieses Produkt/ Es ist ....
Wie viel in Prozent? (jaką część kieszonkowego przeznaczasz na ten produkt? - przypomnij sobie, jak wyglądają dane procentowe przedstawione w Übung 3 w części Przeczytaj).
Das sind ........ Prozent von meinem Taschengeld.
Praca domowa:
W celu utrwalenia słownictwa z lekcji uczniowie wykonują Aufgabe 1, 2 i 4 w części Sprawdź się.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania mapy pojęć:
przed lekcją: oswojenie się ze słownictwem;
w trakcie lekcji: budowanie zdań ze słownictwem z mapy pojęć, uzupełnianie luk na mapie pojęć, rozszerzanie mapy pojęć o własne skojarzenia;
po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa z danego zakresu.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0