Numer e‑materiału: Temat 86
Autor e‑materiału: Magdalena Pielach
Tytuł e‑materiału: Bezpieczeństwo w ruchu publicznym
Poziom edukacyjny, klasa: szkoła podstawowa, klasa 2

Cel ogólny lekcji: W zakresie fizycznego obszaru rozwoju uczeń kształtuje wiedzę i umiejętność respektowania przepisów poruszania się po drogach w miejscach publicznych poprzez poznanie zasad poruszania się w ruchu drogowym.

1
Cele wynikające z podstawy programowej
I. Edukacja polonistyczna
1 Osiągnięcia w zakresie słuchania. Uczeń:
1) słucha z uwagą wypowiedzi nauczyciela, innych osób z otoczenia, w różnych sytuacjach życiowych, wymagających komunikacji i wzajemnego zrozumienia; okazuje szacunek wypowiadającej się osobie;
2) wykonuje zadanie według usłyszanej instrukcji; zadaje pytania w sytuacji braku rozumienia lub braku pewności zrozumienia słuchanej wypowiedzi;
2 Osiągnięcia w zakresie mówienia. Uczeń:
1) wypowiada się płynnie, wyraziście, stosując adekwatne do sytuacji techniki języka mówionego: pauzy, zmianę intonacji, tempa i siły głosu;
6 Osiągnięcia w zakresie samokształcenia. Uczeń:
2) korzysta z różnych źródeł informacji, np. atlasów, czasopism dla dzieci, słowników i encyklopedii czy zasobów internetu i rozwija swoje zainteresowania;
III. Edukacja społeczna
1 Osiągnięcia w zakresie rozumienia środowiska społecznego. Uczeń:
4) ocenia swoje postępowanie i innych osób, odnosząc się do poznanych wartości, takich jak: godność, honor, sprawiedliwość, obowiązkowość, odpowiedzialność, przyjaźń, życzliwość, umiar, powściągliwość, pomoc, zadośćuczynienie, przepraszanie, uznanie, uczciwość, wdzięczność oraz inne, respektowane przez środowisko szkolne;
V. Edukacja plastyczna
2 Osiągnięcia w zakresie działalności ekspresji twórczej. Uczeń:
1) rysuje kredką, kredą, ołówkiem, patykiem (płaskim i okrągłym), piórem, węglem, mazakiem;
2) maluje farbami, tuszami przy użyciu pędzli (płaskich, okrągłych), palców, stempli;
IV. Edukacja przyrodnicza
2 Osiągnięcia w zakresie funkcji życiowych człowieka, ochrony zdrowia, bezpieczeństwa i odpoczynku. Uczeń:
9) rozróżnia podstawowe znaki drogowe, stosuje przepisy bezpieczeństwa w ruchu drogowym i miejscach publicznych; przestrzega zasad zachowania się w środkach publicznego transportu zbiorowego;
IX. Wychowanie fizyczne
3 Osiągnięcia w zakresie różnych form rekreacyjno‑sportowych. Uczeń:
3) respektuje przepisy, reguły zabaw i gier ruchowych, przepisy ruchu drogowego w odniesieniu do pieszych, rowerzystów, rolkarzy, biegaczy i innych osób, których poruszanie się w miejscu publicznym może stwarzać zagrożenie bezpieczeństwa;
Cele szczegółowe

Uczeń:

  • Wymienia umiejętności, które należy posiadać w celu uzyskania karty rowerowej.

  • Wymienia rodzaje znaków drogowych omówionych w filmie.

  • Rozpoznaje znaki drogowe.

  • Wykonuje plakat na temat znaku dotyczącego osób niepełnosprawnych.

  • Wymienia przedmioty niezbędne do bezpiecznej jazdy na rowerze lub rolkach.

  • Rysuje drogę rowerową ze szkoły do swojego domu.

  • Porządkuje zasady przejścia przez jezdnię w odpowiedniej kolejności.

  • Ocenia zachowanie uczestników ruchu drogowego w konkretnych sytuacjach.

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • Kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

  • Kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

  • Kompetencje w zakresie  świadomości i ekspresji kulturalnej.