Numer e‑materiału: Temat 151
Autor e‑materiału: Marzenna Skoczylas, Iwona Oleksa
Tytuł e‑materiału: Zwiedzamy Zamek Królewski w Warszawie
Poziom edukacyjny, klasa: szkoła podstawowa, klasa 3

Cel ogólny lekcji: Uczeń rozwija umiejętność uczestnictwa w kulturze oraz wyrażania swych spostrzeżeń i przeżyć dotyczących Zamku Królewskiego w Warszawie za pomocą artystycznych środków wyrazu.

1
Cele wynikające z podstawy programowej
I. Edukacja polonistyczna
1 Osiągnięcia w zakresie słuchania. Uczeń:
2) wykonuje zadanie według usłyszanej instrukcji; zadaje pytania w sytuacji braku rozumienia lub braku pewności zrozumienia słuchanej wypowiedzi;
3) słucha z uwagą lektur i innych tekstów czytanych przez nauczyciela, uczniów i inne osoby;
2 Osiągnięcia w zakresie mówienia. Uczeń:
3) wypowiada się w formie uporządkowanej i rozwiniętej na tematy związane z przeżyciami, zadaniem, sytuacjami szkolnymi, lekturą czy wydarzeniem kulturalnym;
4 Osiągnięcia w zakresie pisania. Uczeń:
7) zapisuje poprawnie liczebniki oraz wybrane, poznane w trakcie zajęć pojęcia dotyczące różnych dyscyplin naukowych;
III. Edukacja społeczna
1 Osiągnięcia w zakresie rozumienia środowiska społecznego. Uczeń:
7) opowiada ciekawostki historyczne dotyczące regionu, kraju, wyróżniając w nich postaci fikcyjne i realne;
II. Edukacja matematyczna
3 Osiągnięcia w zakresie posługiwania się liczbami. Uczeń:
2) dodaje do podanej liczby w pamięci i od podanej liczby odejmuje w pamięci: liczbę jednocyfrową, liczbę 10, liczbę 100 oraz wielokrotności 10 i 100 (w prostszych przykładach);
3) mnoży i dzieli w pamięci w zakresie tabliczki mnożenia; mnoży w pamięci przez 10 liczby mniejsze od 20; rozwiązuje równania z niewiadomą zapisaną w postaci okienka (uzupełnia okienko); stosuje własne strategie, wykonując obliczenia; posługuje się znakiem równości i znakami czterech podstawowych działań;
V. Edukacja plastyczna
2 Osiągnięcia w zakresie działalności ekspresji twórczej. Uczeń:
6) wykonuje prace, modele, rekwizyty, impresje plastyczne potrzebne do aktywności artystycznej i naukowej;
7) wykonuje prace i impresje plastyczne jako formy przekazania i przedstawienia uczuć, nastrojów i zachowań (np. prezent, zaproszenie);
IV. Edukacja przyrodnicza
3 Osiągnięcia w zakresie rozumienia przestrzeni geograficznej. Uczeń:
1) określa położenie i warunki naturalne swojej miejscowości oraz okolicy, opisuje charakterystyczne formy terenu, składniki przyrody, charakterystyczne miejsca, np. miejsca pamięci narodowej, najważniejsze zakłady pracy, w tym ważniejsze przedsiębiorstwa produkcyjne i usługowe, interesujące zabytki, pomniki, tereny rekreacyjne, parki krajobrazowe, parki narodowe;
Cele szczegółowe

Uczeń:

  • Podaje argumenty świadczące o atrakcyjności Zamku Królewskiego w Warszawie.

  • Maluje plakat zachęcający do odwiedzenia zamku.

  • Ocenia znaczenie odbudowy Zamku Królewskiego dla narodu polskiego.

  • Wykonuje makietę Zamku Królewskiego w Warszawie.

  • Tworzy rodzinę wyrazu „król” na podstawie materiału obrazkowego.

  • Mnoży i dzieli w pamięci w zakresie tabliczki mnożenia.

  • Dodaje i odejmuje w zakresie 20.

  • Zapisuje słownie liczebniki główne.

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • Kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

  • Kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

  • Kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.