Dla nauczyciela
Autorka: Marzenna Śliwka
Przedmiot: Język polski
Temat: Symbolika kolorów w poezji miłosnej Krzysztofa Kamila Baczyńskiego
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności.
Cele operacyjne. Uczeń:
przedstawia znaczenie symboliczne podstawowych kolorów w kulturze europejskiej i w wierszach K.K. Baczyńskiego,
interpretuje wiersz Biała magia Krzysztofa Kamila Baczyńskiego,
wskazuje środki artystycznego wyrazu w wierszu i określa ich funkcje.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z medium w sekcji „Mapa myśli”.
Uczniowie przypominają sobie także znaczenia pojęć: symbol, alegoria.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.
Na tablicy przypięte są dwie kartki z napisem: alegoria i symbol. Zadaniem uczniów jest podanie odpowiednich przykładów. Na osobnych kartkach zapisują własne pomysły, następnie umieszczają je pod właściwym hasłem. Nauczyciel komentuje efekt pracy. Można też skupić się od razu na pojęciu „symbol”. Uczniowie zapisują na kartkach, co – według nich - może symbolizować czerwień. Następuje omówienie ćwiczenia przez nauczyciela i przypomnienie definicji pojęcia (mapa myśli: Symbolika kolorów).
Faza realizacyjna:
Prezentacja wiersza w formie muzycznej (Sławomir Zygmunt Biała magia). Uczniowie dzielą się wrażeniami na temat takiej interpretacji wiersza Baczyńskiego. Nauczyciel zwraca uwagę na połączenie melodii z tekstem poetyckim, a następnie odwołuje się do pojęć: synestezja, sensualizm.
Praca z multimedium. Uczniowie zapoznają się z materiałem w sekcji: Mapa myśli. Nauczyciel czyta polecenie i prosi uczniów, aby wykonali je w parach. Następnie wybrana osoba prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia ją, udziela też uczniom informacji zwrotnej.
Utrwalanie wiedzy i umiejętności.
Nauczyciel przechodzi do sekcji „Sprawdź się”.
a) Praca indywidualna – wykonanie ćwiczeń 1, 2, 3. Po upływie wyznaczonego czasu i zakończeniu pracy następuje omówienie zadań. Nauczyciel udziela informacji zwrotnej.
b) Praca w grupach – nauczyciel dzieli klasę na 4‑osobowe grupy. Uczniowie rozwiązują ćw. 4‑8. Grupa, która poprawnie rozwiąże je jako pierwsza, wygrywa, a nauczyciel może nagrodzić uczniów ocenami za aktywność. Po zakończeniu pracy zwycięska drużyna przedstawia efekty współpracy, nauczyciel komentuje zadanie.
Faza podsumowująca:
Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń i poleceń z sekcji „Sprawdź się”.
Zebranie wniosków dotyczących tematu lekcji.
Praca domowa:
Jeśli chcesz poznać funkcję koloru w kinematografii, przeczytaj książkę Patti Bellantoni Jeśli to fiolet, ktoś umrze. Teoria koloru w filmie. Zwróć uwagę na symbolikę koloru w zależności od kontekstu.
Materiały pomocnicze
Maria Rzepińska, Historia koloru w dziejach malarstwa europejskiego, Warszawa 1989.
Patti Bellantoni, Jeśli to fiolet, ktoś umrze. Teoria koloru w filmie, Warszawa 2010.
Władysław Kopaliński, Słownik symboli, Warszawa 1990.
Sławomir Zygmunt, Biała magia, serwis YouTube.
Metodyka literatury, t. 1 i 2, Warszawa 2001.
Wskazówki metodyczne
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Mapa myśli” do podsumowania lekcji.