Numer e‑materiału: 2.8.5.2

Imię i nazwisko autora: Karolina Puzio

Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki

Temat zajęć: Folgst du mir in den sozialen Medien? / Obserwujesz mnie w mediach społecznościowych?

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VIII, poziom językowy A2+/B1

Cel ogólny lekcji:

Umiejętność pisemnego i ustnego wypowiadania się na temat mediów społecznościowych

Cele szczegółowe lekcji:

Podstawa programowa – wersja II.1. Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (II etap edukacyjny, klasy IV–VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
5) życie prywatne (np. rodzina, znajomi i przyjaciele, czynności życia codziennego, określanie czasu, formy spędzania czasu wolnego, święta i uroczystości, styl życia, konflikty i problemy);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
2) określa główną myśl wypowiedzi lub fragmentu wypowiedzi;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
5) rozpoznaje związki między poszczególnymi częściami tekstu;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
8) stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji.
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
1) przedstawia siebie i inne osoby;
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
4) wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami;
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się.

Cele zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma, w tym minimum jeden cel z poziomu 3‑6 sfery kognitywnej, sformułowane w postaci SMART:

Uczeń:

  • wymienia słownictwo związane z mediami społecznościowymi;

  • przedstawia koleżance/koledze w e‑mailu, co można robić na Instagramie i zaprasza do obserwowania swojego profilu;

  • wyjaśnia, czy media społecznościowe są ciekawą formą komunikacji.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • tworzy i wykorzystuje takie zadania językowe, które stanowią ilustrację przydatności języka obcego nowożytnego do realizacji własnych celów komunikacyjnych;

  • czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;

  • wykorzystuje i rozwija kreatywność.

Strategie uczenia się:

  • dokonywanie świadomej analizy języka obcego, porównywanie struktur z językiem ojczystym;

  • automotywacja i zachęcenie siebie do działania;

  • odgadywanie znaczeń na pomocą używania wskazówek i sugestii językowych.

Metody i techniki pracy:

  • podejście komunikacyjne;

  • podejście międzykulturowe;

  • podająca – praca z tekstem źródłowym, praca z tekstami audio, wyjaśnianie,

  • praktyczna – kula śnieżna, gry dydaktyczne,

  • kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy,

  • programowana – z użyciem komputera.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach,

  • praca zespołowa,

  • praca na forum.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:

  • komputer, laptop z podłączeniem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (plik audio),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych.

Przebieg lekcji:

a) Faza wprowadzająca:

  • Nauczyciel pyta uczniów, ile czasu spędzają codziennie w Internecie oraz jakich serwisów społecznościowych używają. Po uzyskaniu odpowiedzi nauczyciel poleca uczniom wypisanie wyrażeń i zwrotów w zeszycie, które kojarzą im się z mediami społecznościowymi. Następnie poleca uczniom przeczytanie Wprowadzenia i zadaje pytanie: Dlaczego coraz więcej ludzi zakłada konta w mediach społecznościowych?

b) Faza realizacyjna:

  • Nauczyciel poleca uczniom przeczytanie tekstu z części Przeczytaj. Uczniowie porównują informacje z tekstu z podanymi przez siebie wcześniej wyrażeniami, które kojarzą się ze światem Internetu. Wyniki omawiane są na forum i nauczyciel objaśnia nieznane słownictwo. W celu doskonalenia rozumienia tekstu uczniowie określają prawdziwość zawartych w nim informacji (Übung 1) oraz dopasowują właściwe stwierdzenia do osób piszących na forum (Übung 2).

  • Nauczyciel zapisuje na tablicy 2 przykłady zdań z tekstu w części Przeczytaj, w których występuje spójnik denn, np.: Ich habe nicht viele Follower, denn ich nehme nur Familie und Freunde an, Ich benutze Facebook häufiger, denn wir haben mit meiner Klasse dort verschiedene Schulgruppen erstellt i objaśnia uczniom, w jaki sposób tworzy się zdanie z tym spójnikiem. Uczniowie samodzielnie zaznaczają właściwą kolejność wyrazów w zdaniu ze spójnikiem denn (Übung 3 z części Przeczytaj), w razie potrzeby wykorzystując informacje zawarte w Tipp zur Grammatik.

  • Uczniowie przyglądają się fotografii do części Plik audio oraz czytają nagłówek do tekstu Mein Debüt auf Instagram - w parach zastanawiają się, jaki będzie temat nagrania oraz uzasadniają swoje zdanie, wykorzystując w wypowiedzi konstrukcję ze spójnikiem denn. Wybrani uczniowie prezentują swoją wypowiedź na forum. Uczniowie słuchają pliku audio, a następnie wybierają informacje zgodne z treścią tekstu (Übung 1), zaznaczają, czy dana informacja jest prawdziwa, czy fałszywa (Übung 2) oraz porządkują zwroty, które wystąpiły w tekście (Übung 3).

  • Nauczyciel inicjuje rozmowę na podstawie Übung 4 z części Plik audio, zadając pytanie: Jakie argumenty przemawiają za tym, aby mieć prywatne konto na Instagramie? W tym celu można wykorzystać technikę kuli śnieżnej, zadając pytania kolejnym uczniom w grupie. Uczniowie mogą także dobrać się w grupy 3- lub 4‑osobowe; otrzymują pytania zapisane na kartkach i odpowiadają najpierw indywidualnie, a następnie w grupie porównują swoje odpowiedzi. Efekty pracy prezentowane są na forum klasy.

c) Faza podsumowująca:

  • W celu doskonalenia znajomości poznanych na lekcji słów/zwrotów uczniowie uzupełniają krzyżówkę właściwymi rzeczownikami (Aufgabe 1), poszukują par polsko‑niemieckich określeń dotyczących korzystania z mediów społecznościowych (Aufgabe 2), uzupełniają tekst brakującym wyrazem (Aufgabe 3) i porządkują rzeczowniki zgodnie z ich rodzajem (Aufgabe 5).

  • Nauczyciel poleca uczniom dobranie się w pary. Zadaniem uczniów będzie przeprowadzenie dialogu między sobą na temat użytkowania mediów społecznościowych. Uczniowie przygotowują po 3 pytania, zadają następnie koleżance/koledze, np.: Wie oft benutzt du Instagram/Facebook? Ist dein Konto privat oder öffentlich? Postest du viele Fotos auf Instagram? Schreibst du gerne Beiträge? Uczniowie odpowiadając, uzasadniają swoje zdanie.

Praca domowa:

  • Uczniowie pisemnie wymieniają aktywności, które można wykonywać na Instagramie (Aufgabe 7) oraz uzasadniają swoje zdanie na temat mediów społecznościowych jako ciekawej formy komunikacji (Aufgabe 8). W przygotowaniu obu zadań uczniowie mogą wykorzystać zwroty z Aufgabe 6.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio:

  • przed lekcją: uczniowie przygotowują opis jednego problemu związanego z korzystaniem z mediów społecznośowych;

  • w trakcie lekcji: nauczyciel proponuje uczniom odegranie krótkich dialogów, w których pojawią się problemy związane z korzystaniem z mediów społecznościowych, np. Jemand hat dein E‑Mail-Konto gehackt. Wie reagierst du? Sprich darüber mit deinem Freund/deiner Freundin.

  • po lekcji: utrwalenie wyrażeń i zwrotów w postaci domina obrazkowo‑słownego.