Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.8.5.2
Imię i nazwisko autora: Karolina Puzio
Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki
Temat zajęć: Folgst du mir in den sozialen Medien? / Obserwujesz mnie w mediach społecznościowych?
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VIII, poziom językowy A2+/B1
Cel ogólny lekcji:
Umiejętność pisemnego i ustnego wypowiadania się na temat mediów społecznościowych
Cele szczegółowe lekcji:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się.
Cele zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma, w tym minimum jeden cel z poziomu 3‑6 sfery kognitywnej, sformułowane w postaci SMART:
Uczeń:
wymienia słownictwo związane z mediami społecznościowymi;
przedstawia koleżance/koledze w e‑mailu, co można robić na Instagramie i zaprasza do obserwowania swojego profilu;
wyjaśnia, czy media społecznościowe są ciekawą formą komunikacji.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
tworzy i wykorzystuje takie zadania językowe, które stanowią ilustrację przydatności języka obcego nowożytnego do realizacji własnych celów komunikacyjnych;
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;
wykorzystuje i rozwija kreatywność.
Strategie uczenia się:
dokonywanie świadomej analizy języka obcego, porównywanie struktur z językiem ojczystym;
automotywacja i zachęcenie siebie do działania;
odgadywanie znaczeń na pomocą używania wskazówek i sugestii językowych.
Metody i techniki pracy:
podejście komunikacyjne;
podejście międzykulturowe;
podająca – praca z tekstem źródłowym, praca z tekstami audio, wyjaśnianie,
praktyczna – kula śnieżna, gry dydaktyczne,
kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy,
programowana – z użyciem komputera.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca zespołowa,
praca na forum.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer, laptop z podłączeniem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (plik audio),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Nauczyciel pyta uczniów, ile czasu spędzają codziennie w Internecie oraz jakich serwisów społecznościowych używają. Po uzyskaniu odpowiedzi nauczyciel poleca uczniom wypisanie wyrażeń i zwrotów w zeszycie, które kojarzą im się z mediami społecznościowymi. Następnie poleca uczniom przeczytanie Wprowadzenia i zadaje pytanie: Dlaczego coraz więcej ludzi zakłada konta w mediach społecznościowych?
b) Faza realizacyjna:
Nauczyciel poleca uczniom przeczytanie tekstu z części Przeczytaj. Uczniowie porównują informacje z tekstu z podanymi przez siebie wcześniej wyrażeniami, które kojarzą się ze światem Internetu. Wyniki omawiane są na forum i nauczyciel objaśnia nieznane słownictwo. W celu doskonalenia rozumienia tekstu uczniowie określają prawdziwość zawartych w nim informacji (Übung 1) oraz dopasowują właściwe stwierdzenia do osób piszących na forum (Übung 2).
Nauczyciel zapisuje na tablicy 2 przykłady zdań z tekstu w części Przeczytaj, w których występuje spójnik denn, np.: Ich habe nicht viele Follower, denn ich nehme nur Familie und Freunde an, Ich benutze Facebook häufiger, denn wir haben mit meiner Klasse dort verschiedene Schulgruppen erstellt i objaśnia uczniom, w jaki sposób tworzy się zdanie z tym spójnikiem. Uczniowie samodzielnie zaznaczają właściwą kolejność wyrazów w zdaniu ze spójnikiem denn (Übung 3 z części Przeczytaj), w razie potrzeby wykorzystując informacje zawarte w Tipp zur Grammatik.
Uczniowie przyglądają się fotografii do części Plik audio oraz czytają nagłówek do tekstu Mein Debüt auf Instagram - w parach zastanawiają się, jaki będzie temat nagrania oraz uzasadniają swoje zdanie, wykorzystując w wypowiedzi konstrukcję ze spójnikiem denn. Wybrani uczniowie prezentują swoją wypowiedź na forum. Uczniowie słuchają pliku audio, a następnie wybierają informacje zgodne z treścią tekstu (Übung 1), zaznaczają, czy dana informacja jest prawdziwa, czy fałszywa (Übung 2) oraz porządkują zwroty, które wystąpiły w tekście (Übung 3).
Nauczyciel inicjuje rozmowę na podstawie Übung 4 z części Plik audio, zadając pytanie: Jakie argumenty przemawiają za tym, aby mieć prywatne konto na Instagramie? W tym celu można wykorzystać technikę kuli śnieżnej, zadając pytania kolejnym uczniom w grupie. Uczniowie mogą także dobrać się w grupy 3- lub 4‑osobowe; otrzymują pytania zapisane na kartkach i odpowiadają najpierw indywidualnie, a następnie w grupie porównują swoje odpowiedzi. Efekty pracy prezentowane są na forum klasy.
c) Faza podsumowująca:
W celu doskonalenia znajomości poznanych na lekcji słów/zwrotów uczniowie uzupełniają krzyżówkę właściwymi rzeczownikami (Aufgabe 1), poszukują par polsko‑niemieckich określeń dotyczących korzystania z mediów społecznościowych (Aufgabe 2), uzupełniają tekst brakującym wyrazem (Aufgabe 3) i porządkują rzeczowniki zgodnie z ich rodzajem (Aufgabe 5).
Nauczyciel poleca uczniom dobranie się w pary. Zadaniem uczniów będzie przeprowadzenie dialogu między sobą na temat użytkowania mediów społecznościowych. Uczniowie przygotowują po 3 pytania, zadają następnie koleżance/koledze, np.: Wie oft benutzt du Instagram/Facebook? Ist dein Konto privat oder öffentlich? Postest du viele Fotos auf Instagram? Schreibst du gerne Beiträge? Uczniowie odpowiadając, uzasadniają swoje zdanie.
Praca domowa:
Uczniowie pisemnie wymieniają aktywności, które można wykonywać na Instagramie (Aufgabe 7) oraz uzasadniają swoje zdanie na temat mediów społecznościowych jako ciekawej formy komunikacji (Aufgabe 8). W przygotowaniu obu zadań uczniowie mogą wykorzystać zwroty z Aufgabe 6.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio:
przed lekcją: uczniowie przygotowują opis jednego problemu związanego z korzystaniem z mediów społecznośowych;
w trakcie lekcji: nauczyciel proponuje uczniom odegranie krótkich dialogów, w których pojawią się problemy związane z korzystaniem z mediów społecznościowych, np. Jemand hat dein E‑Mail-Konto gehackt. Wie reagierst du? Sprich darüber mit deinem Freund/deiner Freundin.
po lekcji: utrwalenie wyrażeń i zwrotów w postaci domina obrazkowo‑słownego.