Numer e‑materiału: Temat 219
Autor e‑materiału: Magdalena Pielach
Tytuł e‑materiału: Mapa Unii Europejskiej
Poziom edukacyjny, klasa: szkoła podstawowa, klasa 3

Cel ogólny lekcji: W zakresie poznawczego obszaru rozwoju uczeń rozwija umiejętność obserwacji faktów, zjawisk społecznych i gospodarczych oraz umiejętność formułowania wniosków i spostrzeżeń poprzez poznanie państw Unii Europejskiej.

1
Cele wynikające z podstawy programowej
I. Edukacja polonistyczna
1 Osiągnięcia w zakresie słuchania. Uczeń:
1) słucha z uwagą wypowiedzi nauczyciela, innych osób z otoczenia, w różnych sytuacjach życiowych, wymagających komunikacji i wzajemnego zrozumienia; okazuje szacunek wypowiadającej się osobie;
2) wykonuje zadanie według usłyszanej instrukcji; zadaje pytania w sytuacji braku rozumienia lub braku pewności zrozumienia słuchanej wypowiedzi;
2 Osiągnięcia w zakresie mówienia. Uczeń:
5) układa w formie ustnej opowiadanie oraz składa ustne sprawozdanie z wykonanej pracy;
4 Osiągnięcia w zakresie pisania. Uczeń:
1) pisze odręcznie, czytelnie, płynnie, zdania i tekst ciągły, w jednej linii; rozmieszcza właściwie tekst ciągły na stronie zeszytu, sprawdza i poprawia napisany tekst;
6) porządkuje wyrazy w kolejności alfabetycznej według pierwszej i drugiej litery;
III. Edukacja społeczna
1 Osiągnięcia w zakresie rozumienia środowiska społecznego. Uczeń:
6) rozpoznaje i nazywa wybrane grupy społeczne, do których nie należy, a które wzbudzają jego zainteresowanie, np. drużyny i kluby sportowe, zespoły artystyczne, a także inne narodowości;
8) stosuje pojęcia: porozumienie, umowa; uczestniczy w wyborach samorządu uczniowskiego w klasie, w szkole; wymienia przykłady powstałych w efekcie porozumień i umów grup społecznych, np. stowarzyszenia pomocy chorym i niepełnosprawnym dzieciom, organizacje ekologiczne, a także stowarzyszenia dużych grup społecznych, jak miasta i państwa czy Unia Europejska;
V. Edukacja plastyczna
2 Osiągnięcia w zakresie działalności ekspresji twórczej. Uczeń:
1) rysuje kredką, kredą, ołówkiem, patykiem (płaskim i okrągłym), piórem, węglem, mazakiem;
VII. Edukacja informatyczna
3 Osiągnięcia w zakresie posługiwania się komputerem, urządzeniami cyfrowymi i sieciami komputerowymi. Uczeń:
1) posługuje się komputerem lub innym urządzeniem cyfrowym oraz urządzeniami zewnętrznymi przy wykonywaniu zadania;
Cele szczegółowe

Uczeń:

  • Odczytuje z legendy mapy informacje o krajach Unii Europejskiej.

  • Wymienia należące do Unii Europejskiej kraje sąsiadujące z Polską.

  • Porównuje Polskę z wybranym przez siebie jednym państwem Unii Europejskiej.

  • Rozpoznaje flagi wybranych państw Unii Europejskiej sąsiadujących z Polską.

  • Określa położenie państw Unii Europejskiej w odpowiednich miejscach na mapie.

  • Porządkuje nazwy stolic państw Unii Europejskiej w kolejności alfabetycznej.

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • Kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

  • Kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

  • Kompetencje cyfrowe.

  • Kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.