Autorka e‑materiału: Zuza Kościuk

Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: Workout at the Gym / Trening w siłowni

Grupa docelowa: klasa 6 szkoła podstawowa

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, V, X

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.10, I.11, II.5, III.4, V.2, V.5, V.6, X

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K4] kompetencje cyfrowe

  4. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo związane ze sprzętem treningowym i ćwiczeniami w siłowni.

  2. Uczeń potrafi napisać e‑mail na temat swoich treningów w siłowni.

  3. Uczeń potrafi wymienić powody, dla których warto ćwiczyć regularnie i aktywnie rozpoczynać każdy dzień.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na temat aktywności fizycznej oraz treningów w siłowni.

  2. Uczeń kształtuje wiedzę na temat korzyści z regularnej aktywności fizycznej.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. metoda kognitywna

  3. konektywizm

  4. podejście humanistyczne

  5. zintegrowane nauczanie językowo1.przedmiotowe

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca indywidualna

  4. praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  1. karta zadań interaktywnych

  2. ilustracja interaktywna

  3. plik audio

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel pyta uczniów: What physical activity do you do? Uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasy. 

  2. W ramach przygotowania do lekcji uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel prosi uczniów, żeby przeczytali tekst Jack’s Gym i wykonali Exercise 23 (Przeczytaj). Podają odpowiedzi na forum klasy i nanoszą je na tablicę multimedialną.

  2. Uczniowie ponownie czytają tekst Jack’s Gym i wyszukują w nim nazwy sprzętów treningowych oraz aktywności, które można wykonywać przy ich pomocy. Po czym pracują w parach, gdzie jedna osoba podaje nazwę sprzętu, a druga musi powiedzieć, do jakiej aktywności dany sprzęt służy.

  3. Uczniowie wykonują w parach Exercise 4 (Przeczytaj) i nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  4. Uczniowie pracują w grupach i przygotowują się do odegrania scenki. Grupa A to uczniowie, którzy chcą zapisać się do siłowni i pytają kolegę/koleżankę o rekomendację odpowiedniego miejsca. Przygotowują listę oczekiwań i pytań, które zadadzą w rozmowie. Grupa B na podstawie tekstu przygotowuje rekomendacje dotyczące siłowni Johna. Następnie uczniowie łączą się w pary A+B i odgrywają scenkę: uczeń A chce zapisać się do siłowni i pyta kolegę/koleżankę o radę w kwestii wyboru odpowiedniego miejsca, a uczeń B udziela informacji na temat siłowni Johna

  5. Uczniowie wybierają odpowiednie czasowniki w Exercise 1 (Plik audio). Nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  6. Uczniowie słuchają wywiadu i wykonują Exercise 2 (Plik audio). Podają odpowiedzi i nanoszą je na tablicę multimedialną. Dodatkowo uczniowie mogą ułożyć własne zdania z wyrażeniami z zadania.

  7. Uczniowie po ponownym wysłuchaniu nagrania wykonują Exercise 3 (Plik audio). Podają odpowiedzi na forum klasy, a nauczyciel nanosi je na tablicę.

  8. Uczniowie kolejny raz słuchają nagrania i w parach wykonują Exercise 4. Porównują odpowiedzi w parach.

Faza podsumowująca:

Uczniowie wykonują Exercise 6 (Sprawdź się), a następnie w parach odpowiadają na pytania z Exercise 7 (Sprawdź się):

  • What can you do in the gym? Give three examples.

  • What exercise should you try if you want to get strong?

  • Which machine helps with building muscles?

Na forum klasy dzielą się informacjami uzyskanymi od kolegi/koleżanki.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 1–5 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): Write an e‑mail to your friend in England about your workout. In the e‑mail:

  • inform your friend how often, where and how long you work out;

  • describe what exercises you do;

  • explain why you like exercising.

Your email should be 50–120 words long.

Materiały pomocnicze: Plik audio z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

W ramach pracy domowej uczniowie przygotowują na podstawie informacji zawartych w pliku audio z e‑materiału relację ze swojej wizyty w siłowni i spotkania z trenerem Johnem Strongiem. Opisują, dlaczego tam poszli, na jakim sprzęcie trenowali itd.