Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autora: Anna Ruszczyk

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Określanie nazwy gleby i jej klasy bonitacyjnej na podstawie profili glebowych

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa I

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony: VI. Gleby: profil glebowy, przydatność rolnicza.

Uczeń:

  1. ocenia przydatność rolniczą wybranych typów gleb na świecie.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • poznaje klasy bonitacyjne i charakterystyczne gleby do nich należące,

  • rozpoznaje wybrane gleby na podstawie profilu glebowego,

  • porównuje różne typy gleb, znajdując ich charakterystyczne cechy na profilach glebowych,

  • określa na podstawie profili glebowych wyższe klasy bonitacyjne wybranych gleb.

Strategie nauczania: asocjacyjna, problemowa

Metody nauczania: dyskusja, miniwykład, obserwacja pośrednia (profile glebowe), metoda graficzna – plakaty, grafika interaktywna

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach, plenum

Środki dydaktyczne: tablica interaktywna/monitor dotykowy/tablety, arkusze papieru, guma mocująca, pisaki, podręcznik, e‑materiał

Materiały pomocnicze:

J. Lazar, Gleboznawstwo z podstawami geologii, PWN, Warszawa 1977 (głównie rozdział 2: Gleboznawstwo ogólne).

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Prośba do uczniów o przeczytanie wstępu e‑materiału (w celu przypomnienia ogólnych informacji o glebie) – krótka dyskusja mająca na celu przypomnienie procesu glebotwórczego i kształtowania się profilu glebowego oraz znaczenia gleb.

  • Przedstawienie tematu lekcji i jej celów.

Faza realizacyjna

  • Rozpoczynając tę fazę lekcji, nauczyciel prosi uczniów o wyjaśnienie terminu bonitacja gleb (mogą korzystać z podręcznika i e‑materiału) – krótka dyskusja.

  • Nauczyciel wspólnie z uczniami przypomina nazwy głównych gleb strefowych i astrefowych.

  • Nauczyciel dzieli uczniów na dziewięć grup – każda grupa na podstawie bloku tekstowego w e‑materiale przygotowuje charakterystykę jednej klasy bonitacyjnej gleb, podaje przykłady gleb w niej występujących.

  • Grupy przedstawiają przygotowaną charakterystykę klas bonitacyjnych – nauczyciel podsumowuje pracę grup.

  • Nauczyciel w formie miniwykładu przedstawia uczniom zasady rozpoznawania gleb po ich profilach i umieszczania ich we właściwych klasach bonitacyjnych (uważna analiza profilu) – może skorzystać z e‑materiału.

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby w parach przygotowali odpowiedzi na pytanie w poleceniu 1 bloku tekstowego w e‑materiale – uczniowie zapisują odpowiedzi na kartkach, która para skończy przykleja swoją kartkę na tablicy. Nauczyciel sprawdza odpowiedzi, wybiera najpełniejszą i prosi daną parę uczniów o przedstawienie tej odpowiedzi.

  • Nauczyciel podsumowuje pracę uczniów i przechodzi do poleceń z grafiki interaktywnej – wspólnie z uczniami analizuje przedstawione profile glebowe w poleceniu 1, uczniowie rozpoznają nazwę gleby i starają się określić jej klasę bonitacyjną, wyjaśniają, dlaczego wybrali taką nazwę i klasę bonitacyjną, sprawdzają w grafice swoją odpowiedź.

  • Następnie nauczyciel dzieli klasę na sześć grup i prosi każdą grupę, aby wykonała polecenie 2 z grafiki interaktywnej.

  • Po kilku minutach przedstawiciel jednej z grup (wybranej przez nauczyciela, np. tej, która pierwsza skończyła pracę) prezentuje odpowiedź, inni uczniowie uzupełniają, wyjaśniają wątpliwości, jeżeli jest taka potrzeba, uzyskują w tym pomoc nauczyciela.

Faza podsumowująca

  • Nauczyciel podsumowuje etapy lekcji (nauczyciel zadaje uczniom pytania sprawdzające stopień opanowania celów) i wprowadza uczniów do fazy ćwiczeń.

  • Uczniowie wykonują wybrane ćwiczenia z e‑materiału.

  • Nauczyciel pyta o ewentualne trudności i wyjaśnia je.

  • Uczniowie dzielą się informacjami na temat lekcji, np. co było dla nich nową wiedzą.

Praca domowa

  • Wykonanie pozostałych ćwiczeń z e‑materiału (wskazane przez nauczyciela).

  • Sprawdź na mapie (lub w innym źródle informacji), jakie gleby występują w okolicach twojego miejsca zamieszkania, przyporządkuj je do odpowiednich klas bonitacyjnych.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

  • Grafika może być wykorzystana na lekcji dotyczącej gleb w zakresie podstawowym VI. 2) – przy wyróżnianiu głównych cech gleb strefowych i astrefowych oraz na lekcji powtórzeniowej dotyczącej gleb z obu zakresów programu nauczania (dział VI podstawy programowej).