Dla nauczyciela
Autorki e‑materiału: Żaneta Mucharska
Autorki scenariusza: Iza Michalak
Przedmiot: język angielski
Temat zajęć: Science Fair Projects at School / Szkolne projekty naukowe
Grupa docelowa: klasa 7 szkoły podstawowej
Podstawa programowa:
Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III
Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.13, I.12, II.5, III.4, V.2, V.6, VII.8, XIII
Kształtowane kompetencje kluczowe:
[K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
[K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności
[K3] kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
[K4] kompetencje cyfrowe
[K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń stosuje słownictwo z zakresu nauki i tworzenia projektów.
Uczeń potrafi wyrazić swoją opinię o projektach naukowych w szkole oraz opowiedzieć, jaki projekt stworzył w domu.
Uczeń potrafi zredagować e‑mail, w którym opisuje swój projekt naukowy wykonany na szkolny konkurs.
Cele motywacyjne:
Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na temat nauki i tworzenia projektów.
Uczeń kształtuje wiedzę na temat nauki i tworzenia projektów.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe (obraz i dźwięk, skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)
strategie kognitywne (analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)
strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)
Metody/techniki nauczania:
podejście komunikacyjne
podejście humanistyczne
metoda kognitywna
konektywizm
metoda podająca (praca z tekstem, praca z animacją)
metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)
metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)
metoda aktywizująca (praca z filmem, dyskusja w parach/w grupach, na forum klasy)
Formy zajęć:
praca w parach
praca w grupach
praca indywidualna
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do internetu i z głośnikami
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna
ew. urządzenia (laptopy, tablety) dla indywidualnych uczniów
PRZEBIEG LEKCJI:
Faza wprowadzająca:
Uczniowie czytają wprowadzenie do lekcji, po czym nauczyciel pyta: Have you ever taken a science fair?/ What do you think happens during a science fair? Uczniowie odpowiadają na forum klasy.
Uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Sprawdzają odpowiedzi na forum klasy, a nauczyciel nanosi je na tablicę multimedialnej.
Faza realizacyjna:
Uczniowie pracują w trzyosobowych grupach (uczeń A, B, C); każdy z nich czyta jeden z trzech fragmentów tekstu Science Fair Projects at School. W obrębie swojej grupy uczniowie wymieniają się informacjami dotyczącymi przypisanych im fragmentów. Na forum klasy nauczyciel pyta uczniów, czego dowiedzieli się od swoich kolegów/koleżanek.
Uczniowie wykonują Exercise 2 i 3 (Przeczytaj). Uzasadniają odpowiedzi, odwołując się do tekstu. Sprawdzają odpowiedzi w parach, następnie w większych grupach, a finalnie na forum klasy. Ustalają wspólną wersję poprawnych odpowiedzi, które następnie prezentują nauczycielowi.
Uczniowie wykonują Exercise 4 (Przeczytaj). Sprawdzają, w jakim kontekście wyrażenia z zadania wystąpiły w tekście. Dodatkowo mogą ułożyć własne zdania.
Uczniowie wykonują Exercise 5 (Przeczytaj). Chętne osoby odczytują prace na forum klasy. Alternatywnie: uczniowie wykonują zadanie ustnie w parach, po czym na forum klasy dzielą się informacjami uzyskanymi od kolegi/koleżanki.
Uczniowie w parach analizują wyrażenia umieszczone w słowniku i odszukują w czytance zdania, w których te wyrazy występują. Następnie w parach sprawdzają stopień opanowania podanych wyrażeń – jeden uczeń podaje słowo po angielsku, a zadaniem kolegi jest podanie polskiego odpowiednika danego wyrażenia. Następnie jeden uczeń podaje polskie słowo, a drugi tłumaczy wyrażenie na angielski. Nauczyciel na forum klasy pyta, które wyrazy były trudne, a które okazały się łatwe do zapamiętania. Dodatkowo uczniowie, np. w ramach pracy domowej, mogą ułożyć własne zdania z wybranymi wyrazami.
W ramach rozgrzewki uczniowie wykonują Exercise 1 (Film). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Uczniowie zapoznają się z filmem i wykonują Exercise 3 (Film). Porównują odpowiedzi w parach. Uzasadniają je, odwołując się do treści filmu.
Uczniowie wykonują Exercise 2 i 4 (Film). Sprawdzają odpowiedzi na forum klasy.
Faza podsumowująca:
Uczniowie wykonują Exercise 7 (Sprawdź się). Chętne osoby prezentują odpowiedzi na forum klasy. Alternatywnie: uczniowie realizują zadanie ustnie, w parach. Na forum klasy dzielą się informacjami uzyskanymi od kolegi/koleżanki. Następnie uczniowie dokonują samoewaluacji - ustalają czego się nauczyli, co było dla nich trudne, a co łatwe oraz identyfikują nowe słownictwo, skupiając się na najtrudniejszych dla nich słowach.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują Exercise 1–6 (Sprawdź się).
Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się):
Recently you have taken part in a school competition for the science project. In an email to your friend from England:
– inform him/her about the school competition that you took part in;
– describe the project that you did;
– encourage your friend to do his/her own science project.
Write your email in 50–120 words.
Materiały pomocnicze: Film z e‑materiału.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
W ramach pracy domowej uczniowie przygotowują na podstawie filmu chmurę wyrazową, w której umieszczają kluczowe słownictwo dotyczące wykonywania projektora holograficznego. Na kolejnej lekcji uczniowie wymieniają się swoimi chmurami i odwołując się do chmury kolegi/koleżanki, opowiadają, jak krok po kroku stworzyć projektor holograficzny.