Dla nauczyciela
Autor: Agnieszka Pieszalska
Przedmiot: biologia
Temat: Lekooporność i jej przyczyny
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym
Podstawa programowa
Zakres rozszerzony.
VI. Bakterie i archeowce. Uczeń:
4) wykazuje znaczenie procesów płciowych w zmienności genetycznej bakterii;
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje osobiste, społeczne w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje cyfrowe.
Cele operacyjne
Uczeń:
definiuje pojęcia antybiotyk i oporność;
podaje przykłady lekoopornych bakterii;
wyjaśnia mechanizm nabywania oporności bakterii na antybiotyki;
przeprowadza badania określające wrażliwość bakterii;
ocenia wpływ stosowania antybiotyków na zwiększenie lekooporności wśród bakterii.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
strategia kształcenia wyprzedzającego;
IBSE (nauczanie przez dociekanie naukowe).
Metody i techniki nauczania:
pogadanka;
gwiazda pytań;
analiza tekstu źródłowego;
ćwiczenia laboratoryjne.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
pięć arkuszy papieru A3 z narysowaną gwiazdą (zob. materiały pomocnicze), flamastry.
Przed lekcją
Uczniowie przypominają sobie informacje na temat bakterii Gram‑ujemnych i Gram‑dodatnich, zawracając uwagę na wpływ budowy ściany komórkowej bakterii na efekt barwienia.
Przebieg lekcji
Faza wstępna
Nauczyciel podaje uczniom przykłady wielkich epidemii, które miały miejsce w historii ludzkości.
Nauczyciel inicjuje burzę mózgów, zadając pytanie: „Co spowodowało, że człowiek zaczął wygrywać walkę z bakteriami?”. Uczniowie zapisują swoje pomysły na tablicy.
Nauczyciel podsumowuje burzę mózgów oraz wprowadza uczniów w temat lekcji, mówiąc, że w dzisiejszych czasach bakterie ponownie mogą być przyczyną zgonów wielu milionów ludzi.
Nauczyciel podaje cele lekcji i formułuje jej temat.
Faza realizacyjna
Uczniowie zapoznają się z treścią e‑materiału.
Nauczyciel dzieli klasę na pięć grup. Każdy zespół otrzymuje arkusz papieru A3 z ilustracją gwiazdy. Zadaniem uczniów jest umieszczenie na ramionach gwiazdy pięciu pytań dotyczących zagadnienia znajdującego się wewnątrz gwiazdy (ilustracja z poprawnymi, przykładowymi pytaniami została zamieszczona w materiałach pomocniczych).
Każdy zespół po napisaniu pytań przekazuje gwiazdę innej grupie, zgodnie z kierunkiem wskazówek zegara. Teraz zadaniem uczniów jest udzielenie odpowiedzi na zadane pytania w oparciu o wiadomości znajdujące się w e‑materiale.
Uczniowie swoje odpowiedzi zapisują na otrzymanym arkuszu papieru A3.
Po upływie wyznaczonego czasu grupy prezentują swoje gwiazdy. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia informacje, wyjaśnia wątpliwości.
Uczniowie przeprowadzają doświadczenie „Określanie wrażliwości bakterii chorobotwórczych na antybiotyki” w wirtualnym laboratorium. Zapisują swoje obserwacje, formułują wnioski i weryfikują hipotezę. Wybrane osoby prezentują wyniki swojej pracy, nauczyciel koryguje ewentualne błędy.
Faza podsumowująca
Nauczyciel podsumowuje prace grup.
Uczniowie odpowiadają na pytania podsumowujące lekcję:
Co to jest oporność?
Na czym polega mechanizm nabywania oporności bakterii na antybiotyki?
Jakie znacie przykłady bakterii lekoopornych?
Praca domowa
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne zawarte w e‑materiale.
Materiały pomocnicze
Przykładowa gwiazda pytań.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium
Multimedium może być wykorzystane przez ucznia w fazie przygotowania do lekcji lub podczas tematu dotyczącego bakterii Gram‑dodatnich i Gram‑ujemnych.