Dla nauczyciela
Autor: zespół autorski Contentplus.pl sp. z o.o.
Przedmiot: Informatyka
Temat: Zastosowania teorii grafów
Grupa docelowa:
Liceum ogólnokształcące i technikum, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Wyjaśnisz, czym są cykl i ścieżka Eulera oraz cykl i ścieżka Hamiltona.
Scharakteryzujesz kryteria, jakie musi spełniać graf, by istniał w nim cykl lub ścieżka Eulera.
Zapoznasz się z algorytmami szukania w grafie cyklu i ścieżki Eulera oraz cyklu i ścieżki Hamiltona.
Wykonasz ćwiczenia, w których wykorzystasz wiedzę dotyczącą szukania w grafie cyklu i ścieżki Eulera oraz Hamiltona.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;
ćwiczenia interaktywne.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał „Zastosowanie teorii grafów”. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z treściami z sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Rozpoznanie wiedzy uczniów. Nauczyciel zadaje uczniom pytania dotyczące ich aktualnego stanu wiedzy w obszarze poruszanego tematu, opartego o programowanie.
Chętna lub wybrana osoba przypomina najważniejsze informacje dotyczące problemu mostów królewieckich.
Nauczyciel wprowadza uczniów szczegółowo w temat lekcji i jej cele. Może posłużyć się wyświetloną na tablicy zawartością sekcji „Wprowadzenie”.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Jeśli przygotowanie uczniów do lekcji jest niewystarczające, nauczyciel prosi o indywidualne zapoznanie się z treścią zawartą w sekcji „Przeczytaj”. Każdy uczestnik zajęć podczas cichego czytania wynotowuje najważniejsze kwestie poruszane w tekście. W razie potrzeby nauczyciel odpowiada na pytania uczniów.
Praca z multimedium. Uczniowie w parach rozwiązują polecenia nr 3–6 z sekcji „Aplet”. Nauczyciel odpowiada na ew. pytania, jakie mogą pojawić się po zapoznaniu się z prezentacją.
Ćwiczenie umiejętności. Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenia nr 1‑5 z sekcji „Sprawdź się”, a następnie dzielą się wynikami swojej pracy z kolegą lub koleżanką.
Uczniowie w parach wykonują ćwiczenie nr 6 z sekcji „Sprawdź się”. Chętna lub wybrana osoba przedstawia swoje rozwiązanie na forum klasy.
Faza podsumowująca:
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności, omawia ewentualne problemy podczas rozwiązania ćwiczeń z programowania w języku C++.
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście ich realizacji wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia nr 7–8 z sekcji „Sprawdź się”.
Uczniowie wykonują polecenia nr 1–2 z sekcji „Aplet”.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą wykorzystać treści w sekcjach: „Przeczytaj”, „Aplet”, „Sprawdź się” jako materiał do lekcji powtórkowej.