SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autorki: Magdalena Fuhrmann

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Krajobrazy Polski: krajobraz wielkich miast

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa III

Podstawa programowa

XIV. Zróżnicowanie krajobrazowe Polski: krajobraz wód powierzchniowych, bagienno‑łąkowy, leśny, górski ponad granicą lasu, rolniczy – wiejski, podmiejski i rezydencjalny, małomiasteczkowy, wielkich miast, przemysłowy, górniczy, komunikacyjny.

Uczeń:

1). rozpoznaje na podstawie materiałów źródłowych (map, fotografii naziemnych i lotniczych, obrazów satelitarnych) rodzaj pokrycia terenu i wyróżnia główne cechy wybranych krajobrazów w Polsce: krajobraz wód powierzchniowych (np. Wielkie Jeziora Mazurskie), leśny (np. Puszcza Białowieska), bagienno‑łąkowy (np. Biebrzański Park Narodowy), górski ponad granicą lasu (np. Karkonosze), rolniczy – wiejski (np. Roztocze), podmiejski i rezydencjalny (np. miejscowości podwarszawskie), małomiasteczkowy (np. Tykocin), wielkich miast (np. Poznań), przemysłowy (np. Dąbrowa Górnicza – obszar kombinatu metalurgicznego), górniczy (np. obszar kopalni Bełchatów), komunikacyjny (np. węzeł transportowy komunikacyjny Kraków‑Balice);

2). podaje ważniejsze czynniki kształtujące wybrane krajobrazy.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • omawia cechy krajobrazu wielkiego miasta,

  • wskazuje czynniki wpływające na kształtowanie się wielkomiejskiego krajobrazu.

Strategie nauczania: asocjacyjna

Metody nauczania blended learning, IBSE

Formy pracy: praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach

Środki dydaktyczne e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, zeszyt

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel przypomina uczniom klasyfikację wielkości miast.

  • Nauczyciel przedstawia cele lekcji.

Faza realizacyjna

  • Uczniowie zapoznają się z filmem edukacyjnym, a podczas oglądania wykonują notatki w zeszycie.

  • Nauczyciel sprawdza zrozumienie materiału przez uczniów.

  • Uczniowie opowiadają o wielkich miastach, które odwiedzili lub znają (np. z filmów) i przedstawiają cechy ich krajobrazu.

  • Uczniowie przystępują do gry edukacyjnej. Wygrywa uczeń, który w najkrótszym czasie wskaże najwięcej prawidłowych odpowiedzi.

  • Po zakończeniu gry nauczyciel wyświetla uczniom krajobrazy przedstawionych w grze miast i je omawia. Uczniowie wykonują notatki w zeszycie.

Faza podsumowująca

  • Przypomnienie celów lekcji.

  • Podsumowanie wiedzy zaprezentowanej na lekcji.

  • Utrwalenie najważniejszych pojęć, szczególnie tych, które sprawiały uczniom najwięcej problemów podczas zajęć.

  • Ocena pracy uczniów podczas lekcji.

Praca domowa

  • Utrwalenie wiadomości przedstawionych na lekcji.

  • Praca pisemna na temat krajobrazu wybranego dużego miasta Polski. W tym celu uczeń powinien wykorzystać mapy lotnicze i inne zasoby internetowe, np. oficjalne portale miast.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Film edukacyjny można odtworzyć podczas innych lekcji dotyczących procesów urbanizacji nie tylko w Polsce, ale także na świecie. Uczeń może skorzystać z materiału wideo celem powtórzenia cech miast w trakcie przygotowywania pracy domowej.