Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autorki: Magdalena Fuhrmann
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Krajobrazy Polski: krajobraz wielkich miast
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa III
Podstawa programowa
XIV. Zróżnicowanie krajobrazowe Polski: krajobraz wód powierzchniowych, bagienno‑łąkowy, leśny, górski ponad granicą lasu, rolniczy – wiejski, podmiejski i rezydencjalny, małomiasteczkowy, wielkich miast, przemysłowy, górniczy, komunikacyjny.
Uczeń:
1). rozpoznaje na podstawie materiałów źródłowych (map, fotografii naziemnych i lotniczych, obrazów satelitarnych) rodzaj pokrycia terenu i wyróżnia główne cechy wybranych krajobrazów w Polsce: krajobraz wód powierzchniowych (np. Wielkie Jeziora Mazurskie), leśny (np. Puszcza Białowieska), bagienno‑łąkowy (np. Biebrzański Park Narodowy), górski ponad granicą lasu (np. Karkonosze), rolniczy – wiejski (np. Roztocze), podmiejski i rezydencjalny (np. miejscowości podwarszawskie), małomiasteczkowy (np. Tykocin), wielkich miast (np. Poznań), przemysłowy (np. Dąbrowa Górnicza – obszar kombinatu metalurgicznego), górniczy (np. obszar kopalni Bełchatów), komunikacyjny (np. węzeł transportowy komunikacyjny Kraków‑Balice);
2). podaje ważniejsze czynniki kształtujące wybrane krajobrazy.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
omawia cechy krajobrazu wielkiego miasta,
wskazuje czynniki wpływające na kształtowanie się wielkomiejskiego krajobrazu.
Strategie nauczania: asocjacyjna
Metody nauczania blended learning, IBSE
Formy pracy: praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach
Środki dydaktyczne e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, zeszyt
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Nauczyciel przypomina uczniom klasyfikację wielkości miast.
Nauczyciel przedstawia cele lekcji.
Faza realizacyjna
Uczniowie zapoznają się z filmem edukacyjnym, a podczas oglądania wykonują notatki w zeszycie.
Nauczyciel sprawdza zrozumienie materiału przez uczniów.
Uczniowie opowiadają o wielkich miastach, które odwiedzili lub znają (np. z filmów) i przedstawiają cechy ich krajobrazu.
Uczniowie przystępują do gry edukacyjnej. Wygrywa uczeń, który w najkrótszym czasie wskaże najwięcej prawidłowych odpowiedzi.
Po zakończeniu gry nauczyciel wyświetla uczniom krajobrazy przedstawionych w grze miast i je omawia. Uczniowie wykonują notatki w zeszycie.
Faza podsumowująca
Przypomnienie celów lekcji.
Podsumowanie wiedzy zaprezentowanej na lekcji.
Utrwalenie najważniejszych pojęć, szczególnie tych, które sprawiały uczniom najwięcej problemów podczas zajęć.
Ocena pracy uczniów podczas lekcji.
Praca domowa
Utrwalenie wiadomości przedstawionych na lekcji.
Praca pisemna na temat krajobrazu wybranego dużego miasta Polski. W tym celu uczeń powinien wykorzystać mapy lotnicze i inne zasoby internetowe, np. oficjalne portale miast.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Film edukacyjny można odtworzyć podczas innych lekcji dotyczących procesów urbanizacji nie tylko w Polsce, ale także na świecie. Uczeń może skorzystać z materiału wideo celem powtórzenia cech miast w trakcie przygotowywania pracy domowej.