Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora:

Ewelina Kędzierska

Przedmiot:

fizyka

Temat zajęć:

Czy wszystkie wielkości należy obliczać dokładnie?

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
3) prowadzi obliczenia szacunkowe i poddaje analizie otrzymany wynik.

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
3) prowadzi obliczenia szacunkowe i poddaje analizie otrzymany wynik.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. dowie się, jakie wielkości oblicza się dokładnie;

  2. zrozumie, kiedy można stosować zaokrąglenia;

  3. przypomni sobie, jak zaokrągla się liczby;

  4. dowie się, czym są cyfry znaczące;

  5. nauczy się stosować poznaną wiedzę do rozwiązywania problemów praktycznych.

Strategie nauczania:

flipped classroom

Metody nauczania:

merytoryczna dyskusja wprowadzająca, obserwacja, rozmowa kierowana

Formy zajęć:

praca indywidualna, dyskusja grupowa

Środki dydaktyczne:

tablica multimedialna / rzutnik

Materiały pomocnicze:

-

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel na wcześniejszej lekcji prosi uczniów o zapoznanie się z przygotowanymi materiałami (może to być niniejszy e‑materiał) oraz o przypomnienie informacji dotyczących zaokrąglania przyswojonych wcześniej na lekcjach matematyki.
Na początku bieżącej lekcji nauczyciel rozpoczyna z uczniami dyskusję na temat tych materiałów, prosi ich o wskazanie kluczowych informacji w nich zawartych.

Faza realizacyjna:

  • Konstruowanie wiedzy z zakresu nowego tematu:

– nauczyciel prosi uczniów o to, by przypomnieli reguły rządzące zaokrąglaniem,
– uczniowie, odpowiadając na prośbę nauczyciela, przedstawiają reguły rządzące zaokrąglaniem liczb,
– nauczyciel pyta uczniów, czy kojarzą pojęcie cyfr znaczących,
– uczniowie odpowiadają na pytanie nauczyciela,
– nauczyciel omawia z uczniami cyfry znaczące na podstawie konkretnych przykładów rachunkowych,
– uczniowie zadają pytania dotyczące kwestii niezrozumiałych,
– nauczyciel odpowiada na pytania uczniów.

  • Kolejny etap lekcji obejmuje rekonstruowanie wiedzy uczniów:

– uczniowie wykonują zadania wskazane przez nauczyciela (mogą to być zadania dołączone do niniejszego materiału),
– nauczyciel sprawdza poprawność uczniowskich rozwiązań.

Faza podsumowująca:

Nauczyciel przeprowadza z uczniami rozmowę, podczas której omawiają rozwiązywane w trakcie lekcji zadania. Dodatkowo powinien sprowokować uczniów do wskazania problemów napotkanych w czasie samodzielnej pracy.

Praca domowa:

Zadaniem uczniów jest zapoznanie się z filmem samouczkiem dołączonym do niniejszego materiału oraz wykonanie trzech zadań wskazanych przez nauczyciela.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Film samouczek może być wykorzystany do samodzielnej pracy ucznia przed lub na lekcji.