Autorka e‑materiału: Ela Borowiec

Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: Greenpeace and WWF / GreenpeaceWWF

Grupa docelowa: klasa 8 szkoła podstawowa

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, V, X

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.13, I.14, II.5, III.1, III.4, III.6, V.1, V.2

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K4] kompetencje cyfrowe

  4. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

  5. [K6] kompetencje obywatelskie

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo dotyczące organizacji ekologicznych oraz sposobów ochrony środowiska.

  2. Uczeń umie opisać zakres działań GreenpeaceWWF.

  3. Uczeń potrafi wyrazić i uzasadnić poglądy na temat potrzeby prowadzenia działań na rzecz ekologii.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę o ekologii.

  2. Uczeń rozwija wiedzę na temat działań proekologicznych.

  3. Uczeń kształtuje świadomość zagrożeń dla środowiska i rozwija odpowiedzialność obywatelską.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk, skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. kognitywizm

  3. konstruktywizm

  4. konektywizm

  5. zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe

  6. metoda podająca (praca z tekstem/prezentacją multimedialną)

  7. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  8. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  9. metoda aktywizująca (dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca indywidualna

  3. praca w grupach

  4. praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

W ramach przygotowania do lekcji uczniowie łączą wyrazy z definicjami w Exercise 1 (Przeczytaj) i odpowiadają na pytanie: What can we do to save our planet? Zadanie wykonują na forum klasy.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie czytają tekst A Green and Peaceful Future, a następnie wybierają tytuły do akapitów tekstu zgodnie z poleceniem w Exercise 2 (Przeczytaj).

  2. Uczniowie ponownie czytają tekst i wskazują właściwe odpowiedzi w Exercise 3 (Przeczytaj). Uzasadniają odpowiedzi, powołując się na cytaty z tekstu.

  3. Uczniowie, pracując w parach, wykonują Exercise 45 (Przeczytaj). Prezentują odpowiedzi na forum klasy i nanoszą je na tablicę multimedialną.

  4. Uczniowie pracują w grupach trzy-, czteroosobowych i metodą burzy mózgów tworzą listę pomysłów na temat ekologicznych interwencji w swojej okolicy, zgodnie z poleceniem z Exercise 6 (Przeczytaj): Think locally. What do you think Greenpeace could do to help in your area? Why? Następnie prezentują pomysły na forum klasy.

  5. W ramach przygotowania do pracy z prezentacją multimedialną uczniowie wykonują Exercise 1 (Prezentacja multimedialna) i odpowiadają na pytania:

  • Do you know what WWF stands for?

  • What does the organisation do?

  1. Uczniowie zapoznają się z prezentacją multimedialną i wybierają odpowiedzi w Exercise 2 (Prezentacja multimedialna). Prezentują je na forum klasy, a nauczyciel nanosi je na tablicę multimedialną.

  2. Uczniowie analizują treść prezentacji i uzupełniają Exercise 34 (Prezentacja multimedialna). Odczytują zdania i nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  3. Uczniowie, pracując w parach, ustnie wykonują Exercise 5 (Prezentacja multimedialna): Imagine you are doing volunteer work for a WWF organisation. Which area would you choose: climate, food, forests, freshwater, oceans, or wildlife? Why? Chętni relacjonują opinie kolegów/koleżanek na forum klasy.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 5 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie pracują w małych grupach. Tworzą listę problemów ekologicznych, które są najważniejsze dla nich osobiście lub są istotne z perspektywy miejscowości/regionu, w których mieszkają, oraz listę potencjalnych rozwiązań tych problemów. Stosują słownictwo z e‑materiału. Na koniec uczniowie prezentują pomysły na forum klasy.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 1–4, 6 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie wykonują pisemnie Exercise 7 (Sprawdź się): You and your class have just visited a local environmental organisation. Write an email to your friend, in which you:

  • describe what the organisation does;

  • explain how you can help and support it;

  • describe briefly how you are going to join the organisation's activity.

Sign your name as XYZ. Your answer should be between 50–120 words.

Materiały pomocnicze: Prezentacja multimedialna z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania daneg:o multimedium:

W ramach pracy domowej uczniowie tworzą listę 12 pytań do prezentacji multimedialnej (po jednym pytaniu do każdego slajdu). Na kolejnej lekcji nauczyciel sprawdza poprawność pytań, a następnie uczniowie w parach zadają sobie pytania i udzielają na nie odpowiedzi.