Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Informatyka
Temat: Tabele przestawne – grupowanie i aktualizowanie w arkuszu kalkulacyjnym
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Pogrupujesz dane w tabelach przestawnych.
Poznasz sposób na prezentowanie danych w ujęciu procentowym.
Zaktualizujesz tabele przestawne o nowy zakres danych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;
z użyciem komputera;
z użyciem e‑podręcznika.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
oprogramowanie Microsoft Excel 2003 lub wyższe, LibreOffice Calc 4.1 lub wybrany odpowiednik.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Tabele przestawne – grupowanie i aktualizowanie w arkuszu kalkulacyjnym”. Uczniowie mają zapoznać się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy cele lekcji oraz zadaje pytania sprawdzające przygotowanie uczniów do zajęć:
– Jak grupować dane w tabelach przestawnych?
– W jaki sposób przedstawić procentowe zależności pomiędzy analizowanymi wartościami?
– Jak zaktualizować zawartość tabeli przestawnej o nowe dane tabeli źródłowej?
Chętni uczniowie udzielają na nie odpowiedzi.
Faza realizacyjna:
Uczniowie pobierają plik „Przeczytaj.xlsx” lub „Przeczytaj.ods” z sekcji „Przeczytaj”. Realizują zaprezentowane w tej sekcji zadanie związane z grupowaniem danych na swoim komputerze. Chętna osoba pokazuje wykonane zadanie.
Praca z multimedium. Uczniowie w parach analizują sekcję „Samouczek I”. Następnie pobierają załączony w tej sekcji arkusz z danymi. Tworzą tabelę przestawną, w której przedstawiają oceny uczniów w zależności od przedmiotu, a także klasy, w której ocena została uzyskana. Chętna para prezentuje gotowe rozwiązanie. Nauczyciel komentuje i ocenia.
Uczniowie wspólnie oglądają film w sekcji „Samouczek II”. Zapoznają się również z treścią tej części lekcji i pobierają załącznik, aby wykonać zaprezentowane rozwiązania na swoim komputerze. Następnie w parach wykonują polecenia 1 i 2 z sekcji „Samouczek II”. Przedstawiciele par prezentują rozwiązania.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy temat i cele lekcji zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście ich realizacji następuje omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem poleceń z poszczególnych sekcji.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują polecenie 3 z sekcji „Samouczek I”: Stwórz dwie grupy: Przedmioty humanistyczne – język polski i historia – oraz przedmioty ścisłe – informatyka i matematyka. Następnie wyświetl tylko wyniki średniej dla przedmiotów ścisłych w klasie drugiej.
Materiały pomocnicze:
Oficjalna dokumentacja techniczna dla oprogramowania Microsoft Excel 2010 (lub nowszej wersji), LibreOffice Calc 4.1 lub wybranego odpowiednika.
Wskazówki metodyczne:
Multimedium w sekcji „Samouczek II” można wykorzystać na lekcji jako podsumowanie i utrwalenie wiedzy uczniów.