SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autorki: Magdalena Fuhrmann

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Cechy przemysłu tradycyjnego i zaawansowanych technologii

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa II

Podstawa programowa

XI. Przemysł: czynniki lokalizacji, przemysł tradycyjny i zaawansowanych technologii, deindustrializacja i reindustrializacja, struktura produkcji energii i bilans energetyczny, zmiany wykorzystania poszczególnych źródeł energii, dylematy rozwoju energetyki jądrowej.

Uczeń:

1. wyjaśnia zmieniającą się rolę czynników lokalizacji przemysłu oraz ich wpływ na rozmieszczenie i rozwój wybranych jego działów.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • opisuje specjalizacje przemysłu tradycyjnego oraz przemysłu high‑tech na świecie,

  • analizuje tendencje panujące obecnie w rozwoju przemysłu,

  • wymienia cechy przemysłu zaawansowanych technologii.

Strategie nauczania: asocjacyjna

Metody i techniki nauczania: blended learning, IBSE

Formy pracy: praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, zeszyt przedmiotowy

Materiały pomocnicze

Wieloński A., Geografia przemysłu, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2005.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel przedstawia temat i cele lekcji.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel pyta uczniów o to, czym są przemysły tradycyjne. Uczniowie podają przykłady, jak również zastanawiają się nad cechami wspólnymi wymienionych gałęzi. Nauczyciel zapisuje odpowiedzi na tablicy.

  • Uczniowie zapoznają się z filmem edukacyjnym, podczas oglądania sporządzają notatki.

  • Następnie uczniowie razem z nauczycielem weryfikują poprawność oraz kompletność wcześniejszych odpowiedzi. Uczniowie uzupełniają notatki w zeszytach.

  • Nauczyciel dzieli uczniów na mniejsze zespoły albo pary (w zależności od wielkości klasy). Uczniowie na podstawie zebranych wcześniej informacji i własnej wiedzy uzupełniają mapę myśli. Najpierw wprowadzają informacje na temat przemysłu tradycyjnego, następnie zastanawiają się, jakie cechy ma przemysł wysokich technologii w każdej z podanych na mapie myśli dziedzin (surowce/zasoby, siła robocza, środowisko, przyrodnicze, zaplecze naukowo‑techniczne, czynniki lokalizacyjne, stopień automatyzacji produkcji, kapitałochłonność).

  • Następnie nauczyciel wskazuje uczniów, którzy omawiają daną dziedzinę. Uczniowie wskazują cechy charakterystyczne przemysłu tradycyjnego (utrwalenie wiadomości, kontrola zrozumienia zagadnień). Następnie ta sama para (grupa) uczniów podaje cechy przemysłu zaawansowanych technologii. Uczniowie wyjaśniają, czy przemysły te różnią się całkowicie, tylko w części, czy może są bardzo podobne pod względem wybranego zagadnienia. Pozostali uczniowie sprawdzają swoje propozycje i w dyskusji wskazują, czy zgadzają się z propozycją prelegentów, czy też mają inne zdanie. Nauczyciel z uczniami ustala ostateczną wersję odpowiedzi. W ten sam sposób omawiane są kolejne dziedziny.

  • Uczniowie zachowują plik z mapa mentalną. Mogą go następnie wykorzystać podczas utrwalania materiału. Mapa myśli będzie również potrzebna do przygotowania pracy domowej.

Faza podsumowująca

  • Przypomnienie celów lekcji.

  • Podsumowanie wiedzy zaprezentowanej na lekcji.

  • Utrwalenie najważniejszych pojęć, szczególnie tych, które sprawiały uczniom najwięcej problemów podczas zajęć.

  • Ocena pracy uczniów podczas lekcji, biorąc pod uwagę ich zaangażowanie i możliwości.

Praca domowa

  • Utrwalenie wiadomości przedstawionych na lekcji.

  • Przygotowanie pracy pisemnej opisującej wybraną branżę przemysłu zaawansowanych technologii w Polsce.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Film samouczek może posłużyć do powtórzenia wiadomości dotyczących poszczególnych sektorów gospodarki, wskazania cech charakterystycznych przemysłu zaawansowanych technologii oraz ich wpływu na światową gospodarkę. Może zostać wykorzystany podczas lekcji poświęconej zmianie roli sektorów gospodarki w rozwoju cywilizacyjnym wybranych krajów świata (zakres podstawowy: IX. 1). Może zostać wykorzystany także w ramach przypomnienia na lekcji poświęconej perspektywom rozwoju przemysłu zaawansowanych technologii w Polsce (zakres podstawowy: XV. 11).