Autorki e‑materiału: Sława Rewerska, Zuzanna Kościuk

Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: A Job Interview / Rozmowa o pracę

Grupa docelowa: klasa 1 liceum/technikum

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.4, II.1, II.4, II.5, III.4, IV.2, IV.3, IV.4, IV.6, V.2, V.3, V.4, V.6, IX.1, IX.2, X, XI, XII, XII

Poziom nauczania – podstawowy

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K4] kompetencje cyfrowe

  4. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

  5. [K7] kompetencje w zakresie przedsiębiorczości

Cele operacyjne:

  1. Uczeń posługuje się słownictwem związanym z pracą i zatrudnieniem.

  2. Uczeń potrafi opisać, jak należy przygotować się do rozmowy o pracę oraz jak podczas takiej rozmowy się zachowywać.

  3. Uczeń potrafi tworzyć pytania z przyimkami i zastosować je w rozmowie.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija wiedzę na temat procesu rekrutacji oraz zasad zachowania się w sytuacji rozmowy o pracę.

  2. Uczeń kształtuje świadomość czynników wpływających na sytuacje o charakterze egzaminacyjnym.

  3. Uczeń kształtuje świadomość własnych mocnych i słabych stron, takich jak: poziom umiejętności radzenia sobie ze stresem, umiejętność przygotowywania się do sytuacji o charakterze egzaminacyjnym.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, organizowanie wiedzy tematycznej)

  3. strategie kompensacyjne (nauka poprzez używanie omówień i synonimów nieznanych słów)

Metody/techniki nauczania:

  1. konstruktywizm

  2. kognitywizm

  3. podejście komunikacyjne

  4. praca z tekstem

  5. ćwiczenia przedmiotowe

  6. praca z nagraniem

  7. dyskusja ogólnoklasowa

  8. dyskusja w grupach

  9. wyjaśnienie

  10. mini‑wykład

  11. projekt mapy pojęć

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca całego zespołu klasowego

  4. praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

  1. zestaw ćwiczeń interaktywnych

  2. plik audio

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wyświetla zdjęcie przedstawiające sytuację wywiadu o pracę (Przeczytaj) i pyta uczniów, czy wyobrażali sobie kiedyś (lub widzieli w filmach), jak wygląda rozmowa o pracę. Prosi, by wyobrazili sobie siebie w podobnej sytuacji: Imagine you are going to a job interview in a company: What are you going to wear? (elegant clothes: suit, tie, scarf…) What kind of hairstyle and make‑up will you wear? (neat hairstyle, ponytail, natural make‑up) Should you wear jewelry? (Not too much)

  2. W ramach dalszego przygotowania do lekcji uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj) i nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie czytają tekst o zasadach rozmowy o pracę i wykonują Exercise 2 (Przeczytaj). Nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną. Następnie podają na forum klasy konkretne przykłady wymienionych w ćwiczeniu czynności. Nauczyciel zapisuje na tablicy: What exactly does it mean: You should learn as much as you can about the company… What concrete actions should you take? (visit the website, read opinions etc.) W ten sposób tekst z e‑materiału i porady w nim podane nabierają realnych kształtów i mogą być lepiej zapamiętane oraz użyte w praktyce.

  2. Uczniowie wybierają prawidłowe odpowiedzi z Exercise 3 (Przeczytaj) i odczytują je pełnymi zdaniami na forum klasy.

  3. Uczniowie uzupełniają Exercise 4 (Przeczytaj) i nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  4. Pracując w parach, uczniowie wracają do zadanego przez nauczyciela w pkt. 1 pytania o konkretne przykłady porad i tworzą mapę pojęć. Węzłem głównym jest job interview, a elementami węzłów konkretne przykłady, które uczniowie podali w pkt.1. Uczniowie mogą dodać kolejne kategorie porad: What other helpful tips as to what should and shouldn’t you do at or before a job interview. Chętne pary uczniów prezentują mapy na tablicy, reszta klasy je uzupełnia tak, żeby ostateczna mapa uwzględniała pomysły wszystkich uczniów.

  5. Nauczyciel wprowadza w formie mini‑wykładu zasadę pytań z przyimkami. Uczniowie zapisują w parach po 3–5 pytań, które mogłyby paść podczas rozmowy o pracę, np. Which school did you go to? Uczniowie odgrywają w parach scenki rozmów między pracodawcą a potencjalnym pracownikiem, po czym zamieniają się rolami.

  6. W ramach wprowadzenia do pracy z plikiem audio uczniowie wykonują Exercise 1 (Plik audio) i nanoszą odpowiedź na tablicę multimedialną.

  7. Uczniowie słuchają nagrania i wybierają prawidłowe odpowiedzi w Exercise 2 (Plik audio), po czym odczytują je na forum klasy. Uzasadniają odpowiedzi, korzystając z zapamiętanych z nagrania informacji.

  8. Pracując w parach, uczniowie uzupełniają Exercise 34 (Plik audio) i nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.

Faza podsumowująca:

Uczniowie w grupach trzy-, czteroosobowych wykonują ustnie Exercise 7 (Sprawdź się). Rozmawiają i odpowiadają na pytania:

  • Do you like to work with others? Why/why not?

  • What do you do when you’re stressed?

  • What are your strengths? Can they help during a job interview?

  • Is it a good idea to talk with your family before a job interview? Why/why not?

Po zakończeniu rozmów przedstawiciele grup podsumowują wyniki dyskusji przeprowadzonej w poszczególnych zespołach.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 1–6 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie piszą pracę na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): During summer vacation, you look for a job to earn money for a trip with friends. You have recently been invited to a job interview. Write an e‑mail to your friend and tell him/her about your interview.

  • describe your interviewer;

  • write about the questions the interviewer asked you;

  • tell your friend what your answers to the questions were;

  • let your friend know if you’re happy with yourself.

Expand on each of the points and use between 100–150 words.

Materiały pomocnicze: Plik audio z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Uczniowie w ramach pracy domowej wyszukują informacje na temat zachowania podczas rozmowy o pracę. Skupiają uwagę na mowie ciała. Mogą szukać informacji w internecie i/lub zapytać rodziców. Sporządzają krótką notatkę (4–5 zdań): At a job interview, you should sit up straight….you shouldn’t play with your hands….you should look at the interviewer… etc.